شکسته شدن سد مقاومت کی‌یف در برابر مسکو


گروه جهان: این روزها اخبار میدانی جنگ در اوکراین از پیشروی چشم‌گیر نیروهای روس و عقب‌نشینی مداوم اوکراینی‌ها حکایت دارد. اگر در گذشته سد مقاومت کی‌یف در برابر تهاجمات روسیه محکم بود، حالا به نظر می‌رسد دیگر نه از نظر روحیه و از نظر توان لجستیکی، سربازان اوکراینی، نای مقابله با سربازان تازه نفس روس را ندارند. زلنسکی شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به قرار دادن تمامی تخم‌مرغ‌هایش در سبد آمریکا و اروپا پشیمان باشد.
به گزارش «تجارت»، همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آن‌ها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

پیشروی قابل توجه ارتش روسیه
درگیری‌ها در روز دوشنبه در حومه شهر «ووچانسک» شهر کوچکی در حدود پنج مایلی مرز روسیه و اوکراین در شمال شرق خارکیف آغاز شد و به گفته «دنیس یاروسلاوسکی»، یک فرمانده نیروهای درگیر در این محور، روسیه در حال اجرای حملات هوایی به این شهر است. یاروسلاوسکی در گفتگویی تلفنی در صبح دوشنبه گفت: «آن‌ها هر سه دقیقه پنج تا هفت بمب را فرو می‌ریزند.» ووچانسک قبل از شروع جنگ اوکراین حدود ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت داشت و حالا مقام‌های محلی شدیدا تلاش دارند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساکن باقی مانده در آن شهر را تخلیه کنند. «هریوری شربان» یکی از نیروهای مستقر در ووچانسک گفت که در عرض ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰۰ درخواست تخلیه دریافت کرده است. به نوشته نیویورک تایمز پیشروی‌های اخیر روسیه در محور ووچانسک بعد از هفته‌ها هشدار مقام‌های اوکراینی درباره اینکه روسیه در حال انباشت نیروهایش در مرز ۲ کشور با هدف اجرای عملیات جدیدی در شمال شرق است، رخ می‌دهد. این هشدارها صبح روز جمعه هنگامی که سربازان روس از ۲ محور اصلی شامل شمال خارکیف و نقطه‌ای در حدود ۱۲ مایل به سمت شرق در حوالی ووچانسک عبور کردند به واقعیت پیوستند. «موسسه مطالعه جنگ» مستقر در واشنگتن با انتشار نقشه‌ای اینترنتی از میدان نبرد اوکراین اعلام کرد که نیروهای روس در جریان این حملات جدید تاکنون تا عمق پنج مایل در اراضی تحت کنترل اوکراین پیشروی کرده و اراضی به وسعت ۵۰ مایل مربع را تصرف کرده‌اند. ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اوایل دوشنبه اعتراف کرد: «دشمن هم‌اکنون در حال کسب موفقیت‌های تاکتیکی است.» این ستاد ساعاتی بعد گفت نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به شهر دیگری به نام «لوکیانتسی» هستند. در اتفاق دیگری که نشانه تشدید مشکلات ارتش اوکراین در خط مقدم جنگ است، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت فرمانده اوکراینی که مسئول جبهه شمال شرق بود روز دوشنبه برکنار شده و یک فرمانده جدید جایگزین او شد.

سفر بلینکن به کی‌یف همزمان با وخامت اوضاع در میدان جنگ
همزمان با تحولات میدانی اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز (سه‌شنبه) وارد کی‌یف شد و در جریان سفر به اوکراین قرار است درباره مسائلی مربوط به تامین کمک نظامی کشورش به کی‌یف صحبت کند. یکی از مقام‌های آمریکایی مطلع از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده گفت، وزیر خارجه امیدوار است که سیگنالی قوی از تضمین به اوکراینی‌ها که در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برند، با این سفر ارسال کند.



به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسئول آمریکایی همچنین گفت: «ماموریت وزیر خارجه در اوکراین صحبت در مورد چگونگی اجرای کمک‌های تکمیلی ما به‌گونه‌ای است که به تقویت دفاعی کی‌یف کمک می‌کند و آنها را قادر سازد تا به طور فزاینده‌ای ابتکار عمل را در میدان جنگ پس بگیرند.» پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارسال کمک نظامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به کی‌یف را صادر کرد. به گفته پنتاگون، در مجموع از ابتدای ریاست جمهوری بایدن، ایالات متحده بیش از ۵۱.۳ میلیارد دلار به اوکراین برای کمک‌های امنیتی اختصاص داده که بیش از ۵۰.۶ میلیارد دلار از آغاز حمله روسیه را شامل می‌شود.