نقش قوانین بازدارنده در کاهش تصادفات جاده‌ای از کیفیت خودروها مؤثرتر است

سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:به گزارش کیهان، روز دوشنبه سرهنگ «سیروس حسن‌زاده»، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر 1403 در مورد آخرین آمار تلفات رانندگی در تعطیلات نوروزی و عید فطر امسال گفت: ۸۷۸ نفر جان خود را سر صحنه از دست دادند و از این میزان ۱۶۵ نفر درون‌شهر و ۷۱۳ نفر برون‌شهر دچار حادثه شده و جان باختند. به گفته معاون پلیس راهور فراجا، «عدم توجه به جلو، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بیشترین دلایل تصادفات رانندگی در تعطیلات امسال بودند.»
 البته غیر از این عوامل که سرهنگ حسن‌زاده برشمرد، باید نقش ایمنی راه و خودرو و همچنین میزان بازدارندگی جریمه‌ها و قوانین مربوط به تخلفات رانندگی را نیز در نظر داشته باشیم.
 مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای
در همین رابطه سرهنگ سیروس حسن‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: در تصادفات جاده‌ای چند عامل مؤثر هستند که عبارتند از انسان، خودرو و وسیله نقلیه؛ اما در کشورهای پیشرفته عامل دیگری در تصادفات جاده‌ای به نام قوانین و مقررات بازدارنده اضافه شده است. بر این اساس، خودرو باید ایمنی و کیفیت خوبی داشته باشد، راه باید بخشنده و ایمن باشد و عامل انسانی نیز باید قوانین و مقررات رانندگی را انجام دهد؛ اگر این اتفاقات بیفتد، درصد بالایی از تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد، منتها در عامل انسانی، قوانین و مقررات بازدارنده نقش مهمی دارد.


حسن‌زاده ادامه داد: باید توجه داشت که اگر سبقتی انجام می‌شود، عامل انسانی مسبب این کار است و خودرو به تنهائی سبقت غیرمجاز نمی‌گیرد! بنابراین نقش کیفیت و ایمنی خودرو بعد از وقوع تصادف خود را نشان می‌دهد، بدین صورت که یک انسان تخلف و تصادف می‌کند و بعد از تصادف، کیفیت خودرو مشخص می‌شود.
  ایرانیان در خارج از کشور قوانین رانندگی را 
بیشتر رعایت می‌کنند
وی با بیان اینکه نقش قوانین و جریمه‌های رانندگی در کاهش تصادفات بسیار مؤثر است، افزود: فردی که اکنون در ایران رانندگی می‌کند و به قوانین احترام چندانی نمی‌گذارد، به محض اینکه امکان رانندگی در یک کشور اروپایی را پیدا کند، همه قوانین و مقررات را به دقت رعایت می‌کند! حال آنکه عاملی که باعث می‌شود این فرد صفر تا صد مقررات رانندگی در کشور خارجی را رعایت کند، قوانین و مقررات بازدارنده است.
معاون اجتماعی پلیس راهور بیان داشت: اخیراً تحقیقی در مورد چهار تخلف حادثه‌ساز مثل سرعت و سبقت غیرمجاز انجام دادیم که اگر هر یک از این تخلفات در ایران اتفاق بیفتد، فرد متخلف باید براساس درآمد ماهانه 2.8درصد درآمد خود را برای جریمه رانندگی پرداخت کند، اما در شهری مثل دبی در امارات، هر متخلف باید 135درصد از درآمد ماهیانه خود را برای این جرایم رانندگی اختصاص دهد، طبیعتاً چنین قوانینی بازدارنده است و اکثر شهروندان این شهر قوانین را به خوبی رعایت می‌کنند. البته در کشور نروژ نیز 92درصد از درآمد ماهیانه افراد متخلف برای پرداخت جریمه اختصاص پیدا می‌کند و جریمه‌ها بازدارنده هستند.
حسن‌زاده در پایان گفت: قوانین و مقررات رانندگی باید بازدارنده باشد تا افراد متخلف دیگر مرتکب تخلفات رانندگی نشوند و بدانند که نفعی در انجام یک تخلف رانندگی برایشان وجود ندارد. امسال افزایش جرایم تخلفات رانندگی پیشنهاد شده که فعلاً ابلاغ نشده است و در صورت ابلاغ، در آینده نزدیک قطعاً شاهد کاهش تصادفات رانندگی خواهیم بود.