ترامپ تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی را امضا کرد

پایگاه «بلومبرگ» این خبر را به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید منتشر کرده است، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته گذشته طرحی را با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب کردند که بر اساس آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می‌کند.
کاهش اختیارات رئیس‌جمهور در رفع تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو، موجب شده بود تا کاخ سفید نسبت به امضای این طرح بی‌میل باشد. با این وجود، از آنجا که شمار امضاهای این طرح از دو سوم مجموع نمایندگان بیشتر بود، ترامپ عملا امکان وتوی آن را نداشت.
در این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا موظف شده شرکت‌ها و افراد ایرانی را  به بهانه مقابله با برنامه موشکی، تروریسم و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم قرار دهد.
 سندرز سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود: رئیس‌جمهوری آمریکا به زودی طرح تحریم‌های ایران و روسیه را امضا خواهد کرد.


تیلرسون: ایران باید سوریه را ترک کند و توانایی موشکی را کنار بگذارد!
به گزارش فارس، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: مباحثات درباره ایران، با برجام آغاز نشده و به آن هم ختم نمی‌شود. این توافق، به تکه کوچکی از تهدیدهای ایران پرداخت که برنامه هسته‌ای ایران بود.
تیلرسون افزود: وقتی که ما به صحنه آمدیم گفتیم که این توافق درباره بسیاری از مشکلاتی که ما با ایران داریم، صحبتی نمی‌کند. من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که آنچه سیاست یا رابطه ما در قبال ایران را مشخص می‌کند، برجام است.
وی در ادامه با تکرار ادعاها درباره اینکه ایران در حال اِعمال نفوذ در منطقه است گفت: «هدف ما این است که با همکاری متحدانمان در منطقه به مقابله با تلاش‌های توسعه‌طلبانه ایران برای ثبات‌زدایی در منطقه به ویژه در یمن و عراق و سوریه بپردازیم.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: برای تبدیل شدن به همسایه‌ای خوب، از ایران خواسته شده که دیگر برنامه موشک‌های بالستیکش را توسعه ندهد. چیزهای زیادی بود که بسیاری انتظار داشتند با این توافق رخ دهد، از جمله تمام منافعی که همان ابتدا نصیب ایران شد. از نظر ما، از آنجا که می‌گویم توافق هسته‌ای صرفا یک بخش کوچک از موضوع ایران است، از نظر ما و بسیاری دیگر، ایران همسایه خوبی در منطقه نبوده است و برنامه موشکی خود را متوقف نکرده است، بنابراین روح توافق نقض شده است.
تیلرسون در بخشی از این کنفرانس خبری در اظهارنظری گستاخانه گفت: نیروهای ایران، چه نیروهای سپاه و چه نیروهای مورد حمایت این کشور باید سوریه را ترک کنند و به خانه برگردند.
وی افزود: در خصوص موضوعاتی چون برجام و چگونگی استفاده از این توافق با ترامپ اختلاف نظر دارد.
نتیجه توافق به هر قیمت!
گفتنی است در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم!
کارشناسان معتقدند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.