تکرار حماسه حاج قاسم برای شهدای خدمت


گروه سیاسی: مراسم وداع با سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان که در روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بودند، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد. آیت الله آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند. مردم ایران در شهرهای مختلف با برگزاری مراسم وداع با شکوه با آرمان‌های شهدای خدمت تجدید میثاق کردند. مراسم روز سه‌شنبه از شهر تبریز آغاز شد و در ادامه به قم و تهران رسید. در نهایت نیز مراسم تشیع پیکر شهدای خدمت امروز پنج‌شبه برگزار خواهد شد.
به گزارش «تجارت»، بنابر اعلام محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ابتدای صبح امروز (پنج‌شنبه، ۳ خرداد) به استان خراسان جنوبی رفته و برنامه‌ها از ۷:۳۰ صبح آغاز شده و ۸ صبح پیکر تشییع می‌شود. منصوی می‌گوید: علت انتخاب خراسان جنوبی به‌خاطر تعلق خاطر آیت‌الله رئیسی به این استان است و این‌که ایشان نماینده خبرگان این حوزه بوده و توجه خاص به استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند به دلیل محرومیت‌ها در آن منطقه و مردم متدین و انقلابی داشتند. وی ادامه داد: بعد از سفر بیرجند، پیش‌از ظهر امروز به سمت مشهد مقدس حرکت کرده و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از میدان ۱۵ خرداد مشهد به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) مراسم استقبال از کاروان شهدا و شهید رئیسی آغاز می‌شود و به سمت حرم حرکت می‌کنیم. یکی دو برنامه هم در حرم مطهر امام رضا (ع) داریم. بر اساس اعلام منصوری، پیش از اذان مغرب فردا (پنج‌شنبه، ۳ خرداد) پیکر پاک و مطهر حضرت آیت‌الله رئیسی در جوار مولا و مقتدای خودشان امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود. همجنین، قرار است پس از مراسم تشییع، پیکر امام جمعه محبوب امروز پنجشنبه در تبریز و پیکر استاندار جوان و پرتلاش آذربایجان شرقی نیز روز پنجشنبه در شهرستان مراغه تدفین می‌شود. در سطحی دیگر، مراسم بدرقه و وداع با وزیر انقلابی و جهادی امور خارجه شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان ساعت ۹ صبح امروز پنج‌شنبه ۳ خرداد ماه جاری در میدان مشقِ وزارت امور خارجه (ورودی خیابان فردوسی) برگزار خواهد شد. همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید والامقام امیرعبداللهیان ساعت ۱۱ صبح همان روز (پنج شنبه ۳ خرداد) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) برگزار می‌شود.

حماسه‌آفرینی مردم آذربایجان شرقی در مراسم وداع با شهدای خدمت
روز سه‌شنبه نخستین روز برگزاری مراسم وداع مردمی با شهدی خدمت بود. در این روز مردم غیور تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی با خلق حماسه‌ای کم سابقه با شهدای محبوب و خادم خود تجدید میثاق کردند. مراسم وداع با پیکر ۷ شهید خدمت صبح روز ‌سه‌شنبه در تبریز با حضور با شکوه مردم در میدان شهدا آغاز شد. در تشییع شهدای خدمت در تبریز همه آمدند تا نشان دهند که بین آنهایی که به فکر مردم هستند و برای خدمت به آنها آستین بالا زده‌اند با آنهایی که از مردم دور شده و فاصله گرفته‌اند فرق بسیار قائلند و عشق و علاقه‌شان به خادمان ملت، ابدی و همیشگی است. مردم تبریز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم تاکید کردند که ازدحامی که ما امروز با حضور مردم در تشییع جنازه شهدای خدمت می‌بینیم نشان از مردمی‌بودن این بزرگواران دارد. مردم آذربایجان روز سه‌شنبه با حضور باشکوه و ثبت حماسه‌ای بی‌نظیر در تشییع شهدای خدمت، بار دیگر ثابت کردند همچنان در صحنه هستند. مردم آذربایجان شرقی و تبریز از میدان شهدای این شهر با پیکر خادمان ملت، حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و همراهان وی، وداع کردند. در واقع، مراسم تشییع شهدای خدمت با حضور باشکوه مردم آذربایجان از ساعت 8 صبح به صورت غیررسمی و از ساعت 9:30 به صورت رسمی در میدان شهدا آغاز شد و از همان ساعات اولیه بر حجم و حضور مردم افزوده می‌شد به گونه‌ای که ‌ساعت 10 میدان شهدا مملو از جمعیت شد و جایی برای حضور مردم نبود. مردم عزادار آذربایجان در تشییع شهدای خدمت با فریاد "لبیک یا خامنه‌ای، آذربایجان اویاخدی‌، انقلاب دایکندی، آذربایجان بیدار است، ‌آذربایجان جانباز، خامنه‌ای دن آیریلماز" بار دیگر با آرمان‌های انقلاب و رهبری تجدید میثاق کرده و بر عهد خود با امامین انقلاب تأکید کردند. بعد از اتمام مراسم وداع با شهیدان خدمت در میدان شهدای تبریز، حاج مهدی رسولی ‌در سوگ شهدا ‌مر‌ثیه‌خوانی کرد

وداع باشکوه مردم قم با شهدای خدمت
بعد از نزدیک به 4 ساعت و نیم برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدا ‌به مصلی تبریز رسید و بعد از وداع پایان جمعیت عزادار با شهدا، پیکرها برای تشییع در قم به تهران منتقل شد تا پس از انجام مراسم تشریفات، به قم منتقل شوند. در ساعات اولیه بعدازظهر روز سه‌‌شنبه پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش به فرودگاه مهرآباد تهران رسید و پس از آن برای تشییع به قم انتقال پیدا کرد. پیکرهای مطهر پس از آنکه وارد شهر مقدس قم شدند به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها انتقال یافتند و از سمت مدرسه مبارکه فیضیه این مدرسه‌ای که روزگاری آیت الله رئیسی این عالم مجاهد برای تحصیل در آن رفت و آمد می‌کرد به سمت حرم مطهر بانوی بزرگ اسلام کریمه اهل بیت علیهم السلام راهی شدند. پیکرهای مطهر شهدا در صحن مدرسه فیضیه قم مورد استقبال شماری از علما و اساتید حوزه علمیه و شخصیت‌های حوزوی قرار گرفتند و در ادامه به سمت حرم بانوی کرامت انتقال داده شدند. در صحن امام هادی علیه السلام پیکرهای مطهر شهدای خدمت در حالی که خادمان حرم شمعدان در دست داشته و با گل به استقبال شهدا آمده بودند تا ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها آنان را بدرقه کردند. آخرین زیارت آیت الله رئیسی و شهدای راه خدمت در حرم بانوی کرامت انجام شد و خادمان حرم پیکرهای مطهر را به ضریح اخت الرضا علیه‌السلام متبرک کردند. در مسیر خروج از حرم مطهر در مدرسه فیضیه آیت الله سبحانی از مراجع تقلید شیعه در حالی که تازه برای وداع وارد مدرسه شده بود منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور دستور داد تا پیکر مطهر شهید حجت الاسلام سید ابراهیم را نگه دارند تا این مرجع تقلید برای قرائت فاتحه و وداع بر سر پیکر این خادم ملت حضور یابد. پس از آن شهدای راه خدمت به سمت بلوار پیامبر اعظم انتقال داده شدند تا تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش از این بلوار ۸ کیلومتری تا مسجد مقدس جمکران آغاز شود. جمعیت از ابتدای بلوار پیامبر اعظم لبریز بود و خودروی حامل پیکرهای مطهر شهدا به سختی توانست به مسیر اصلی بلوار راه یابد. جمعیت با مشاهده پیکرهای مطهر رئیس جمهور شهید و همراهانش خود را به سمت خودرو رساندند و فریادها یا حسین علیه السلام و یا زهرا سلام الله علیها در فضا طنین انداز بود. از مردم قم چنین استقبال و تشییع با شکوهی در بدرقه شهید حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت در همین بلوار پیامبر اعظم در سال ۸۹ به یادگار مانده و این تشییع بی نظیر و با شکوه امروز نیز نشان از عمق ارادت ملت به خادمان واقعی خود به خصوص خادم الرضا علیه السلام است. دو طرف بلوار پیامبر اعظم مملو از جمعیت بود و بسیاری با چشمان اشک بار و بغض‌های شکفته در انتظار سید شهیدان خدمت بودند تا برای آخرین بار این مرد جهادی و انقلابی را استقبال کنند.

تکرار شکوه حاج قاسم در مراسم وداع با شهدای خدمت



مراسم بزرگداشت و تشییع پیکر شهدای خدمت، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار شهید سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور، شهید خلبان سید طاهر مصطفوی خلبان، شهید خلبان محسن دریانوش کمک خلبان و شهید بهروز قدیمی کمک فنی پرواز دیروز از ساعت 7 و 30 دقیقه بامداد از دانشگاه تهران آغاز شد. علاوه بر شخصیتهای لشکری و کشوری جمهوری اسلامی ایران، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، اسامه حمدان عضو دفتر سیاسی حماس، و برخی از نمایندگان و شخصیت‌های بین المللی مقاومت اسلامی نیز در مراسم اقامه نماز و تشییع در دانشگاه تهران حضور یافتند. در ساعت 8 و 15 دقیقه پیکرهای مطهر شهدای خدمت و رئیس جمهور وارد دانشگاه تهران شد. پس از قرائت قرآن و شعرخوانی چند تن از شعرا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامه مراسم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش در دانشگاه تهران حضور یافتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با ورود به این مراسم بر پیکر مطهر شهدا نماز را اقامه کردند.
پس از اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهدا، ابدان مطهر رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت توسط مردم به سمت میدان آزادی تشییع شد. اقشار مختلف مردم با حضور در دانشگاه و پس از تکمیل ظرفیت آن، در خیابان‌های اطراف و منتهی به محل برگزاری مراسم به سوی میدان انقلاب و خیابان آزادی حرکت کردند. بخشی از مردم، پوستر رئیس‌جمهورِ شهید و شهید حاج قاسم سلیمانی را در دست داشتند و در فراق خدمتگزاران‌شان می‌گریستند. در این مراسم گروه‌هایی از مردم در قالب دسته‌های سینه‌زنی به اقامه‌ی عزا در وداع با «رئیسیِ عزیز» پرداختند. از جمله نکات جالب توجه اینکه در مسیر تشییع پیکر ابدان مطهر شهدا، پرچم فلسطین و گروه‌های مقاومت به‌چشم می‌خورد. خیابان انقلاب و آزادی امروز یکی از بی‌نظیرترین جمعیت‌ها در مراسم تشییع را به خود دید و در دورترین فاصله از ابدان شهدا نیز خیل عظیم و انبوه مردم دیده می‌شد و حتی بعد از اینکه پیکرهای مطهر به نزدیکی میدان آزادی رسید، باز هم مردم در خیابان‌ها حضور داشتند. در نهایت پیکر مطهر شهدای خدمت پس از حدود 5 ساعت تشییع در میان خیل عظیم جمعیت داغدار، به میدان آزادی رسید.

بارتاب گسترده مراسم وداع با شهدای خدمت در رسانه‌های خارجی
برگزاری مراسم تشییع پیکرهای آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و دیگر همراهان‌شان که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند و همچنین اقامه نماز بر پیکر این شهیدان توسط مقام معظم رهبری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در مراسم‌های وداع با رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهانش که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را حین خدمت از دست دادند، همچنین پیام‌ها و اقدامات بین‌المللی برای تسلیت و ادای احترام، نوشت که رژیم صهیونیستی از این واکنش‌ها به خشم آمده است. در این گزارش آمده است: ده‌ها هزار ایرانی، امروز (چهارشنبه) به خیابان‌ها آمدند تا در مراسم تشییع و نماز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و همراهان او شرکت کنند که روز یکشنبه، جان خود را در یک سانحه سقوط بالگرد از دست دادند. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار ویدیو اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی و دیگر همراهان او در سانحه سقوط بالگرد را مورد توجه قرار داد. آسوشیتدپرس با تیتر «مقام معظم رهبری ایران و رئیس حماس در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ایران» گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای در دانشگاه تهران بر پیکر شهدا نماز اقامه کرد. تابوت‌ها با پرچم جمهوری اسلامی ایران پوشیده شده بودند و عکس شهدا نیز روی آن‌ها بود.
شبکه المیادین نیز با پوشش گسترده این مراسم نوشت: جمعیت میلیونی در مراسم تشییع شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان شرکت کردند. این شبکه در گزارشی نوشت که تهران با حضور گسترده مردمی و رسمی آیت‌الله رئیسی و همراهانش را بدرقه و امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر شهدا نماز میت خواند. شبکه یمنی المسیره در گزارشی به مشارکت گسترده مردم در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان پرداخت. این شبکه در گزارشی نوشت که میلیون‌ها نفر امروز در مراسم تشییع «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران شرکت کردند. این شبکه یمنی نوشت که مراسم تشییع این شهدا از ساعات اولیه صبح چهارشنبه در تهران آغاز شد. المسیره همچنین آورده است که این مراسم با سخنرانی «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس آغاز شد. این شبکه یمنی نوشت که امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بر پیکر شهدا نماز میت ادا کرد و مردم ایران پیکر شهدا را از دانشگاه تهران تا میدان آزادی بر دوش خود گذاشته و تشییع کردند.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی مبسوط درباره برگزاری مراسم تشییع شهیدان سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان به حضور رئیس دفتر سیاسی حماس و جمعیت انبوه حاضر در این مراسم اشاره کرد و نوشت: رهبر معظم ایران در محل برگزاری مراسم تشییع رئیس‌جمهور فقید حضور یافت و برای او نماز خواند. این روزنامه در گزارش خود با اشاره به سانحه روز یک‌شنبه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید و همراهان وی نوشت: پیکر رئیس جمور فقید ایران، وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات ایران ابتدا برای تشییع به تبریز، نزدیک‌ترین شهر به محل وقوع سانحه و سپس به شهر مذهبی قم و بعد از آن برای برگزاری مراسم به تهران منتقل شد. رسانه‌های دیگر از جمله، ریانووستی، اسپوتنیک، راشا تودی، العهد، العربی، سی ان ان ترک ، و ... به طور گسترده این مراسم را پوشش دادند.