شغلی طلایی با مالیات حداقلی


گروه اقتصاد کلان: بازار طلای تهران روزهای اخیر در واکنش به تعریف پایه های مالیاتی، با اعتراضات نسبتاً گسترده طلافروشان همراه بود. بخشی از فعالان این صنف طی روزهای اخیر در این خصوص معتقد بر این هستند که دولت باعث فرار سرمایه ها شده اند، چرا ما باید مالیات پرداخت کنیم؟! و در اعتراض به پایه های مالیاتی جدید به ویژه مالیات بر عایدی سرمایه، اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کرده و از ثبت اطلاعات مالی خود در سامانه جامع تجارت که مقدمه ای بر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه میدانستند، مخالفت کردند. این در حالی است که مسئولان اظهار می کنند؛ سامانه جامع تجارت سامانه مربوط به ثبت سفارشات کالا و در جهت تسریع امور صادرات و واردات است و به نوعی رابط بین تجار و بازرگانان با دستگاه‌های ذی‌ربط جهت انجام کارهای تجاری بین‌المللی و سرعت‌بخشیدن به کارهای تجاری است. در بخشی از این سامانه ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان پیش‌بینی شده که صنف طلافروشان زیر بار ثبت اطلاعات خود در آن نمی‌رود.

واکاوی تبعیض های مالیاتی برای طلافروشان
به گزارش «تجارت»، مالیات ستانی عادلانه یکی از ارکان اجرای موفقت قوانین مالیاتی محسوب می شود، اما برخی از اصناف یا افراد حقیقی و حقوقی به دلایل مختلف از پرداخت مالیات سرباز می زنند، این در حالی است که کارمندان و حقوق بگیران اصلی ترین گروه در فرآیند مالیات ستانی به شمار می آیند که حتی پیش از دریافت حقوق و دستمزدها مالیات مورد نظر کسر می شود. اما بنا به آمار وزارت اقتصاد، بیش از 30 درصد مشمولین طرح مالیات ستانی صنف طلافروشان، کمتر از 5 میلیون تومان مالیات سالانه پرداخت کرده اند و حدود 34 درصد از این گروه نیز با توجه به سطح درآمد آنها مالیاتی برابر با صفردرصد داشته اند. از سوی دیگر فعالان این صنف اظهار می کنند؛ نسبت به شفاف سازی مشکلی ندارند و همکاری‌های لازم را هم انجام می‌دهند اما تعدد این سامانه‌ها و ناهماهنگی نهادها در مورد رفع این مشکل موجب اعتراض فعالان صنف و صنعت طلا و جواهر شده است. این گزارش می افزاید.

سامانه تجارت راهی برای مقابله با سوداگران در میان طلافروشان رسمی
سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی در رابطه با وضعیت پرداخت مالیات طلافروشان به «تجارت» گفت: عده ای در کشور در حوزه ی طلا به سوداگری می پردازند. این افراد از طریق طلای آب شده، سکه و موارد دیگر به جا به جایی نقدینگی جامعه می پردازند. سازمان امور مالیاتی قصد دارد از رفتن سرمایه ها به سمت سوداگری و بازارهایی مانند طلا جلوگیری کند. جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات از طلافروشان به این امر کمک می کند. او افزود: پرداخت مالیات در صنف طلافروشان بر اساس خوداظهاری یا بررسی اطلاعات سامانه های موجود در این بخش صورت می گیرد. خوداظهاری روشی است که در اکثر کشورها مبتنی بر نظام مالیاتی قوی انجام می شود و در مرحله نخست با بررسی آنچه که اظهار شده است پذیر فته می شود، اما چنانچه رقم اظهارشده متفاوت با دیگر هم صنفان با شرایط یکسان باشد به روش های دیگر و همچنین در نظر گرفتن عنصر اطلاعات سامانه و نه اطلاعات عامیانه ای مانند؛ رفت و آمد و پاخور مغازه و.... انجام می شود، قطعاً در این روش بر اساس تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری هوشمند احتمال خطا و اشتباه کمتر است و به این ترتیب می توان به اجرای مالیات ستانی عادلانه این گروه امیدوار بود. این کارشناس اضافه کرد: ثبت خرید و فروش ها در سامانه مودیان منافعی برای اصناف طلافروشان به منظور رصد فعالیت افرادی که در قالب دلالی در این صنف فعال هستند و از اجرای قوانین درباره خود، ممانعت می کنند جلوگیری کند. در حقیقت وقتی که همه چیز ثبت می شود خواسته خود طلافروشان برای اجرای عدالت در میان همصنفان آنها نیز ایجاد می شود و همگان به نسبت درآمد خود، موظف به پرداخت مالیات می شوند. از این رو می توان اینگونه بیان کرد که؛ بخشی از اعمال فشار در حوزه ی طلا مربوط به صنف طلافروشان نیست، بلکه به سوداگرانی که به این حوزه ورود کرده اند، می شود.

فاکتور الکترونیکی راهی برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی
غیبی پور توضیح داد: صدور فاکتور الکترونیک در بستری بسیار راحت و ساده، رویکردی است که با پیوستن طلافروشان به آن باعث می شود هویت افراد دخیل در فرآیند خرید قابل مراجعه باشد به این ترتیب امکان سوءاستفاده های احتمالی نیز کاهش می یابد و از سوی دیگر با مراجعه به آمار ثبت شده از میزان اعتراضات نسبت به میزان بی عدالتی های احتمالی مالیاتی نیز کاسته می شود و به این ترتیب می توانیم همانند دیگر کشورهای مبتنی بر نظام مالیاتی مقتدر، شاهد شفاف سازی عملکردها در این خصوص باشیم. ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی نیز در این باره می گوید؛ با الزام شرکت‌ها و مشاغل مرتبط به انجام معاملات ذیل سامانه مؤدیان، دولت می‌تواند به طور مؤثر بر تراکنش‌های مالی و رعایت مالیات آن‌ها نظارت کند. این سیستم امکان صدور فاکتور‌های الکترونیکی را فراهم می‌کند و سوابقی واضح از درآمد، هزینه و سود هر یک از مشاغل ارائه می‌دهد. از طریق این سیستم، دولت می‌تواند هرگونه مغایرت و موارد احتمالی فرار مالیاتی را شناسایی کند. سامانه مؤدیان گامی مهم در جهت تضمین شفافیت و عادلانه‌کردن پرداخت مالیات در بخش مشاغل و همچنین صنایع مختلف است. از جمله مشاغلی که در برابر شفافیت مالی و رعایت قوانین مالیاتی مقاومت کرده‌اند، طلافروشان هستند. عدم‌شفافیت اجزای صورتحساب‌های صادرشده از سوی طلافروشان فرصت‌های فرار را هم برای خود فروشندگان و هم برای برخی فراریان مالیاتی در بخش‌های دیگر اقتصاد که به معامله با طلا می‌پردازند، ایجاد می‌کند، بنابراین در این بخش باید به طور ویژه تمرکز کرد و مالیات از این بخش باید اخذ شود.

مزایای شفافیت مالیاتی طلافروشان



این کارشناس اقتصادی در مورد مزایای شفافیت و انطباق با قوانین مالیات از سوی طلافروشان گفت: پذیرش شفافیت و انطباق با قوانین مالیاتی در صنف طلافروشی می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد. انصاف و برابری در پرداخت مالیات را تضمین می‌کند. در حال حاضر، مالیات سرانه‌ای که از سوی فروشندگان طلا و جواهرات پرداخت می‌شود، به طور قابل توجهی کمتر از مالیات پرداختی از سوی کارمندان عادی است که نشان‌دهنده حجم بالای عدم‌شفافیت در این بخش است. محمدی در پایان گفت: علاوه بر مسئله ترس و مقابله با شفاف‌شدن، اعلام و شفافیت دارایی‌ها برای مقابله با قاچاق در سامانه تجارت نیز دلیل دیگری است که این صنف مخالف اجرای آن است ولی، چون نمی‌تواند مخالفت خود را با سامانه تجارت که وظیفه شناسایی کالای قاچاق را دارد، اعلام کند، از همین رو به دنبال بهانه‌آوردن در جهت این است که مالیات جدید در راه است یا امثال این ترفند‌های قدیمی تا در فضای غیرشفاف موجود، به دور زدن مردم و همچنین عدم‌پرداخت مالیات حقه خود که تاکنون به عنوان سود از آن بهره می‌برد، اقدام کند.