آزادسازی 92 درصد ارتفاعات عرسال در عملیات مشترک حزب‌الله و سوریه

سرویس خارجی-پیشروی نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه در عرسال و قلمون ادامه دارد و این نیروها از جنوب به شمال، 92 درصد مناطق را آزاد کرده‌اند و در آستانه «محو کامل» عناصر تروریستی جبهه النصره و داعش هستند.
این پیروزی‌ها به همان اندازه که حامیان مقاومت را خوشحال کرده، موجب آشفتگی حامیان تروریسم شده، به طوری که نام حزب‌الله  در اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی بیشتر ذکر می‌شود.
مقامات رژیم صهیونیستی با مشاهده این پیروزی بزرگ حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در عرسال و قلمون، می‌گویند که حزب‌الله برای نبرد با اسرائیل آماده می‌شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اعتراف کرده که قدرت حزب‌الله افزایش یافته و «مردان این جنبش خود را برای نبرد با اسرائیل آماده می‌کنند.»


اهمیت عملیات حزب‌الله در عرسال این است که عملیات مذکور در محیطی سخت و پرفراز و نشیب صورت می‌گیرد و همین مسئله، نوعی نمایش قدرت در مقابل چشمان مضطرب آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود. حزب‌الله لبنان طی عملیات در این رشته کوه‌های متصل که در لبنان، «عرسال» و در سوریه، «قلمون» نام دارد، توانسته است در یک مقطع زمانی محدود، مواضع جبهه النصره را به طور کامل تصرف کند.
نکته درخور تأمل در عملیات فوق، این است که حزب‌الله برای نخستین‌بار و از موضع قدرت اعلام کرده، اگر عناصر جبهه النصره سلاح خود را زمین بگذارند، در‌امان خواهند بود و همین سیاست، در عمل نیز به اجرا درآمده است.
به گزارش ایسنا، عملیات حزب‌الله در عرسال به طور طبیعی، جریان‌های سیاسی وابسته به عربستان در لبنان را نگران کرده است، طوری که این جریان‌های سیاسی و خصوصا شخص «سعد حریری» اعلام کرده بودند، شهر عرسال خط قرمز آنهاست و آنها هیچ عملیات نظامی در این منطقه را تحمل نخواهند کرد! اما حمایت قاطع رئیس‌جمهور و رئیس مجلس لبنان، حریری و هواداران رژیم عربستان‌ را به حاشیه‌ راند.
اما، نکته‌ای که طی هفته‌های اخیر از چشمان رسانه‌ها پنهان مانده حمایت‌های مخفی و علنی حامیان خارجی جبهه ‌النصره، از این گروه ‌تروریستی بوده، تا به زعم آنها، جبهه ‌النصره در برابر حزب‌الله کم نیاورد. در این رابطه «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس‌ حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه که بزرگترین اپوزیسیون دولت آنکارا محسوب می‌شود، از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور خواسته، به حمایت تسلیحاتی از جبهه النصره پایان دهد.
روزنامه سوری «الثوره» نیز در این رابطه نوشته، «اگر حمایت‌های آمریکا از تروریست‌های جبهه النصره نباشد، این گروه تروریستی خیلی زود شکست می‌خورد.»
به گزارش خبرگزاری فارس، «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه نیز در ارتباط با حمایت‌های آمریکا از تروریسم در سوریه اینگونه موضع گرفت: «اگر «سیا» به حمایت از تروریست‌ها پایان دهد، این مقدمه پایان جنگ خواهد بود.»
مقامات آمریکایی پنجشنبه گذشته اعلام کردند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد حمایت از مخالفان مسلح دولت «بشار اسد» را متوقف کند.
آزادسازی رقه در عرض 5 ساعت
خبر دیگر اینکه فرمانده سوری به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که اگر فرمان حمله صادر شود، ارتش سوریه می‌تواند رقه را طی پنج ساعت از دست تروریست‌ها آزاد کند. طی روزهای اخیر بخش‌های وسیعی از استان رقه تحت کنترل ارتش سوریه درآمده است.
طی ماه‌های اخیر آمریکا تلاش کرده رقه را از طریق شبه نظامیان مورد حمایت خود، در اختیار بگیرد. اما خوشبختانه ارتش سوریه دست برتر را دارد و به نظر می‌رسد که این توطئه آمریکا عملی نخواهد شد.
در ارتباط با اوضاع شهر رقه نیز «خلیل العبدان» دادستان کل استان رقه گفت: «80 درصد ساکنان شهر رقه آواره هستند.» به گفته العبدان، آوارگان رقه در شهرها و استان‌های «دمشق»، «حماه»، «لاذقیه»، «حلب» و «طرطوس» پراکنده هستند.
داعش مرکز خلافت خود در سوریه را شهر «رقه» اعلام کرده است.
سایر رویدادها
«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفته، جولان از سال 1967 تاکنون در اشغال اسرائیل است و شورای امنیت باید به این اشغال پایان دهد.
*«گلبدین حکمتیار» رئیس حزب «اسلامی» افغانستان، نسبت به حضور افغانستانی‌ها در نبردهای سوریه و عراق، ابراز نگرانی کرد. این افغانستانی‌ها با عناصر تروریستی می‌جنگند.
* «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان اعلام کرده، نیروهای ارتش 50 تروریست خطرناک را در اردوگاه آوارگان سوری واقع در منطقه عرسال لبنان، بازداشت کردند.