امیدواریم قوه ‌قضائیه با خبرنگاران مهربان باشد

میزان: رئیس قوه ‌قضائیه، روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضائی با گرامیداشت 17 مرداد، روز خبرنگار، گفت: «خبرنگاری شغل نیست، بلکه وظیفه‌ای است که یک خبرنگار برای انتقال حقایق، پوشش رویدادها و شفاف‌سازی امور بر دوش خود احساس می‌کند و براین‌اساس تلاش خبرنگاران برای تفهیم و استیفای حقوق مردم، شفاف‌سازی، کمک به آزادی و فهم وضعیت سیاسی قابل تقدیر است. به همان میزان که خبرنگاری یک ضرورت برای جوامع امروز است، کاری سخت نیز به‌شمار می‌آید».آیت‌الله آملی‌لاریجانی، علت دشواربودن این حرفه را باریک‌بودن مرزهای میان شفافیت، آزادی بیان و حقوق دیگران دانست و افزود: «گاهی شنیده می‌شود که خبرنگاران به دلیل برخی برخوردهای قضائی از قوه ‌قضائیه گلایه دارند. این در حالی است که برخوردهای قضات و قوه ‌قضائیه در چارچوب قانون است و آنجا که قانون به صورت مطلق، «توهین، استهزا، افترا، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و مواردی از این دست را جرم دانسته، قاضی و دستگاه قضائی دخالتی در کم یا زیادکردن میزان جرم ندارند. به‌هرحال قوه ‌قضائیه وظایفی دارد و خبرنگاران نیز وظایف و مسئولیت‌هایی برعهده دارند».
رئیس دستگاه قضا، گفت: «سلامت حرفه خبرنگاری و استقلال آن از منافع مادی دیگران بسیار اهمیت دارد. توجه به عدالت و شفافیت خود خبرنگاری و رسانه نیز از جمله اموری است که باید مدنظر قرار گیرد. برخی تعاملات مالی برای پوشاندن حقایق یا افشاگری‌ها برخلاف حدود اخلاقی است و ترجیح منافع مادی و شخصی بر حقوق مردم جزء اموری است که رسانه‌ها باید از آن پرهیز کنند».
او با توصیه خبرنگاران به رعایت اخلاق، حقوق مردم، قوانین و حدود دینی، عنوان کرد: «ما می‌دانیم که فعالیت در این چارچوب کار بسیار دشواری است. امیدواریم قوه ‌قضائیه نیز با خبرنگاران مهربان باشد، اما خبرنگاران هم حدود را رعایت کنند تا با گسترش اخلاق و حمایت از آزادی، مردم از شفاف‌سازی رسانه‌ها بهره‌مند شوند».
آیت‌الله آملی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری در روزهای اخیر و آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور و همکارانش، گفت: «برخلاف تصور برخی افراد، تنفیذ و تحلیف مراسمی صوری و تشریفاتی نیست. تنفیذ که درواقع امضای حکم ریاست‌جمهوری اسلامی است در اصل 110 قانون اساسی از وظایف رهبری نظام برشمرده شده است و ادعای اینکه این امضا صورت تشریفاتی دارد برخلاف ظاهر قانون اساسی است». او افزود: «مشروعیت نظام به امضا و تأیید ولی‌فقیه است. امضای حکومت ازسوي فقیه تنها مقصور به نظام ولایت فقیه نیست، بلکه حتی فقهایی که ولایت فقیه را به این شکل نپذیرفته‌اند تصریح می‌کنند که حکومت به معنای حکومت بر امور مسلمانان در زمان غیبت نیازمند استجازه از مجتهد جامع‌الشرایط است و اینکه اگر شخصی تولّی امور مسلمین را بدون اذن فقیه برعهده بگیرد خلاف اصل است».


رئیس قوه ‌قضائیه، ادامه داد: «هرکدام از مواردی که رئیس‌جمهور در مورد آن سوگند یاد می‌کند، مسئولیتی بسیار عظیم است؛ به‌عنوان‌مثال رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که مروج دین و اخلاق باشد. این غیر از التزام شخصی به دین و اخلاق است و چنین سوگندی مسئولیت بزرگی را در زمینه ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی در جامعه برعهده رئیس‌جمهور قرار می‌دهد».
دنیا فقط در اختیار آمریکا نیست
آملی‌لاریجانی با بیان اینکه برای توفیق رئیس‌جمهور محترم دعا می‌کنیم و امیدواریم که با معرفی به‌موقع دولت جدید بتوانند مطالبات و دل‌مشغولی‌های مردم و مقام معظم رهبری را اجابت کنند، گفت: «رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ، مطالبی را بیان کردند که درواقع این مطالب نقشه راه رئیس‌جمهور و همکارانشان و بلکه همه قوا و دستگاه‌ها به‌شمار می‌آید. یکی از این مطالب، مسئله توجه به اقتصاد و معیشت مردم و نکته دیگر تعامل گسترده با دنیاست».
او افزود: «رهبر معظم انقلاب همواره در جلسات خصوصی و عمومی بر لزوم تعامل گسترده با کشورهای جهان تأکید کرده و تذکر داده‌اند که دنیا فقط آمریکا نیست. براین‌اساس، ایجاد رابطه با دنیا برای انزوای استکبار و شیطان بزرگ لازم است. آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر تحریم‌ها را گسترده کنند، جمهوری اسلامی دست‌بسته نیست و دنیا هم فقط در اختیار آمریکا قرار ندارد. این مقدمه‌ای برای مقابله با استکبار است و ما بر این مبنا در مقابل سلطه‌طلبی‌ها ایستادگی می‌کنیم. در این راستا معتقدیم که تعامل معقول و منطقی توأم با کرامت و همچنین رابطه در چارچوب حکمت، عزت و مصلحت با جهان هیچ منافاتی با ایستادگی در برابر سلطه‌طلبی‌ها ندارد».