بازگشت امريكا به جنگ ستارگان

به گزارش نيويورك تايمز، پنتاگون سعي دارد تا ظرفيت خود را براي رقابت در فضا گسترش دهد. اين نهاد امريكايي اخيرا به اطلاعاتي دست يافته و متقاعد شده است كه پيشرفت‌هاي سريع چين و روسيه در عمليات‌هاي فضايي تهديدي فزاينده براي نيروها و ساير دارايي‌هاي نظامي امريكا در زمين و ماهواره‌هاي ايالات متحده در مدار است. مقامات وزارت دفاع ايالات متحده به‌طور فزاينده‌اي اذعان كرده‌اند كه اين ابتكار منعكس‌كننده تغييري عمده در عمليات نظامي اين كشور است، چرا كه معتقد است فضا به‌طور فزاينده‌اي به ميدان نبرد تازه‌اي ميان قدرت‌ها تبديل مي‌شود. تجهيزات پيشرفته فضايي و ماهواره‌هاي ايالات متحده براي برقراري ارتباط، ناوبري و رديابي و هدف قرار دادن تهديدات زميني، مزيت بزرگي به پنتاگون در درگيري‌ها داده است. اما حال اين نهاد مي‌گويد همه اينها در خطر هستند.
در عوض، وزارت دفاع به دنبال دستيابي به نسل جديدي از ابزارهاي زميني و فضايي است كه به آن اجازه مي‌دهد از شبكه ماهواره‌اي خود در برابر حملات احتمالي دفاع كند. مقامات پنتاگون در مصاحبه‌ها، سخنراني‌ها و بيانيه‌هاي اخير گفته‌اند كه در صورت لزوم، فضاپيماهاي دشمن را در مدار مختل مي‌كنند يا از كار مي‌اندازند. اين راهبرد با برنامه‌هاي نظامي قبلي در فضا با گسترش دامنه قابليت‌هاي تهاجمي تفاوت اساسي دارد؛ به ويژه با پيشنهاد ابتكاري دفاع راهبردي در دهه 1980 كه تمركزش بر استفاده از ماهواره‌ها براي محافظت از ايالات متحده در برابر حملات موشكي هسته‌اي بود. ژنرال چنس سالتزمن، رييس عمليات فضايي نيروي فضايي در ماه مارس گفت: «ما بايد از قابليت‌هاي فضايي خود محافظت كنيم و در عين حال بتوانيم از استفاده خصمانه دشمن از قابليت‌هاي فضايي آن خودداري كنيم، چون اگر فضا را نداشته باشيم، ضرر مي‌كنيم. »
مقامات پنتاگون و ارزيابي طبقه‌بندي نشده اخير از سوي مدير اطلاعات ملي امريكا گفتند كه روسيه و چين پيش از اين نيز سامانه‌هايي مانند ليزرهاي پرانرژي زميني، موشك‌هاي ضدماهواره يا ماهواره‌هاي قابل مانور را در فضا آزمايش يا مستقر كرده‌اند كه مي‌توانند دارايي‌هاي فضايي امريكا را مختل كنند. اين نگراني تنها با گزارش‌هايي تشديد شده كه روسيه ممكن است در حال توسعه يك سلاح هسته‌اي براي استفاده در فضا باشد كه مي‌تواند به‌طور گسترده ماهواره‌هاي موجود در مدار، اعم از تجاري و نظامي را از بين ببرد. استفاده روسيه از ابزارهاي پارازيت الكترونيكي در طول جنگ در اوكراين كه در برخي مواقع سامانه‌هاي تسليحاتي پيشرفته امريكايي را مختل كرده است، از سوي مقامات پنتاگون دليل ديگري براي تقويت دفاعي ايالات متحده در فضا ذكر مي‌شود.
مقامات دولتي در چين و روسيه اين اظهارات را رد كرده‌اند و استدلال مي‌كنند كه اين ايالات متحده است كه باعث نظامي شدن فضا مي‌شود. در بيانيه دولت چين كه در اوايل سال جاري منتشر شد، گفت كه ايالات متحده به‌طور مكرر چين را به عنوان تهديدي در فضا براي حمله به چين معرفي مي‌كند و اين تلاش را تنها بهانه‌اي براي ايالات متحده براي گسترش نيروهاي خود در فضا و حفظ هژموني نظامي آن مي‌داند. روسيه و چين در پاسخ به ادعاهاي امريكا، ماه گذشته به‌طور ناموفق از شوراي امنيت سازمان ملل خواستند تا براي هميشه از قرار دادن تسليحات در فضا جلوگيري كند.


جان اف. پلامب، دستيار وزير دفاع در امور سياست فضايي، پيشنهاد روسيه و چين را پس از اصرار براي صدور قطعنامه‌اي عليه ايالات متحده رد و تاكيد كرد كه تسليحات هسته‌اي روسيه نبايد در فضا مستقر شوند و گفت كه هم روسيه و هم چين در حال استقرار تسليحات در فضا هستند. او افزود كه نظامي كردن فضا اجتناب‌ناپذير است. پلامب در مصاحبه‌اي گفت كه ارتش امريكا در هر جا لازم ببيند دست به عمليات مي‌زند. مقامات امريكايي در عوض با تلاشي كه آنها آن را «كارزار مسوولانه ضدفضايي» مي‌نامند، عمليات خود را پيش مي‌برند. پلامب معتقد است اين اصطلاح منعكس‌كننده اين تعهد ايالات متحده براي دنبال كردن منافع خود در فضا بدون ايجاد ميدان‌هاي زباله عظيم است.
نگراني‌ها در سال‌هاي اخير در پي حادثه‌اي در سال 2007 اتفاق افتاد. در آن زمان، چين از يك موشك براي منفجر كردن يك ماهواره در مدار استفاده كرد. ايالات متحده، چين، هند و روسيه همگي چنين موشك‌هايي را آزمايش كرده‌اند. با اين حال، ايالات متحده در سال 2022 متعهد شد كه ديگر چنين آزمايش‌هاي ضد ماهواره‌اي را انجام ندهد.
ايالات متحده همچنين مدت‌هاست كه سامانه‌هاي زميني‌اي دارد كه به آن اجازه مي‌دهد سيگنال‌هاي راديويي را مختل كند و توانايي دشمن در برقراري ارتباط با ماهواره‌هايش را از كار بيندازد. در حال حاضر اقداماتي را براي مدرن‌سازي اين سامانه‌ها انجام داده است. اما تحت رويكرد جديد خود، پنتاگون در حال حركت در اين مسير است تا وظيفه بلندپروازانه‌تري را به انجام رساند؛ يعني سركوب گسترده تهديدات چين و روسيه در مدار به روشي مشابه آنچه نيروي دريايي در اقيانوس‌ها و نيروي هوايي در دريا انجام مي‌دهد.
يكي از اولويت‌هاي اصلي ايالات متحده، حفاظت از نيروهايش است. اين بدان معناست كه ايالات متحده توانايي نيروي فضايي را براي اطمينان از اين مساله دنبال مي‌كند كه ساير شاخه‌هاي نظامي به دليل استفاده دشمن از ماهواره‌ها براي يافتن و هدف‌گيري آنها قبل از رسيدن يگان‌هاي‌شان در ميدان نبرد تهديد نخواهند شد. دستيابي به برتري فضايي از طريق سركوب موثر قابليت‌هاي فضايي دشمن، نحوه توصيف دكترين تهاجمي پنتاگون است كه اخيرا به روز شده است.
با توجه به طبقه‌بندي اين اطلاعات، مقامات پنتاگون از بحث در مورد جزييات خودداري كردند. دستياران ژنرال سالتزمن مصاحبه برنامه‌ريزي شده با نيويورك تايمز را پس از اينكه به آنها گفته شد در مورد ابزارهاي جنگي خاص از او پرسش خواهد شد، لغو كرد. ژنرال وايتينگ در پاسخ به پرسشي جداگانه از سوي نيويورك تايمز در مورد تلاش‌هاي نيروي فضايي گفت: ابهام در برنامه‌ها به خودي خود ارزشمند است. بنابراين رقباي بالقوه و راهبردي نبايد بفهمند كه ما چه مي‌كنيم. اما نكاتي وجود دارد، از جمله گزارش اخيري كه از سوي چارلز اس. گالبريث، سرهنگ سابق نيروي فضايي تهيه شده است. او به سه مورد اشاره كرد كه مي‌تواند شبكه‌هاي ماهواره‌اي دشمن را خاموش كند: حملات سايبري، ليزرهاي زميني يا فضايي و امواج مايكروويو پرقدرت.
در دهه 1990، گزارشي از پنتاگون به بيرون درز كرد كه ساخت يك ماهواره شكارچي- قاتل مبتني بر فضا را پيشنهاد مي‌داد. اين ماهواره پرتوي با انرژي بالا را به سمت ماهواره‌هاي دشمن مي‌فرستد تا وسايل الكترونيكي آنها را بسوزاند. پيش‌بيني مي‌شود كه اين برنامه مي‌تواند بخشي از عمليات نيروي هوايي از سال 2025 باشد.