دوسوم اسرائیلی‌ها: به اهداف جنگ نمی‌رسیم

جوان آنلاین: ارتش رژیم صهیونیستی تازه‌ترین آمار و ارقام خود را از جنگ ۱۰۰ روز در غزه منتشر و ادعا کرد که ۹ هزار نفر از اعضای حماس را از بین برده است؛ برآوردی که نگرانی جامعه صهیونیستی درباره تحقق اهداف جنگ، آن را با ابهام روبه‌رو می‌کند. دیروز در حالی که اعلام شد لشکر ۳۶ تیپ گولانی هم از غزه خارج شده و اکنون فقط سه تیپ ارتش در غزه باقی مانده‌اند، یک نظرسنجی نشان داد که ۶۴ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که اهداف جنگ محقق نخواهد شد. به گزارش «جوان»، در روز صدم جنگ اسرائیلی‌ها در غزه، ارتش رژیم صهیونیستی آمار و ارقامی از وضعیت جنگ منتشر کرد که ادعا می‌کند تاکنون ۹ هزار نیروی حماس را از بین برده است. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند توانسته‌اند ۱۹ فرمانده در سطح گردان و دو فرمانده تیپ‌های منطقه‌ای حماس را از بین ببرند. همچنین این ادعا مطرح شده که بیش از ۵۰ فرمانده در سطح گروهان حماس کشته شده‌اند؛ چیزی که نه‌تن‌ها رهبران منتقد نتانیاهو آن را با تردید نگاه می‌کنند، بلکه افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی هم نگاه چندان خوشبینانه‌ای به آن ندارند. بعد از گزارش روز یک‌شنبه منابع عبری که فاش کردند حماس مجدداً ۵۰ درصد شمال غزه را تحت کنترل گرفته، ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که لشکر ۳۶ تیپ گولانی را هم از غزه خارج کرده است و اکنون فقط سه تیپ ارتش در غزه باقی مانده‌اند. اسرائیلی‌ها اغلب این عقب‌نشینی‌ها را تاکتیکی و در راستای فاز سوم جنگ می‌خوانند، چیزی که منتقدان کابینه جنگ اسرائیل آن را قبول ندارند. دیروز «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و عضو فعلی پارلمان (کنست) از کابینه جنگی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و با اشاره به تصاویر منتشر شده از حضور نیرو‌های حماس در شمال نوار غزه، گفت: «آن‌ها در حال انجام مأموریت‌های خود در شرایط عادی و طبیعی هستند و این یک خطر بزرگ برای هزاران ساکن در شهرک‌های اطراف غزه محسوب می‌شود، افرادی که در اثر رخداد‌های اخیر در جای جای اسرائیل آواره شده‌اند.» لیبرمن همچنین به نبرد در جبهه شمالی (لبنان) اشاره کرده و گفته است: «کابینه جنگی اسرائیل در جنگ جبهه شمالی شکست خورده است و آنچه در ارتباط با حزب‌الله رخ داده یک غفلت تمام‌عیار است.» او می‌گوید: «اگر اسرائیل هرچه سریع‌تر از خواب بیدار نشود، بخش‌های مهمی از راهبرد امنیتی خودش را از دست خواهد داد.»
فقط ۳۶ درصد خوش‌بین‌اند
سیاستمداران اسرائیلی به یک طرف، افکار عمومی هم نگاه چندان خوشبینانه‌ای به نتیجه جنگ ندارند. مقام‌های اسرائیلی طی ۱۰۰ روز گذشته بار‌ها گفته‌اند که حماس را نابود خواهند کرد، اسرای اسرائیلی را آزاد و بازدارندگی از دست رفته در هفت اکتبر را ترمیم خواهند کرد. تازه‌ترین موضع‌گیری، مربوط به یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است که روز دوشنبه مجدداً گفت که اسرائیل تا شکست حماس متوقف نخواهد شد. او گفته است: «یکصد روز از روزی که حماس به اسرائیل حمله کرد و به ادعای او زنان و کودکان را کشت، تجاوز کرد و مورد شکنجه قرار داد گذشت. یکصد روز از روزی که عزیزان و نزدیکان ما به گروگان گرفته و به غزه برده شدند گذشت. یکصد روز گذشته و ما تا زمانی که پیروز نشویم متوقف نخواهیم شد.» این در حالی است که یک نظرسنجی جدید که دیروز به طور وسیعی مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت، نشان می‌دهد که تنها ۳۶ درصد اسرائیلی‌ها به تحقق اهداف جنگ امید دارند، در حالی که حدود دو‌سوم (۶۴ درصد) معتقد‌ند که اهداف تل‌آویو در جنگ محقق نخواهد شد. این نظرسنجی که اسرائیل هیوم آن را در یک جامعه آماری ۵۰۵ نفره انجام داده، نشان می‌دهد که ۵۳ درصد اسرائیلی‌ها موافق توافق تبادل اسرا هستند، در حالی که ۴۷ درصد مخالفند، چیزی که بازتاب گرایش فزاینده به پایان جنگ است. البته در میان گرایش‌های راست در جامعه اسرائیل، شمار مخالفان با توافق مبادله اسرا کمتر می‌شود. حدود ۷۳ درصد در جناح‌های صهیونیسم مذهبی و اوتزما یهودیت مخالف چنین توافقی هستند، در حالی که ۴۱ درصد با آن در لیکود مخالف هستند. حدود ۶۱ درصد از یش عتید و ۵۹ درصد در حزب وحدت ملی موافق هستند. دیدگاه اسرائیلی‌ها در مورد جبهه شمالی هم قابل‌توجه است. اکثریت ۶۹ درصد در پاسخ به این سؤال که آیا نیازی به اقدام در مرز شمالی وجود دارد یا بهتر است به جامعه بین‌المللی اجازه داده شود تا وضعیت حزب‌الله را مدیریت کند، اکثریت ۶۹ درصد گفتند که طرفدار اقدام نظامی هستند که تهدید را از بین ببرد.
سنوار موفق شده


ارتش رژیم صهیونیستی از صبح روز دوشنبه موج جدید حملات گسترده موشکی و توپخانه‌ای ضد شمال نوار غزه و شهر خان‌یونس در جنوب را آغاز کرد. علاوه بر اینکه توپخانه‌های رژیم اسرائیل نیز همچنان مرکز شهر خان‌یونس و منطقه قیزان النجار و البطن‌السمین در جنوب غزه را هدف قرار می‌دهند. بالگرد‌های رژیم صهیونیستی نیز به سمت شرق شهر خان‌یونس تیراندازی می‌کنند. همچنین جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی ظهر دوشنبه اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه را شدیداً بمباران کردند. به نظر می‌رسد این بخشی از فاز سوم جنگ است که اسرائیلی‌ها از هفته قبل آن را کلید زدند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به وضعیتی که در غزه پدید آمده، گفته که «یحیی السنوار رئیس حماس در نوار غزه اگر می‌خواست نبردی را در جبهه‌های مختلف ایجاد کند، در این کار موفق شده است.» شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به گزینه‌های محدود این رژیم گزارش داد: اسرائیل با گزینه‌هایی مواجه است که طبق این گزینه‌ها، یا باید جنگ را مهار کند و ببیند آیا پایان دادن به نبرد در جنوب (جبهه غزه) امکان‌پذیر است یا نه و سپس به جبهه شمال (لبنان) بپردازد، یا وقایع را تشدید کند و در چنین صورتی اسرائیل به جنگی کشانده می‌شود که آمادگی آن را ندارد.
۲ کشته در عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو
دیروز شهرک رعنانا در شمال تل‌آویو شاهد یک عملیات زیرگیری با خودرو و یک حمله با سلاح سرد بود که به زخمی شدن ۱۸ صهیونیست و کشته شدن دو نفر دیگر منجر شد. منابع عبری‌زبان عصر دیروز گزارش کردند که مجریان عملیات دیروز در رعنانا در شمال تل‌آویو دو فلسطینی ۲۴ و ۴۴ ساله ساکن شهرک بنی نعیم در الخلیل بودند که هر دو بازداشت شدند. برخی منابع عبری می‌گویند مجریان این عملیات با سلاح سرد صهیونیست‌ها را در چند نقطه در رعنانا مورد حمله قرار داده و با خودرو هم آن‌ها را زیر گرفتند. پلیس رژیم صهیونیستی گفته که سه عملیات همزمان در تل‌آویو انجام شده؛ دو عملیات چاقوکشی و یک عملیات زیرگیری با ماشین. پلیس تل‌آویو گفته با یک عملیات امنیتی بزرگ روبه‌رو هستیم. ممکن است شمار کشته‌ها در عملیات دیروز بیشتر شود، به خصوص که اورژانس اسرائیل گفته حال برخی مجروحان وخیم است.