اخبار ویژه

  حمله ایران فوق‌العاده پیچیده بود اما بدون پیشرفته‌ترین سلاح‌هایش
«علی‌رغم اصرار غرب مبنی بر شکست عملیات ایران، ایران آنچه را که قصد انجام آن را داشت در اسرائیل انجام داد».
لری جانسون، تحلیلگر سابق سازمان جاسوسی آمریکا ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: ایران دقیقاً به آمریکا و چند کشور همسایه گفت که قرار است چه کاری انجام دهد. هدف ایران این بود که نشان دهد اگر بخواهد می‌تواند به اسرائیل ضربه بزند، ایران تلاشی برای گرفتن تلفات گسترده نداشت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران به کشورهای همسایه و آمریکا اخطار داد که این حملات را انجام خواهد داد.


ایران با استفاده از ۳ سیستم تسلیحاتی مختلف- پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک، یک حمله فوق‌العاده پیچیده را به نمایش گذاشت. آنها از پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود استفاده نکردند.
پهپادها به همان شیوه‌ای استفاده می‌شدند که پیاده‌ها در مسابقه شطرنج به کار می‌روند- حریف را بیرون بکشید و آسیب برسانی. اسرائیل بیش از ۷۰۰ موشک گنبد آهنین را برای مقابله با ۳۰۰ پهپاد ایرانی به کار برد. آنچه ما به درستی می‌دانیم این است که بیشتر موشک‌های بالستیک به اهداف خود در اسرائیل اصابت کرده‌اند.
آمریکا یک رادار پیشرفته «AN/TPY-2 X-band» مستقر در صحرای نقب دارد. ماموریت این رادار شناسایی موشک ایرانی و دادن اطلاعات هدف‌گیری به سامانه‌های دفاعی ارو و دیوید اسرائیل «Arrow & David» و باتری‌های تاد آمریکا «THAAD ABM» برای محافظت از سایت‌های حساس اسرائیل از جمله دیمونا و پایگاه‌های هوائی نواتیم و رامون است.
موشک‌های ایران هر دو پایگاه هوائی نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. یعنی بهترین رادار جاسوسی دنیا که در هماهنگی با پیشرفته‌ترین پدافند ضدموشکی دنیا کار می‌کرد، در مقابل حمله ایران ناتوان بود.
چه کسی برتری بازدارندگی دارد؟ نه اسرائیل. اکنون برخی اصرار دارند که انتقام اسرائیل قریب‌الوقوع است. برخی دیگر معتقدند که هیچ انتقامی وجود ندارد. معتقدم اسرائیل تحت کنترل برخی دیوانه‌های واقعی است و سعی خواهد کرد به تاسیسات نفتی یا تاسیسات نظامی در ایران ضربه بزند. اگر این کار را انجام دهند، ایران به وعده خود عمل خواهد کرد و حمله بسیار بزرگ‌تر و ویرانگرتری را به اهداف نظامی و اطلاعاتی اسرائیل انجام خواهد داد. این جنگی است که اسرائیل نمی‌تواند پیروز شود! میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد
سردبیر نشریه آمریکایی «میدل‌ایست‌آی»، پیام حمله ایران را آشکار کردن ضعف اسرائیل عنوان کرد.
دیوید هرست که سابقه نویسندگی در روزنامه گاردین را هم دارد، پیام‌های حمله ایران را متعدد می‌داند و می‌نویسد: بعد از شش ماه، جنگ غزه برای اسرائیل بد پیش می‌رود. نیرو‌های زمینی اسرائیل با مقاومت سرسختانه فلسطینیان رو‌به‌رو هستند که هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن یا فرار از خود نشان نمی‌دهد. روحیه مقاومت بین جنگجویان حماس نیز تشدید شده است. آنان احساس می‌کنند که از بدترین شرایط جان سالم به در برده‌اند و چیزی برای از دست دادن ندارند. مردم غزه علیه آنان مخالفت نکرده‌اند. آنان با اقدامات‌شان اسرائیل را تحقیر کرده و قدرت خود را به رخ می‌کشند. با متوقف شدن حمله اسرائیل به غزه، مخالفت با رهبری نتانیاهو در حال افزایش است و فشار واقعی برای دستیابی به توافقی که بازگرداندن گروگان‌ها را عملی سازد وجود دارد. اختلافات با حامی اصلی او جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اکنون آشکار شده و او به سرعت در حال از دست دادن جایگاه نزد افکار عمومی جهانی است. اسرائیل تحت زمامداری نتانیاهو به یک کشور یاغی تبدیل شده. در چنین شرایطی، نتانیاهوی قمارباز، تاس را انداخت و به کنسولگری ایران حمله کرد در حالی که به خوبی می‌دانست معنای این کار چیست.
همچنین، آمریکا می‌دانست که نتانیاهو چه می‌کند یعنی تلاش برای کشاندن آمریکا به حمله به ایران برای حداقل سومین‌بار در ۱۴ سال گذشته ایران به یکباره دست به حمله علیه اسرائیل نزد. ایران وقت گذاشت و اعلام کرد که اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود به اسرائیل حمله نخواهد کرد. این خواسته ایران نادیده گرفته شد. در برهه‌ای که زمان حمله ایران فرارسید این حمله به دقت طراحی شده بود تا پیام‌هایی را به آمریکا، اسرائیل و کشور‌های عربی انتقال دهد. تهران می‌خواست پیشینه‌ای ایجاد کند که بتواند به طور مستقیم بدون آغاز جنگی تمام‌عیار به اسرائیل ضربه بزند. تهران قصد داشت به اسرائیل بگوید که می‌تواند به آن رژیم ضربه بزند. تهران قصد داشت به ایالات‌متحده بگوید که ایران قدرتی در خلیج‌فارس است که باید بماند و تنگه‌هرمز را کنترل می‌کند. تهران قصد داشت به تمام رژیم‌های عربی همکاری‌کننده با اسرائیل بگوید ممکن است در آینده چنین اتفاقی برای انان نیز رخ دهد.
بنابراین، اقدام ایران یک موفقیت استراتژیک بود و تهران پیام خود را به طرفین موردنظر رساند. این حمله به ضرر شهرت اسرائیل به عنوان پسر قلدر اصلی محله تمام شد. تحویل این پیام‌های متعدد با توقیف یک کشتی کانتینری توسط سپاه پاسداران آغاز شد که مالک آن کشتی یک میلیاردر اسرائیلی‌الاصل است.
پیام ایران به آمریکا نیز به همان اندازه نیرومند بود: ایران آماده حمله به اسرائیل با موشک‌های بالستیک و سرپیچی از غرب از جمله هشدار مستقیم به بایدن است. این که ایران خواهان جنگ نیست، اما قادر به پاسخگویی است. پیام ایران به آمریکا این بود که باید فرزند خودخواه و نوجوان خود اسرائیل را مهار کند نوجوانی که برای مدت‌زمانی طولانی توسط والدین‌اش مورد ناز و نوارش قرار گرفته و فکر می‌کند در منطقه هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد.
اگر نتانیاهو به ایران حمله کند روابط متزلزل او با آمریکا بدتر خواهد شد. نتانیاهو اگر کاری انجام ندهد. اسرائیل اکنون حامیان عرب خود را به چاله‌ای جهنمی کشانده که در آن هیچ صلح یا حتی چشم‌اندازی وجود ندارد، بدون شکست حماس و بدون هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای دولتی پس از پایان جنگ. احمقانه‌ترین کاری که منابع امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه انجام دادند آن بود که به طور علنی درباره همکاری نیروی هوائی اردن که به آنان کمک کرد تا پهپاد‌ها و موشک‌های کروز را سرنگون کنند با صدای بلند سخن گفتند.
منابع اسرائیلی به خود بالیدند که موشک‌هایی که از سوی ایران به سمت بیت‌المقدس شلیک شده بودند در سمت اردن و موشک‌های دیگری در نزدیکی مرز سوریه رهگیری شدند. پیامی که اسرائیل می‌خواست ارسال کند این بود که علی‌رغم اختلافات ظاهری اسرائیل متحدانی در منطقه دارد که آماده دفاع از آن رژیم هستند. با این وجود، اسرائیل باید بداند که وضعیت سلطنت اردن متزلزل است و با اعلام کمک آن به اسرائیلی‌ها بازی احمقانه‌ای را آغاز کرد و باعث تحریک افکار عمومی منطقه حکومت اردن خواهد شد. اردن در گذشته نیز ریاکار بوده و ملک حسین پادشاه اسبق اطلاعاتی را به اسحاق رابین نخست‌وزیر اسبق اسرائیل ارائه داده بود با این وجود، این اولین‌باری در تاریخ است که ارتش اردن که هنوز نام ارتش عربی را یدک می‌کشد برای محافظت از اسرائیل وارد عمل شده. این یک اشتباه بزرگ است. در حالی که مردم اردن چه فلسطینیان ساکن آن کشور و چه ساکنان کرانه شرفی از شلیک موشک‌ها توسط ایران به سوی اسرائیل حمایت می‌کردند ارتش اردن از طریق اسرائیلی‌ها آن موشک‌ها را سرنگون کرد. اسرائیل صرفاً با آن دسته از رهبران عربی رابطه دارد که خواسته مردم‌شان را نادیده گرفته و حکومت فاسدی را بر آنان تحمیل کرده‌اند.
اقدام اردن ممکن است کمک کوتاه مدتی به اسرائیل باشد، اما در درازمدت باعث ایجاد دردسر در طولانی‌ترین مرز اسرائیل می‌شود. اسرائیل ممکن است این واقعیت را که متحدانی واقعی دارد جشن بگیرد، اما با این کار مشروعیت دوستان خود را به طرز مهلکی تضعیف می‌کند. ایران حرف خود را زده و در نتیجه اسرائیل ضعیف‌تر شده است. این اولین‌باری بود که بایدن به اسرائیل گفت پاسخی ندهد. پس از چنین حمله‌ای از سوی ایران وجهه اسرائیل بدتر از قبل به نظر می‌رسد: اسرائیل برای دفاع از خود نیازمند کمک دیگران است و در انتخاب گزینه حمله نظامی نمی‌تواند آزادانه اقدام کند. این حمله باعث می‌شود که ایالات‌متحده حامی اسرائیل گزینه‌ها را برای آن رژیم انتخاب کنند. همه‌چیز در حال حاضر برای اسرائیل بد به نظر می‌رسد. شورای آتلانتیک: حمله به اسرائیل مردم خشمگین ایران را خوشحال کرد
اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک تاکید کرد عملیات موشکی علیه اسرائیل، موجب احساس غرور و رضایت در میان مردم خشمگین ایران شده است.
این اندیشکده در تحلیلی خاطر نشان کرد: جنگ از سایه خارج شده و چهره خود را عیان کرده است. ایران با استفاده از پهپاد و موشک،‌‌‌ حمله گسترده‌‌‌ای به اسرائیل انجام داد. دو طرف مدت‌‌‌ها درگیر «جنگ سایه‌‌‌ای» بوده‌‌‌اند، به این معنا که ایران از نیروهای نیابتی‌‌‌اش استفاده می‌‌‌کرد و رژیم صهیونیستی دست به ترورهای هدفمند می‌‌‌زد. حمله اخیر این رژیم به بخشی از سفارت ایران در سوریه که به کشته شدن چند فرمانده ارشد نظامی منجر شد، سبب واکنش ایران بود. اسرائیل در مرحله بعد چه خواهد کرد؟ آیا جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری آغاز شده است؟ ایالات‌متحده چه نقشی ایفا خواهد کرد؟
جاناتان پانیکوف، معاون سابق در شورای اطلاعات ملی ایالات ‌متحده، درباره بالا گرفتن تنش در خاورمیانه می‌‌‌گوید: پرتاب‌های موشکی-پهپادی ایران در واکنش به حمله اسرائیل، این ظرفیت را دارد که منطقه را در آستانه جنگ گسترده‌تری قرار دهد که به نظر می‌رسد تقریبا هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد؛ چیزی که اکثر بازیگران – ایالات‌متحده، کشورهای عربی و حتی حزب‌الله- در شش‌ماه گذشته به دنبال اجتناب از آن بوده‌اند. 
جینا ابرکرومبی- وینستانلی (سفیر آمریکا در مالت و دستیار وزیر خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا) با تفکیک نتایج حاصل از حمله ایران، ماجرا را به این شکل صورت‌بندی کرده است:
برد: شلیک حدود 300موشک و پهپاد به سوی اسرائیل، برای ایرانیان غرورآفرین بوده است. رهبران ایران مقاصد خود را اعلام کرده و علنا مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند. با وجود خسارت‌ها اما واکنش‌ها طی چند روز اخیر آن‌قدر شدید بود که باعث ایجاد هشدار بین‌المللی گسترده شد. ایرانیان خشمگین، اکنون می‌توانند احساس رضایت و غرور کنند. بنابراین، لازم نیست گام بعدی شدید و تشدید‌کننده بحران باشد.
باخت: موقعیت بایدن به طور قابل‌توجهی بدتر شده است. تیم او باید برای مهار اسرائیل تلاش کند. نیروهای آمریکایی در منطقه همچنان در خطر هستند و احتمال وقوع جنگ گسترده‌تر زیاد است. اکنون به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده به یک درگیری مستقیم نزدیک شده است که بایدن و ایران برای اجتناب از آن سخت تلاش کرده‌اند. به نظر می‌رسد بایدن از اهرم فشار خود بر نخست‌وزیر حیله‌گر اسرائیل چشم‌پوشی کرده باشد؛ چراکه اکنون شرایط عوض شده است. این شاید بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هم تاثیرگذار باشد. یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
یورونیوز در گزارشی به بررسی این پرسش پرداخت که «چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟».
وبسایت یورونیوز با بررسی گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید احتمال اینکه بعد از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائيل، آمریکا تحریم‌های چشمگیری را علیه صادرات ایران وضع کند بعید به نظر می‌رسد.
اندکی پس از آنکه  تهران حمله آخر هفته خود را آغاز کرد رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به ناتوانی در اجرای اقدامات موجود متهم کردند و وعده دادند که مجموعه‌ای از لایحه‌ها را برای تشدید تحریم‌های ایران اتخاذ خواهند کرد. استیو اسکالیس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در گفت‌وگو با فاکس نیوز در این خصوص گفت: «دولت فروش نفت را برای ایران آسان کرده است و درآمدهایی برای آنها ایجاد می‌کند که برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شود.»
فشار سیاسی برای تنبیه ایران یک مشکل دیگر برای دولت ایجاد می‌کند: چگونه می‌توان از چنین حملاتی در آینده بدون تشدید تنش‌های منطقه‌ای، افزایش قیمت نفت یا دشمنی با چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، جلوگیری کرد. واشنگتن برای ماه‌ها گفته است که یکی از اهداف اصلی‌اش این است که مانع از تبدیل مناقشه غزه بین حماس و اسرائیل به یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای شود. 
چندین تحلیلگر منطقه‌ای گفتند که تردید دارند که بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی ایالات متحده برای خفه کردن صادرات نفت خام ایران، انجام دهد.
اسکات مدل‌، افسر پیشین سیا و رئيس کنونی شرکت راپیدان انرژی در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر این لوایح تصویب شوند، سخت است که ببینیم دولت، تحریم‌های موجود را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به شکل معناداری اعمال کند.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق هسته‌ای تهران، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را دوباره فعال کرد. دولت بایدن هم با تحریم شرکت‌ها در چین، امارات عربی متحده و جاهای دیگر به دنبال مقابله با دور زدن این تحریم‌ها بوده است.
علی‌رغم این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند که صادرات نفت ایران
به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. اسکات مدل می‌گوید این میزان نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روزی است که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد. تأثیر احتمالی بر قیمت بنزین یکی از دلایلی است که بایدن، با احتیاط درخصوص محدود کردن صادرات نفت ایران رفتار می‌کند. 
کیمبرلی داناوان، کارشناس تحریم‌ها در شورای آتلانتیک، می‌گوید: تحریم‌های مرتبط با نفت در دو سال گذشته به شدت اجرا نشده است. به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، من انتظار ندارم که دولت در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، اجرای تحریم‌ها را تشدید کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: دولت بایدن هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده و به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه داده است. تحریم‌های گسترده و همپوشانی ما علیه ایران همچنان پابرجاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم. اجرای تهاجمی تحریم‌ها همچنین می‌تواند روابط آمریکا و چین را بی‌ثبات کند، روابطی که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار پس از سرنگونی یک بالون نظارتی مشکوک چینی که از قلمرو ایالات متحده، تلاش شده ترمیم شود. تقریباً تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود به‌عنوان منشأ مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه شناخته می‌شود و توسط «ناوگان تاریک» نفتکش‌های قدیمی حمل می‌شود که معمولاً هنگام بارگیری در بنادر ایران، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند. متخصص ردیابی نفتکش‌ها ورتکسا آنالیتیکس تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.
واشنگتن برای کاهش صادرات نفت ایران باید چین و نهادهای درگیر در تجارت این کشور را هدف بگیرد. یکی از منابع مطلع و مرتبط با این موضوع به رویترز می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به دنبال صادرات نفت ایران باشید، بله، باید اقدامی معنادار علیه چین انجام دهید. اما آیا واقعا قصد دارید به دنبال بانک‌های بزرگ بروید و آیا قرار است کاری انجام دهید که نه تنها دولت فعلی که حتی دولت ترامپ هم انجام نداده است؟»