حادثه سهمگینی نیست رسانه‌ها اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند

شرق: عصر پنجشنبه تحریم‌های جدید ایران، روسیه و کره‌شمالی در سنای آمریکا هم رأی آورد و با 98 رأی موافق به تصویب رسید؛ اگرچه روسیه واکنش شدیدی به این تحریم‌ها نشان داد و خواستار کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کشور شد؛ اما در ایران بر تأثیر نه‌چندان بزرگ تحریم‌ها تأکید شد. با‌این‌حال رئیس‌جمهوری و عباس عراقچی و سخنگوی وزارت خارجه در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای تأکید کردند که ایران پاسخ این اقدام آمریکا را خواهد داد. 
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی از کسانی بود که بر این نکته اذعان کرد که این تحریم‌ها جمع‌بندی تحریم‌هایی است که از قبل وجود داشت. لاریجانی که به خراسان‌رضوی سفر کرده، تأکید کرد که «مصوبه آمریکایی‌ها در‌برگیرنده مجموعه‌ای از مطالب است که شاید قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و درحال‌حاضر نیز وجود دارد؛ در گذشته براساس فرمان رئیس‌جمهور آمریکا بوده؛ اما درحال‌حاضر قانونی شده است. می‌توان گفت این موضوع چیز جدیدی نبوده و بخش‌هایی به تحریم‌ها اضافه شده و شیطنت‌هایی صورت گرفته است که با توافق هسته‌ای سازگار نیست». ازهمین‌رو لاریجانی به رسانه‌ها توصیه می‌کند که اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند: «باید متن مصوبه آمریکایی‌ها به مقداری که واقعی بوده، نشان داده شود؛ بنابراین رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند؛ چراکه حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده؛ اما تأثیر شایان‌ ذکری در کشور نمی‌گذارد». «به رسانه‌ها توصیه می‌کنم به اندازه‌ای که واقعیت دارد، به مصوبه اخیر آمریکایی‌ها بپردازند؛ به دلیل اینکه آنها سعی دارند اضطراب ایجاد کنند و روند سرمایه‌گذاری در کشور را مختل و مردم را ناامید کنند؛ بنابراین باید جنس کار شناخته شود. اندازه و میزان تأثیر مصوبه آمریکایی‌ها در زندگی مردم بسیار نازل است. البته اختیاراتی به رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم‌های دیگر داده شده؛ اما فی‌الحال خیلی مهم نبوده است».
مصوبه تحریم‌های جدید ایران، روسیه و کره‌شمالی از حدود یک ‌ماه پیش در مجلس نمایندگان آغاز شد. اگرچه تلاش آنها این بوده که برجام را لغو نکنند؛ اما خودِ تصویب تحریم‌های جدید از سوی مقامات ایرانی مورد اعتراض بود. تصویب تحریم‌های جدید نقض روح برجام به حساب آمد؛ اما این تحریم‌ها عصر پنجشنبه در سنای آمریکا نیز با 98 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف به تصویب رسید. نگاهی به این تحریم‌ها نشان می‌دهد که مصوبه جدید، تحریم‌هایی است که از دوران جورج بوش به‌عنوان فرمان اجرائی درباره ایران لحاظ شده بود. 
پاسخ تخلف را می‌دهیم 


علی لاریجانی نیز از همین منظر تأکید می‌کند که «مصوبه آمریکایی‌ها چیز جدیدی نبوده و بخش‌هایی به تحریم‌ها اضافه شده... تردیدی نیست این مصوبه آمریکا نشان می‌دهد که در مسیر عادی آنها نتوانستند کارشان را جلو ببرند؛ بنابراین با دستپاچگی و عصبانیت به این مسیر رفتند». لاریجانی با تأکید بر اینکه با این مصوبه آمریکایی‌ها مقابله خواهد شد، افزود: «مصوبه آمریکایی‌ها مقدار زیادی جنبه تبلیغاتی دارد و مواد مغذی آن کم بوده و حواشی زیادی دارد؛ بنابراین باید به این موضوع توجه شود که در دام آنها نیفتیم که قصد دارند مسیر را به سمت دیگری بکشانند. باید از مزیت‌های مختلف استفاده کرد تا پاسخ آمریکایی‌ها داده شود؛ البته در شورای هسته‌ای به این موضوع توجه شده و متن طرحی که در مجلس دراین‌باره یک ماهی روی آن کار شده، نیز در حال آماده‌شدن است که تقریبا نکات درخور‌توجهی را در بر دارد و درحال‌حاضر در کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیری می‌شود». لاریجانی افزود: «از آقای بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواسته شده در‌این‌باره جلسه فوق‌العاده کمیسیون برگزار کند و در هفته آتی موضوع بررسی خواهد شد و پیشنهاد نمایندگان در‌این‌باره نیز لحاظ می‌شود و در اولین جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی نیز موضوع بررسی می‌شود». «به دلیل اینکه از سوی آمریکایی‌ها تخلفی در اجرای برجام صورت گرفته، باید پاسخ آنان داده شود و این کار به صورت جدی پیگیری می‌شود». تحریم‌های جدید عصر پنجشنبه در مجلس سنا در حالی به تصویب رسید که دو روز قبل، از طرف مجلس نمایندگان با 419 رأی موافق و سه رأی مخالف به تصویب رسیده بود. برنی سندرز و رند پائول تنها سناتورهایی بودند که به این طرح رأی مخالف دادند. برنی سندرز درباره اینکه ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود که دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد، در صفحه توییتر خود نوشت: «من نگران آن هستم که تحریم‌های جدید کنگره برجام را به خطر بیندازد. او ضمن رأی مخالف به تحریم‌های جدید علیه ایران تصریح کرد که مواضع رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه ایران بسیار نگران‌کننده است». باب کورکر، سناتور ارشد آمریکایی، بعد از تصویب این تحریم‌ها گفت «با تصویب قاطع این طرح در سنای آمریکا، پیامی قاطع به کشورهای ایران، روسیه و کره‌شمالی ارسال شد که ما در برابر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده آنها می‌ایستیم». عباس عراقچی نیز روز چهارشنبه در واکنش به تصویب این تحریم‌ها در مجلس نمایندگان تأکید کرد که «این قانونی است که در کنگره آمریکا در حال تصویب است. تحریم موضوع جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیرهسته‌ای است؛ با‌این‌حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت‌ تأثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد.
 به‌همین‌دلیل ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن آمریکا متعهد شده که برجام را با حسن‌نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد، خودداری کند. اینها جزء تعهدات آمریکاست. کاری که کنگره انجام می‌دهد برخلاف این تعهدات است و حتما با واکنش ایران مواجه خواهد شد».
ولایتی: هیچ راهی روی ما بسته نیست
علی‌اکبر ولایتی، عضو هیئت نظارت بر برجام، در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران گفت: همه گزینه‌ها پیش‌روی ماست و تصمیم‌های لازم، مقتضی و قدرتمندانه‌ای را اتخاذ خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، ولایتی در پاسخ به این پرسش که هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران چیست؟ افزود: آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند برای ما ناشناخته نیست. آقای ترامپ، هم در سیاست داخلی و هم خارجی خود، روشی را در پیش گرفته است که در نهایت به ضعف آمریکا، هم در داخل و هم در صحنه بین‌المللی منجر خواهد شد. ترامپ با این کارش با دنیا در افتاده است، فقط روسیه، ایران و کره‌شمالی مخاطب مستقیم آمریکایی‌ها نیستند؛ بلکه آنها توقع دارند اروپایی‌ها از آنها تبعیت کنند، اما اروپایی‌ها موضع گرفتند و از آمریکا تبعیت نمی‌کنند و این موضوع منجر به شکاف در غرب خواهد شد. 
ولایتی گفت: همان بی‌حساب‌وکتابی‌اي که در سیاست داخلی ترامپ هست، در سیاست خارجی‌اش هم وجود دارد و جواب نمی‌دهد. اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که نفوذ غیرقانونی و نامشروع ازدست‌رفته آنها در منطقه با این حرف‌ها احیا می‌شود، احیا نخواهد شد و نفوذ آنها در منطقه رو به زوال است. ولایتی افزود: اگر آنها تصور می‌کنند ایران با یک تشر یا فشار آمریکا تسلیم آنها می‌شود اشتباه می‌کنند، زیرا قطعا ایران مانند برخی کشورهای منطقه نیست که با یک تشر آمریکا تسلیم باج‌خواهی آنها شود. وی با تأکید بر اینکه در کمیته نظارت بر برجام تصمیمات لازم، مقتضی و قدرتمندانه‌ای را اتخاذ خواهیم کرد، اضافه کرد: دستمان در حوزه‌های مختلف باز است، به‌طوری‌که در عین اینکه برجام را به‌هم نمی‌زنیم، اما می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم که حکایت از اقتدار رو به افزایش هسته‌ای ما خواهد داشت. 
وی با اشاره به نقض عهد گذشته غربی‌ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریکا و غربی‌ها از ما خواستند که مدت کوتاهی همه کارهای هسته‌ای را متوقف کنیم و ما هم متوقف کردیم، اینها قول سه‌ماهه داده بودند، اما بیش از دو سال طول کشید؛ بعدا جمهوری اسلامی تصمیم و فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گرفت. بنابراین هیچ راهی روی ما بسته نیست، اما متناسب با تدابیری که در کشور اتخاذ خواهد شد، تصمیم درست را اتخاذ خواهیم کرد. همه گزینه‌ها پیش‌روی ماست و متناسب با استقلال و اقتدار ایران تصمیم گرفته خواهد شد. 
واکنش فرانسه
فرانسه روز چهارشنبه در نخستین واکنش به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی، این تحریم‌ها را مغایر با قوانین بین‌المللی توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی به دلیل دامنه فراسرزمینی مغایر با حقوق بین‌الملل است. قوانین فرانسوی و اروپایی در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه این سه کشور، باید انطباق داده شود. 
قطع‌نامه آزادی زندانیان آمریکایی
تصویب تحریم‌های جدید آخرین اقدام آمریکا علیه ایران نبود. مجلس نمایندگان آمریکا عصر چهارشنبه قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد و در آن از تهران خواست تا اتباع آمریکایی زندانی در ایران را «بی‌قیدوشرط» آزاد کند. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس، پیش از رأی‌گیری برای قطع‌نامه، مدعی شد که اتباع خارجی زندانی در ایران «بی‌گناه» هستند و تحت اتهام‌های «واهی» و در شرایطی «سخت» نگهداری می‌شوند. وی در سخنان خود به «سیامک و باقر نمازی»، «زیو وانگ» و «نزار ذکا» اشاره کرد که به اتهام جاسوسی در ایران تحت بازداشت و برخی در حال طی دوره محکومیت خود هستند. در قطع‌نامه مجلس نمایندگان همچنین از «رابرت لوینسون»، مأمور سابق اف‌بی‌‌آی، یاد شده که مقام‌های آمریکایی مدعی هستند قریب به یک دهه پیش در ایران مفقود شده است. این قطع‌نامه از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد که آزادی اتباع آمریکایی را در اولویت قرار داده و «اقداماتی معنادار» دراین‌باره صورت دهد. در قطع‌نامه همچنین از دولت آمریکا و هم‌پیمانان واشنگتن خواسته شده است که یک کارگروه بین‌المللی برای «آزادی اتباع خارجی زندانی در ایران» تشکیل دهند. این در شرایطی است که کاخ سفید هم چندی پیش با صدور یک بیانیه تهدیدآمیز، آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران را خواستار شده بود. 
سخنگوی وزارت خارجه ایران همان زمان در پاسخ به این ادعا گفت که «دستگاه قضائی در جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر نظام‌های دموکراتیک کاملا مستقل بوده و در چارچوب اصل تفکیک قوا، مسئولیت بررسی دقیق قضائی هرگونه اقدام و رفتار خلاف امنیت ملی کشور را برعهده دارد».
وی با تأکید بر اینکه این‌گونه رفتارها، تأثیری در عزم و اراده سیستم قضائی کشور نخواهد داشت، ادامه داد: «این افراد بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران دارای اتهام‌هایی هستند که به آنها رسیدگی می‌شود. همچنین فردی به نام رابرت لوینسون سال‌ها پیش به ایران سفری داشته که پس از ترک خاک ایران، هیچ‌گونه اطلاع جدیدی از سرنوشت وی در اختیار ما نیست».