تلاش برای افزایش حضور زنان در مجلس آینده

جوان آنلاین: نشست بانوان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با شعار «زن، مشارکت، تحول حکمرانی» با حضور بانوانی که برای انتخابات مجلس در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند، برگزار شد.
به گزارش فارس، در ابتدای این نشست غلامعلی حداد‌عادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با اشاره به جبهه مقاومت در فلسطین تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ روز است مردم مسلمان و آزاده فلسطین به جرم دفاع از سرزمین خود زیر بمباران هستند و نقش زنان در این مقاومت بسیار شکوهمند است، اما رسانه‌های جهان نمی‌خواهند این را نشان بدهند. ما نباید اجازه دهیم اخبار فلسطین برای ما عادی شود، تصور می‌کنم آنچه در این ۱۰۰ روز بر مردم فلسطین گذشت، مایه شرمساری انسان است.
حداد‌عادل در ادامه گفت: موضوع جلسه ما حضور بانوان و خواهران ارجمند در عرضه اجتماعی و سیاسی است و بنده هم درباره این موضوع ابتدا مقدمه‌ای را می‌گویم. وی افزود: در دوران تجدد یعنی حدود ۱۵۰سال پیش که جامعه ما با تمدن غربی آشنا شد، تمدن غربی چند تا کلیدواژه داشت و چند تا تابلو به دست گرفته بود برای نفوذ در ایران و جامعه ایران و یکی از آن‌ها پیشرفت در صنعت و فناوری بود، یکی مسئله قانون بود، یکی مردم‌سالاری بود و یک تابلوی دیگر هم آزادی بود. اسلام زن را از کنج عزلت خارج کرد
غربی‌ها از میان همه خصوصیاتی که برای زن‌ها وعده داده بودند، آنچه عمدتاً و غالباً محسوس بود، آزادی زن بود. در سردر سینما‌ها معلوم بود که زن چه جایگاهی دارد و نظرشان این بود باید از او استفاده ابزاری شود. با آغاز انقلاب اسلامی ما گفتیم که می‌خواهیم الگوی جدیدی از حضور زنان در جامعه و خانواده ارائه دهیم و تبلور این موضوع هم در گفتمان امامین انقلاب و پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب مشهود است.


حداد‌عادل در ادامه گفت: بالاترین پیامی که امام درباره زنان داد، زمانی بود که مرحومه دباغ را به همراه آیت‌الله جوادی‌آملی به مسکو فرستاد و آن یک پیام تاریخ‌ساز بود چراکه امام یک عارف بزرگ بود، این مأموریت مهم را امام به دست دو نفر سپرد که یکی از آن‌ها بانویی رنج‌کشیده در قبل انقلاب بود که بسیار شکنجه دیده بود. این بانو فرمانده سپاه همدان، فرمانده صد‌ها سپاهی و در عین حال مادر بود و امام اینچنین زنی را فرستاد تا نشان دهد جایگاه زنان کجاست. رهبر معظم انقلاب هم نگاه‌شان به زنان کاملاً روشن است. ایشان به هر مناسبتی تأکید می‌کنند بر الگوی جدیدی که انقلاب اسلامی می‌خواهد برای زنان ارائه دهد.
وی افزود: فرزندان و دختران ایشان دانشگاهی هستند و نظر ایشان عزلت‌نشینی زن نیست، یعنی زن هم در خانه مدیریت کند و هم در عرصه اجتماع حضور فعال داشته باشد.
حداد‌عادل در ادامه گفت: ما بعد از انقلاب شاهد حضور با شکوه دانشجویان متدین و محجبه انقلابی در فضای‌ها دانشگاه‌ها بودیم.
وی افزود: امروز بیش از ۶۰درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایران زنان هستند، مدیریت علمی و اقتصادی زنان در عرصه‌های مختلف حضور دارد. افزایش نقش زنان در قانونگذاری
وی در ادامه گفت: تلاش ما این است که حضور زنان را در مجلس بیشتر کنیم و حتماً در مجلس مباحثی هست که به زنان و خانواده مربوط است، حتماً در این موضوعات حضور زنان باعث می‌شود قانون کارشناسی‌تر شود. تعداد زنان در مجلس تناسبی با واقعیت‌های جامعه ندارد، در ۲۹۰نماینده مجلس چرا باید تعداد زنان ۱۶نفر باشد، زن‌ها در مسائل غیر از خانواده و مربوط به زنان هم می‌توانند با توجه به تخصص‌شان اظهار نظر کنند.
وی افزود: ما باید کاری کنیم که حضور زنان در عرصه قانونگذاری به صورت طبیعی افزایش پیدا کند و زنان تأثیر خودشان را به صورت منطقی نشان بدهند. رئیس شورای ائتلاف با بیان اینکه تعداد زیادی از بانوان برای مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این به یک معنا خیلی امیدوارکننده است و هیچ وقت ما چنین استقبالی برای حضور در مجلس نداشته‌ایم. این نشان می‌دهد انقلاب صد‌ها هزار زن را بر پایه الگوی اسلامی و انقلابی وارد جامعه کرده است. باید میدان را برای تأثیرگذاری زنان باز بگذاریم و تلاش‌مان این است. قالیباف: زن را با نقش تمدن‌سازی و تربیتی می‌شناسیم
رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی در این نشست ابتدا گریزی به مسئله فلسطین زد و گفت: موضوع فلسطین که غربی‌ها می‌خواستند به فراموشی سپرده شود، امروز موضوع همه آزادی‌خواهان جهان با هر گرایش دین و مذهبی شده است و این خود یعنی عظمت انقلاب و عظمت اسلام.
محمدباقر قالیباف در ادامه گفت: ویژگی برجسته انقلاب اسلامی این بود که امام زنان را به جامعه وارد و نقش زن را در همه عرصه‌ها برجسته کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در قبل از انقلاب هم که برخی‌ها مخالف حضور زنان بودند، امام محکم فرمودند که هیچ فرقی بین زن و مرد نیست.
قالیباف البته این نکته را هم گفت که حتماً در بین نگاه جبهه غرب به زن و اسلام تفاوت‌های اساسی وجود دارد و این تفاوت‌ها را باید باور و در عرصه جامعه آن را عملی کنیم. غربی‌ها زن را ابزاری برای تبلیغات و برای تهییج مردان می‌خواهند و این را می‌خواهند که اگر زن می‌خواهد در جامعه هم پذیرفته شود، باید مردواره بشود و پا روی شخصیت خود بگذارد، ولی در نگاه اسلامی ما، جنسیت مطرح نیست و نقش زن در جامعه مهم است، عدالت جنسیتی است و این موضوعیت دارد.
قالیباف در ادامه گفت: ما در جمهوری اسلامی و در باور‌های فرهنگی و دینی خودمان زن را با نقش تمدن‌سازی و تربیتی‌اش می‌شناسیم و می‌دانیم. ما راهی جز افزایش قابلیت زنان به صورت کمی و کیفی نداریم و برای این موضوع باید تمام تلاش خود را به کار ببریم. کسی جز زنان نمی‌تواند نگاه زنان را نمایندگی کند
رئیس مجلس با بیان اینکه هیچ کس مثل خود زنان نمی‌تواند نگاه زنان را نمایندگی کند، عنوان کرد: هیچ کس مثل زنان نمی‌تواند توازن بین نقش ارزشمند مادری و همسری و فعالیت اجتماعی را بشناسد و آن را رعایت کند، به همین خاطر باید اجازه دهیم زنان در این امور محور باشند.
وی با بیان اینکه ما باید حواس‌مان باشد که چه انتخاب‌کننده باشیم، چه انتخاب‌شونده، این تازه آغاز راه است و انتهای مسیر نیست، یادآور شد: یکی از ضعف‌های جامعه انقلابی ما این است که فصلی و مقطعی وارد اینگونه میدان‌ها می‌شویم که البته این ایراد ما مدیران است. نباید فقط در مقاطع انتخابات فعال شویم، البته زنان ما در جامعه باید در حوزه مطالبات، نقش کلیدی خود را در این عرصه به جامعه ثابت کنند. این رویکرد دو اثر برای جامعه دارد؛ اول اینکه امر ولی جامعه در بحث مشا‌رکت محقق و دوم اینکه دغدغه‌ها و مطالبات زنان همواره از سوی خودشان دنبال می‌شود.
رئیس مجلس عنوان کرد: امروز جامعه زنان ما نیازمند کسب تجربه و اعتماد به یکدیگر هستند و این اعتماد و تجربه به سرعت می‌تواند رشد و ارتقای زنان را در جامعه محقق کند. وقتی می‌گوییم مجلس یازدهم مجلس فعالی بوده و اینکه رهبر معظم انقلاب این مجلس را انقلابی عنوان می‌کنند و می‌فرمایند که شجاعانه در میدان بوده و عقلانیت همراه با شجاعت داشته، به این علت است که این مجلس در حوزه زنان قوانین ارزشمندی از جمله قانون جوانی جمعیت را داشته است.
قالیباف با تأکید بر اینکه افتخار مجلس بود که قانون جوانی جمعیت و قانون راهبردی برای رفع تحریم‌ها را به تصویب رساند، خاطرنشان کرد: مسئله لایحه حمایت از زنان از جمله مسائلی بود که دو دهه روی زمین مانده بود و ما در این مجلس تلاش کردیم با همکاری دولت آن را به ثمر برسانیم. رئیس مجلس ادامه داد: همچنین در برنامه هفتم توجه جدی از نظر ساختاری به جایگاه زنان صورت گرفته و الحاقیه‌ای برای آن تصویب شده است، در بحث زنان عشایری، روستایی و سرپرست خانوار نیز مصوباتی را داشته‌ایم. همچنین فرصت‌هایی برای زنان خلاق که خانه‌دار هستند در نظر گرفته شده است.
قالیباف در پایان با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم هرگز از موضوعات مربوط به زنان غفلت نکرد و بیش از مجالس دیگر به آن پرداخت، گفت: تلاش ما این است که در مسیر تنقیح قوانین، قانون جامع زنان در همه ابعاد را در مجلس پیش رو به سرانجام برسانیم.