نتانیاهو گرفتار مثلث بیماری، اعتراضات داخلی و فشار افکار عمومی

[شهروند]ششم فروردین‌ماه بود که بالاخره شورای امنیت سازمان ملل پس از ۶ ماه از آغاز جنگ در غزه به قطعنامه آتش‌بس رأی داد و این قطعنامه برای نخستین بار با وتوی آمریکا مواجه نشد. آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد و ١۴ عضو دیگر این شورا رأی مثبت دادند. این قطعنامه در بحبوحه محاصره بیمارستان شفا در غزه و انتشار اسناد تجاوز وحشیانه اشغالگران صهیونیست به زنان فلسطینی، ضربه‌ای شدید برای رژیم صهیونیستی بود. از سوی دیگر عصر یکشنبه روزنامه تایمز اسرائیل خبر از بستری شدن نتانیاهو بر اثر بیماری فتق و ضرورت جراحی وی خبر داد. مسئله‌ای که منجر به خشم محافل اسرائیلی و متهم کردن نتانیاهو به پنهان‌کاری وضع جسمی خود شد. هرچند نتانیاهو پیش از رفتن به اتاق عمل مدعی شد از حمله به رفح کوتاه نیامده و این حمله در دستور کار است و فشار آمریکا تأثیری در تعویق آن نداشته است که پیشتر و از حدود دو ماه قبل تهدید به حمله به این منطقه در ابتدای ماه رمضان کرده بود، اما با آغاز ماه رمضان خبری از آن نشد. لازم به ذکر است مقامات آمریکا بارها با طرح حمله به رفح صراحتا اعلام مخالفت کردند. نتانیاهو در شرایطی به اتاق عمل رفت که شدت اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی نیز افزایش ‌یافته و خشن‌تر شده است.

«بی‌بی» از لحاظ جسمی هم بیمار است
در شرایطی که جنون روانی و وحشیگری صهیونیست‌ها بر جهانیان آشکار شده و حتی در کشورهای غربی، حامیان فلسطین، نتانیاهو را یک مجرم روانی جنایتکار می‌خوانند که افشای خبر بیماری فتق نتانیاهوی 73ساله، سروصدای بسیاری در تل‌آویو به پا کرد. حدود 8ماه قبل نیز نتانیاهو با علائم سرگیجه و بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد که شفاف‌سازی خاصی درباره آن صورت نگرفت و این مسئله اخیرا سبب شکایت مخالفان نتانیاهو به دیوان عالی اسرائیل علیه وی به اتهام مخفی‌کاری درباره سلامتش شد. اکنون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی در شرایط ناپایدار جسمی به سر می‌برد که تا پیش از رفتن به اتاق عمل نیز دست از تهدید به حمله علیه رفح و دادن وعده جنایات بیشتر برنمی‌دارد. ایرنا در این‌باره نوشته است: «خانواده اسرای صهیونیست و کشته‌های عملیات طوفان‌الاقصی و برخی اعضای کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی و پزشکان این رژیم از نتانیاهو خواسته‌اند که در شرایط جنگ علیه غزه، فردی را به‌عنوان جانشین خود تعیین کند تا امور نخست‌وزیری را به‌جای وی انجام دهد.»(1)

اختلاف و خشونت رو به افزایش در سرزمین‌های اشغالی
وضعیت وخیم جسمی نتانیاهو در کنار اعتراضات داخلی در حال تشدید در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد حمله به رفح در چنین شرایطی چندان هم آسان نیست. بامداد دوشنبه جمعیتی از معترضان اسرائیلی که تا ده‌ها هزار نفر نیز برآورد می‌شد با محوریت خانواده اسرا، اقدام به محاصره پارلمان رژیم صهیونیستی کرده و با برپایی آتش در مقابل آن، خشم شدید خود را نشان دادند. از سوی دیگر درگیری میان گروه‌های یهودی افراطی موسوم به یهودیان اولترا ارتدوکس با هواداران گروه «برادران مسلح» شدت گرفته است. همچنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و رئیس فعلی اپوزیسیون پارلمان اسرائیل، عنوان کرده است: «نخست‌وزیر اسرائیل هر کاری برای[بقا] در سیاست انجام می‌دهد اما حاضر نیست هیچ کاری در جهت منافع اسرائیل انجام دهد.»(2) لاپید دو هفته قبل نیز در صفحه توییتر خود گفته بود مطمئنم بازنده جنگ خواهیم بود. وی همچنین بارها خواستار عزل نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. از سوی دیگر رونین برگمن، نویسنده و تحلیلگر مشهور اسرائیلی و یوسی یوشع، تحلیلگر سیاسی در یادداشت‌هایی برای روزنامه یدیعوت آحارونوت از ناکامی اسرائیل در تحقق اهداف در جنگ غزه و گرفتاری این رژیم در باتلاق سخن گفته و اوضاع را برای اسرائیل در حال وخیم‌تر شدن خوانده‌اند.(3)

تکذیبی که باورپذیر نبود
نتانیاهو در حالی پیش از رفتن به اتاق عمل، از بی‌تأثیر بودن فشار آمریکا برای تعویق عملیات در رفح سخن گفت که علاوه بر مخالفت صریح و مکرر مقامات آمریکایی با این طرح در مدت اخیر، اکنون پایگاه آمریکایی آکسیوس خبر از نشست مجازی میان مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای بررسی سناریوهای جایگزین آمریکا جهت لغو حمله به رفح خبر داده و همچنین از سفر حضوری مقامات اسرائیلی به آمریکا در هفته آینده برای بحث بر سر این موضوع نوشته است.(4) اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو علاوه بر موضوع رفح، بر سر نحوه ادامه جنگ، مذاکرات آتش‌بس و همچنین وتو نکردن قطعنامه اخیر سازمان ملل رو به افزایش گذاشته است. به‌نظر می‌رسد بایدن در ماه‌های منتهی به جنگ درصدد بهبود وجهه خود در جامعه آمریکا و ممانعت از کاهش محبوبیت‌اش بر اثر همدست جلوه کردن در جنایات اسرائیل است و بر این اساس مخالف حمله به رفح و تشدید و گسترش جنگ در غزه است، هر چند این مسئله از سوی نتانیاهو تکذیب شود، اما تغییری در این واقعیت ایجاد نخواهد شد.

جمع‌بندی



افزون بر موارد فوق، یکشنبه رسانه‌های مصری خبر از آغاز مجدد مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل داده که این مسئله حکایت از قرار داشتن نتانیاهو در موضع ضعف و حفظ کانال مذاکرات با وجود شکست مذاکرات میانجیگری پاریس 1و 2و... دارد. اکنون بی‌بی در فشار مثلث بیماری و تبعات آن، نارضایتی و اختلافات داخلی و فشارهای آمریکا قرار دارد و حمله به رفح روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و بعید نیست وی درصورت تضمین آینده سیاسی خود، سناریوی پایان آبرومندانه! جنگ، ولو بدون تحقق اهداف را موردنظر قرار دهد و به این گزینه بیش‌ازپیش متمایل شود.

پی‌نوشت‌ها:
1-https://irna.ir/xjQ9Kf
2-https://tn.ai/3061538
3-https://irna.ir/xjQ9DZ
4-https://irna.ir/xjQ9ND