2 ناوشکن و 2کشتی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ هدف قرار گرفت

سرویس خارجی-
«2 ناوشکن آمریکایی و 2 کشتی اسرائیلی» جدیدترین اهداف نظامی یمنی‌ها در دریای سرخ هستند که با فاصله چند ساعت، با ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی هدف قرار گرفتند. یکی از کشتی‌ها که به دروغ مقصد خود را جایی غیر از اسرائیل اعلام کرده بود، پس از بازگشت از ایلات، در اقیانوس هند هدف قرار گرفت!
تا سال ۲۰۱۵ یعنی تا زمانی که ائتلاف سعودی با چراغ سبز و حمایت تمام‌جانبه آمریکا جنگ بزرگ علیه یمن را آغاز کرد، صنعا از نیروی دریایی که قادر به تعیین معادلات در دریای سرخ و یا حمایت از آب‌های منطقه‌ای یمن باشد، برخوردار نبود و صرفاً یک پایگاه دریایی در الحدیده با سلاح‌های دفاعی قدیمی و فرسوده داشت. اما دولت یمن علی‌رغم سال‌ها جنگ گسترده، محرومیت و تحریم طی یک دهه گذشته موفق شد ناوگان دریایی خود را از شرایط کاملاً ضعیف به سطحی ارتقا دهد که بتواند آمریکا و متحدان غربی آن را به چالش بکشد، چالشی که گویا تا اطلاع ثانوی پایانی ندارد. در همین چند ماه اخیر و در حمایت از مردم غزه انصارالله بیش از 100 کشتی و ناو جنگی را هدف قرار داده است.
روزهای پرکار یمنی‌ها


سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ضد ناوهای جنگی دشمن در دریای سرخ از جمله دو ناوشکن آمریکایی، با تعدادی پهپاد عملیات نظامی انجام دادیم.» سریع با بیان اینکه این عملیات با موفقیت به اهداف خود رسید، توضیح داد: «نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوائی ما عملیات مشترکی را علیه ناو سیکلادیس (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و ضربه دقیق بود.» وی ادامه داد: «هدف قرار دادن کشتی سیکلادیس پس از آن صورت گرفت که در ۲۱‌ آوریل عازم بندر ام‌الرشراش (ایلات اشغالی) با استفاده از روشی فریبنده و استتار با ادعای عازم بندری دیگر شد.» همچنین، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: «ما با تعدادی پهپاد کشتی اسرائیلی اِم‌اس‌سی اوریون (MSC ORION) را در اقیانوس هند هدف قرار دادیم.» آن‌طور که مهر نوشته است، این بیانیه افزود: «هدف قرار دادن این کشتی پس از نقض تصمیم ممنوعیت عبور کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی صورت گرفت.» ارتش یمن همچنین در این بیانیه بار دیگر بر تداوم این عملیات تا رفع کامل محاصره و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه تاکید کرد.
پیش از آن نیز، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع یک حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن خبر داد. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس دوشنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حادثه دریایی جدیدی در آب‌های اطراف یمن به وقوع پیوسته است. سازمان تجارت دریایی انگلیس تأکید کرد: این حادثه در ۵۴ مایل دریایی بندر المخا استان تعز (جنوب‌غربی یمن) اتفاق افتاده است. این عملیات‌ها این‌ در حالی صورت گرفته است که منابع خبری از آماده شدن گسترده ارتش آمریکا برای حمله به خاک یمن خبر می‌دهند.
بلینکن به دنبال درگیر کردن کشورهای منطقه
خبر دیگر آنکه «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، به ریاض و دیدارش با وزیران خارجه عرب نوشت: «تصمیم به توقف جنگ علیه نوار غزه در ریاض نیست بلکه در واشنگتن است.» وی افزود: «هدف از سفر بلینکن به منطقه و دیدار وی با وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، درگیر کردن آنها در جنگ علیه یمن و ایران است و این همان چیزی است که بلینکن در سخنرانی خود با صراحت بیان کرد.» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن اشاره کرد که کشورهای منطقه به جای اینکه برای بررسی آزادی فلسطین با یکدیگر دیدار کنند، برای حفظ امنیت رژیم اسرائیل جلسه می‌گذارند.
مانع صلح
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین وزارت خارجه یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی یمنی‌ها در دریای سرخ با اهداف انسانی انجام می‌شود که همان افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌های آنها در غزه و رفع محاصره این منطقه است. وزارت خارجه یمن با صدور این بیانیه تاکید کرد که آمریکا تنها مانع برقراری صلح و ثبات در یمن است و مانع از توقف جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه می‌شود. این بیانیه تصریح کرد که هیچ ارتباطی بین صلح در یمن با حوادث دریای سرخ وجود ندارد و مقام‌های یمنی به سازمان ملل متحد ابلاغ کرده‌اند که نقشه‌ای که تعامل صنعا با طرف سعودی بر اساس آن انجام می‌شود، هیچ ارتباطی با حوادث غزه ندارد و آمریکا و انگلیس نباید هیچ مداخله‌ای در این روند داشته باشند. این وزارتخانه ابراز داشت که اظهارات «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن نشان می‌دهد که آمریکا مانع از برقراری صلح در یمن می‌شود، واشنگتن همچنین مانع از توقف جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه و رفع محاصره این منطقه می‌شود.
حملات بی‌وقفه حزب‌الله لبنان
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه از هدف قرار دادن دو هدف نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ساعات اولیه صبح امروز به دو هدف اسرائیلی در منطقه «الجلیل علیا» حمله کردیم. طبق گزارش شبکه المیادین، در بیانیه حزب‌الله آمده است: در این حملات دو خانه را در شهرک‌های «آویویم» و «دوویو» که نظامیان دشمن در آن مستقر شده بودند را هدف قرار دادیم. حزب‌الله در ادامه از کشته و مجروح شدن نظامیان مستقر در این دو خانه خبر داد. همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از حمله سنگین به پایگاه خربه ماعر و مواضع توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین و یاری مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت، روز دوشنبه، آتش سنگینی روی پایگاه نظامی خربه ماعر و مواضع توپخانه و محل استقرار نظامیان دشمن و جنگ‌افزارهای آنها ریخت و با موشک و توپخانه آنها را هدف قرار داد.
خبر دیگر آن‌که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حملات به شمال فلسطین اشغالی متوقف نمی‌شود. این منابع بیان کردند که (از صبح دیروز تا زمان تنظیم این گزارش) حداقل ۴۰ موشک از لبنان به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است. همچنین موشک‌های ضدزره نیز شلیک شده است. از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شلیک سه موشک ضدزره از سوی حزب‌الله لبنان به شهرک المطله خبر دادند. مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را در این شهرک هدف قرار داده و تلفاتی قطعی به آنها وارد کرده است. در این بیانیه آمده است: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن و در واکنش به حملات دشمن اسرائیلی به روستاهای جنوب لبنان و منازل که آخرین آن در شهرک الخیام بود، مرکز تجمع نظامیان دشمن صهیونیست در شهرک المطله هدف قرار گرفته است.گفتنی است، یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر (16 مهر) حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی رسماً به عملیات فلسطینی طوفان‌الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریباً ۲۴ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.
اعترافات ژنرال صهیونیست 
ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که بزرگ‌ترین دستاورد حزب‌الله در جنگ ایجاد یک منطقه امنیتی حائل در داخل اراضی اشغالی بوده است. «کوبی ماروم»، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی، در این‌باره اظهار داشت: سطح سیاسی به دلیل ترس از تشدید تنش از تصمیم‌گیری دشوار در جبهه شمال پرهیز کرد و ترس را برگزید و از خود ضعف نشان داد. وی با اذعان به توان نظامی حزب‌الله گفت: «میزان تسلیحات منجر به این واقعیت شده است که حزب‌الله امروز مجموعه‌ای از راکت‌ها و موشک‌ها را در اختیار دارد که تمام اسرائیل را پوشش می‌دهند و از جمله توانایی‌های آن حمله به سایت‌ها و پایگاه‌های استراتژیک مختلف است و این نه‌تنها ارتش اسرائیل، بلکه جبهه داخلی اسرائیل را نیز به خطر می‌اندازد.»
ماروم ادامه داد: «ما شاهد جنگ فرسایشی هستیم که در آن ارتش اسرائیل از آتش هوایی، توپخانه و تانک علیه حزب‌الله استفاده می‌کند، با وجود موفقیت‌های تاکتیکی، ما دستاورد بزرگ حزب‌الله را نادیده می‌گیریم و این جنبش یک منطقه امنیتی در داخل اسرائیل ایجاد و ۷۰هزار اسرائیلی را از خانه‌هایشان آواره کرد.» 
این نظامی ارشد صهیونیست همچنین اذعان کرد: «به نظر می‌رسد که اسرائیل در رسیدن به مهم‌ترین هدف، یعنی ایجاد یک واقعیت امنیتی که به آوارگان اجازه می‌دهد به خانه‌های خود بازگردند، ناکام مانده است و عملیات نظامی، دستاورد استراتژیک حزب‌الله را از بین نمی‌برد.»
گفتنی است، رسانه‌های عبری (علی‌رغم سانسور شدید رژیم آپارتاید در مورد انتشار آمار کشته‌شدگانش در نبرد با حزب‌الله) بارها گزارش داده‌اند از زمان آغاز نبرد طوفان‌الاقصی و شلیک موشک‌ها از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آنها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند. اخیراً رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آنها نداشته و آنها را رها کرده است.
* آخرین خبرها آنکه سازمان دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی را درخصوص وقوع حادثه دریایی در آب‌های اطراف یمن دریافت کرده است. این سازمان انگلیسی تاکید کرد که گزارشی را درخصوص وقوع یک حادثه در فاصله ۱۷۰ مایل دریایی از جنوب‌شرق «سقطری» یمن دریافت کرده است. هنوز جزئیات بیشتری درباره این حادثه و زیان‌های جانی و مالی احتمالی آن منتشر نشده است.