توزیع موادمخدر دولتی تصویب شد

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: دولتی شدن توزیع موادمخدر در کمیسیون حقوقی و قضایی به تصویب رسید. طرحی که چندین و چند سال است در مورد آن بحث شده و کارشناسان آن را در کاهش اعتیاد موثر می‌دانند. موادمخدر توزیع شده توسط قاچاقچیان آنقدر ناخالصی دارد که مرگ را برای بسیاری از معتادان به ارمغان آورده است. طرح توزیع موادمخدر دولتی در کمیسیون حقوقی و قضایی به تصویب رسیده است. عقبه مصوبات مجلس نشان می‌دهد که اکثر طرح‌هایی که در کمیسیون‌های تخصصی مصوب شده در صحن علنی هم به تصویب می‌رسند. به نظر می‌رسد این طرح هم با توجه به عقبه و مصاحبه‌هایی که نمایندگان مجلس داشتند بتواند رای مثبت بهارستان‌نشنیان را جلب کند.
**مخالفت ستاد مبارزه با موادمخدر
به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف این طرح است. چرا که علی مویدی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد؛ «قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقررات کشورمان و‌ شرایط ژئوپولتیکی ما در منطقه اجازه توزیع موادمخدر را نمی‌دهد و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را رد کردند، این در حالی است که در هیچ کجای دنیا موادمخدر همچون تریاک، هرویین و از این دست توزیع نمی شود. پیشنهاداتی درخصوص شیوه درمان مطرح شده بود ولی متاسفانه موضوع به طور عکس مطرح شد.حتی در رژیم طاغوت نیز این رژیم به ناکارآمد بودن توزیع موادمخدر رسیده بود که حتی وزیر بهداشت وقت در گزارشی که به شاه مخلوع داده بود تاکید می‌کند که توزیع موادمخدر دولتی تبعات نامطلوبی را داشته و همه‌ مردم را تهدید می‌کند. همچنینن با توجه به این نتایج، در جهت تغییر این شیوه بودند که خوشبختانه انقلاب اسلامی پیروز شد و واقعا در این بخش شاهد شاهکاری بودیم که پس از انقلاب رخ داد.»
**توزیع موادمخدر دولتی


با این حال نمایندگان عزم خود را جزم کرده‌اند که موادمخدر از طریق دولت توزیع شود تا علاوه بر کوتاه شدن دست قاچاقچیان، با ناخالصی‌ای که در موادمخدر وجود دارد سلامت جامعه و معتادان به خطر نیفتد. حالا نایب محمد کاظمی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی از تصویب طرح توزیع موادمخدر دولتی در این کمیسیون خبر داده و به ایلنا می‌گوید: «آیین‌نامه اجرایی این تبصره با پیشنهاد ستاد مبارزه با موادمخدر و تایید رئیس قوه قضائیه حداکثر ظرف شش ماه تهیه و قابل اجرا خواهد بود. این طرح تصویب شده و بر اساس آیین‌نامه آن که در دست بررسی است، قابل اجرا خواهد بود.»
وی در واکنش به اظهارات قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مبنی بر رد شدن طرح توزیع موادمخدر دولتی در مجلس ضمن تکذیب این اظهارات تاکید می‌کند: «دولت موظف است به منظور کاهش مصرف موادمخدر و درمان معتادان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از استعمال موادمخدر از طریق شناسایی معتادان و تامین نیاز آنها به نفع صحیح رابطه مصرف‌کنندگان موادمخدر و قاچاقچیان را پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون قطع کند. آیین‌نامه اجرایی این تبصره با پیشنهاد ستاد مبارزه با موادمخدر و تایید رئیس قوه قضائیه حداکثر ظرف شش ماه تهیه و قابل اجرا خواهد بود. این طرح تصویب شده و بر اساس آیین‌نامه آن که در دست بررسی است، قابل اجرا خواهد بود.»
نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی در ادامه گفت: بنابراین دولت موظف شده‌است، موادمخدر مورد نیاز را در مراکز خاص و با شیوه‌های مطالعه‌شده در اختیار افراد قرار دهد، البته این کار نیز باید براساس آیین‌نامه صورت گیرد. زمانی که قانونی در مجلس تصویب می‌شود، همه نهادها باید با همکاری هم آن را اجرا کنند.»
کاظمی در رابطه با لایحه تعدیل مجازات قاچاقچیان موادمخدر هم می‌گوید: «کلیات آن در صحن به تصویب رسیده است. در این لایحه دو ماده تصویب شده است، اول اینکه فروش بیش از 50 کیلوگرم تریاک و دو کیلو هروئین مجازات اعدام دارد، اما در مورد وضعیت موجود و کسانی که پرونده‌ آنها در حال رسیدگی است باید بگویم اگر اتهام آنها فروش بیش از 100 کیلوگرم تریاک نباشد، فروش دو کیلوگرم هروئین یا نگهداری تا پنج کیلوگرم از این مواد را در پرونده داشته باشند؛ در صورتی که سابقه محکومیت بیش از دو سال به علت جرائم موادمخدر نداشته باشند، اعدام نمی‌شوند و به 30 سال حبس یا حبس ابد محکوم می‌شوند.»
**قطع ارتباط قاچاقچی و معتاد
ژرژیک آبرامیان، دیگر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم با تاکید بر این‌که دولت باید سازو کارهای لازم را برای دوران پس از درمان افراد معتاد اتخاذ کند، به ایسنا می‌گوید: «همه به اهمیت مبارزه علمی با معضل اعتیاد و مشکل قاچاق موادمخدر آگاه هستند و آنچه موردنظر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بوده این است که دولت بتواند از یک نگاه جدید ارتباط میان قاچاقچی و معتاد را قطع کند البته این کار نیاز به مطالعات عمیق دارد.»
وی تصریح کرد: «در زمینه اجرا هم باید دولت راهکارهایی را اتخاذ کند که عوارض نامطلوبی را در پی نداشته باشد. زیرا همیشه عده‌ای هستند که فعالانه و هوشمندانه واسطه ارتباط بین قاچاقچی و افراد معتاد هستند تا موادمخدر را به آنها برسانند.»