اخبار کوتاه


سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، با اشاره به رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین امسال، اعلام کرد که تراز تجاری در این ماه، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت بوده است. به گزارش ایرنا، سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین‌ ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. بهادری جهرمی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما [با توجه به آغاز سال جدید] تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد. تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت. مثبت شدن تراز تجای کشور با ایجاد جریان ورودی ارزی به کشور می تواند اثرات خوبی بر باار ارز بر جای بگذارد با این حال تداوم این موضوع در ادامه به سیاست های تجاری و فعالیت شرکت های تولیدی و صادرات دارد.

 

کارنامه تخصیص ارز از ابتدای سال

به گزارش بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت ۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی این نهاد تامین شده است .بر این اساس برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.
همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.
لازم به ذکر است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۳۹۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۱۲ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۵۵ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۱۶۵، ۲۶، ۱۲۶، ۹۱، یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایاین فروردین ماه سال جاری دریافت کرده اند.