شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان

مبارکه-خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: شهر مبارکه یکی از شهرهای مهم و بزرگ استان اصفهان است که بیشتر به عنوان یک شهر صنعتی شناخته شده است. قرارگیری در کنار مجموعه عظیم صنعتی فولاد مبارکه و استقرار واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی در کنار این شهر باعث شده چهره صنعتی شهر پررنگ‌تر دیده شود، این درحالی است که شهر مبارکه به عنوان یک شهر بی‌نظیر با ظرفیت‌های بالای گردشگری، طبیعی، کشاورزی، تاریخی و فرهنگی و مذهبی است که نباید سایه سنگین صنعت، مانع از توجه و شکوفایی این ظرفیت‌ها شود. برهمین اساس است که شهرداری مبارکه در دوره چهارم فعالیت شورای اسلامی شهر، توجه به همه ظرفیت‌های مبارکه در کنار یکدیگر را به عنوان رویکرد اصلی خود قرار داده و در این زمینه پروژه‌های مختلفی با کاربری‌های متفاوت و برای اقشار مختلف مردم تعریف کرده است؛ پروژه‌هایی همچون قلعه تاریخی نهچیر، باغ بانوان، خانه خلاقیت، حسینیه بزرگ شهر، استخربین المللی و... مجموعه متنوعی از پروژه‌های شهری است که در کنار پروژه‌های جاری شهرداری‌ها همچون خیابان سازی، آسفالت معابر، توسعه و نگهداری از فضای سبز شهر مورد توجه شهرداری مبارکه قرار گرفته است، تا مبارکه بتواند به عنوان قطب گردشگری، صنعت، کشاورزی، فرهنگی و مذهبی در استان اصفهان و سطح کشور مطرح شود.
توجه به مباحث اقتصادی، فرهنگی و نیازهای محلات در پروژه‌های شهری
به مناسبت روز خبرنگار، شهرداری مبارکه میزبان جمعی از خبرنگاران اصفهان و شهرستان مبارکه بود، تا ضمن بازدید از پروژه‌های شاخص و مهمی که در دوره فعالیت شورای اسلامی چهارم اجرا شده و یا درحال اجراست، از نزدیک با روند اجرای این پروژه‌ها آشنا شده و بتوانند اطلاع رسانی شفاف و دقیقی از اقدامات صورت گرفته مدیریت شهری در شهر مبارکه داشته باشند. در ابتدای این برنامه، خبرنگاران از مجموعه فرهنگی و تفریحی مادر(باغ بانوان(مبارکه بازدید کردند. این پروژه حدفاصل میدان جهاد و میدان فردوسی، در مساحت 19 هزار متر مربع و اعتبار 1105 میلیارد ریال احداث شده است. این مجموعه شامل زمین‌های بازی، ورزش، مهد کودک، فروشگاه دستاوردهای بانوان، کلاس‌های آموزشی و فضای سبز می‌باشد. در ادامه خبرنگاران از بلوار 36 متری شهدای طاهری، حدفاصل بلوار شهید نیکبخت و بلوار امام خمینی(ره) بازدید کردند که با هدف دسترسی آسان شهروندان به نقاط مختلف شهر و کاهش بار ترافیکی در بافت مرکزی شهر به طول 1800 متر و عرض 36 متر احداث شده است. استخر بین‌المللی از دیگر پروژه‌هایی بود که روز گذشته مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. این پروژه نیز با هدف ایجاد درآمد‌های پایدار، ایجاد بستری مناسب جهت برگزاری مسابقات بین‌المللی شنای مسافت کوتاه و توسعه اماکن ورزشی وتفریحی جهت رفاه حال شهروندان، با مشارکت بخش خصوصی در بلوار فتح المبین شهر مبارکه درحال احداث بوده و بخش تجاری آن آماده و تحویل شهرداری شده و استخر آن نیز تا چندماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اجرای بخشی از اسکلت بتنی مجموعه فرهنگی وحسینیه مرکزی مبارکه نیز از دیگر پروژه‌های شاخص این شهر است که در مساحت 15774 مترمربع درحال احداث می‌باشد. زمین تملک شده و اهدایی توسط شهرداری 1500 مترمربع می‌باشد و تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اجرای اسکلت بتنی تالار مرکزی شهر از دیگر پروژه‌های شهرداری است که در کنار باغ بانوان این شهر در مساحتی حدود 19 هزار متر مربع درحال احداث است. تجهیز مجموعه فرهنگی غدیر و احداث رستوران بازی‌های فکری خوشه ویژه کودکان و نوجوانان نیز از دیگر پروژه‌های شاخص شهرداری مبارکه بود. اما یکی از مهمترین پروژه‌های شهرداری مبارکه مرمت و بازسازی ارگ تاریخی نهچیر بود که خبرنگاران از مجموعه این پروژه عظیم نیز بازدید کردند. این پروژه شامل دو قلعه مربوط به زمان صفویه و قاجاریه می‌باشد که در کنار حمام تاریخی مرمت شده و کاربری گردشگری و اقامتی برای آن تعریف شده است. این مجموعه شامل 8 خانه تاریخی است که درحال حاضر 90 درصد آن توسط شهرداری تملک شده و آماده جذب سرمایه گذار می‌باشد. پس از بازدید از پروژه‌های شاخص شهرداری مبارکه، شهردار مبارکه در نشستی با خبرنگاران گزارشی از عملکرد شهرداری مبارکه در دوره چهارم فعالیت شورای اسلامی شهر ارائه کرد. محمد شرفا در این نشست خبری که جمعی از خبرنگاران استان اصفهان و خبرنگاران شهرستان مبارکه حضور داشتند، اظهارداشت: در دوره فعالیت شورای چهارم حدود 300 عنوان پروژه کوچک و بزرگ در شهر مبارکه داشتیم که از این تعداد 70 پروژه به بهره‌برداری رسیده و مابقی درحال اجراست و مجموعاً حدود 120 میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه‌ها شده است. وی با اشاره به توجه مدیریت شهری به نیازهای محلات شهر در اجرای پروژه‌های شهری، گفت: در اجرای پروژه‌های شهری علاوه بر در نظر گرفتن نیاز هاومطالبات مردم، مباحث اقتصادی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفت.
راه اندازی دفتر مشارکت‌های شهرداری و فراهم کردن بستر سرمایه گذاری


شهردار مبارکه به راه اندازی دفتر مشارکت‌های شهرداری اشاره و اظهارکرد: امروز اگر سرمایه‌گذاری بخواهد مشارکت در پروژه‌های شهر داشته باشد مسیر هموار است. وی بیان داشت: در ابتدای فعالیت دوره چهارم شورای شهر، بخشی از پروژه‌های دوره سوم باقی مانده بود، به همین خاطر تصمیم گرفتیم که پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم. بنابراین بخشی از اقدامات انجام شده در شورای چهارم مربوط به دوره گذشته و بخشی پروژه‌های جدید در این دوره تعریف واجرا شد. وی همدلی و همراهی بین مسوولین شهر مبارکه در این دوره را یادآورشد و گفت: ما با کمک دستگاه‌های دیگر توانستیم این حجم فعالیت را در شهر مبارکه انجام دهیم و همدلی و همزبانی بود که باعث رقم خوردن اتفاقات خوب در شهر شد.
توجه شهرداری‌ها به در آمد پایدار
شرفا در ادامه درخصوص بحث درآمدهای پایدار در شهرداری هم گفت: درآمدهای پایدار جزو مباحثی است که چندسالی است به صورت یک عنوان در اکثر شهرداری‌ها استفاده می‌شود، ولی انجام این کار به راحتی نیست، چراکه بخشی از آن به قوانین برمی گردد که به شهردار این اختیار را نمی‌دهد که در هر زمینه ورود پیدا کرده و با دست باز کار کند. وی ادامه داد: با این وجود در شهرداری مبارکه دفتر سرمایه‌گذاری را فعال کردیم، چون معتقدیم با کمک بخش خصوصی قطعا می‌توان اقدامات بیشتر انجام داد و در آینده باید بستر سرمایه‌گذاری بیش از پیش فراهم و پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شود. شهردار مبارکه از شهر به عنوان یک موجود زنده یاد کرد و گفت: با اجرای هرتعداد پروژه نمی‌توان شهر را بی‌نیاز دانست، چون همانطور که پروژه تعریف می‌شود شهر هم هر روز توسعه پیدا می‌کند و مردم نیاز به خدمات بیشتری دارند. وی یکی از نیازهای روز مردم شهر مبارکه را ساماندهی ترافیک مرکز شهر دانست و گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده که از جمله می‌توان به پروژه‌های خیابان سازی اشاره کرد. وی به هزینه 24 میلیارد تومانی برای آسفالت و لکه گیری معابر اشاره و اظهارکرد: با وجود این حجم فعالیت مردم همچنان مطالبه دارند و آسفالت معابر از نیازهای شهر است که البته بخشی از این مشکلات به اجرای اقدامات دستگاه‌ها بعد از آسفالت معابر برمی گردد، چراکه معتقدیم مدیریت واحد شهری می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد و رضایت مردم را بیش از پیش فراهم کند.
تلاش برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود و مدرن کردن آبیاری
شهردار مبارکه در ادامه از مبارکه به عنوان یکی از شهرها‌ی استان اصفهان با بالاترین سرانه فضای سبز یادکرد و افزود: در حال حاضر350 هکتار فضای سبز داریم که حدود 3 هکتار آن در این دوره ایجاد شده وسرانه فضای سبز شهرد را به 46 متر افزایش داده است. وی در عین حال از تلاش شهرداری برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود گفت و افزود: باتوجه به مشکل کم آبی برای حفظ فضای سبز موجود در این مدت تلاش کردیم نحوه نگهداری فضای سبز را به روز و آبیاری فضای سبز را مدرن کنیم و دیگر آبیاری فضای سبز به صورت غرقابی نباشد. در حال حاضر کل فضای سبز شهر لینک شده و عمده کار نگهداری فضای سبز شهر مدرن است. وی همچنین به اقدامات زیست محیطی شهرداری اشاره و تصریح کرد: در کنار حفظ و نگهدای فضای سبز شهر که به صورت مستقیم به حفظ محیط زیست شهر کمک می‌کند، اقدام عملی هم داشتیم که از جمله می‌توان به جابجایی کانون تخلیه نخاله اشاره کرد، به طوری که محل تخلیه نخاله‌ها به عنوان پارک جنگلی درنظر گرفته شد و تخلیه نخاله‌ها به مکان دیگری منتقل شد، همچنین به روزرسانی مکانیزم جمع آوری زباله شهر و ساماندهی تصفیه خانه کشتارگاه هم در این زمینه انجام شد.
کاهش درآمد شهرداری مبارکه از محل ارزش افزوده
شهردار مبارکه در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت گردشگری این شهر اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در شهرستان مبارکه وجود دارد، معتقدیم که اگر این جاذبه‌ها به صورت یک مجموعه در کنار هم قرار گیرد مطمئنا گردشگری در مبارکه رونق می‌گیرد، در این راستا گام‌هایی هم برداشته شده و امیدواریم در ادامه تکمیل شود. وی همچنین به کاهش درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: قبلا قانون ارزش افزوده شهرستانی عمل می‌شد یعنی شرکت‌هایی که شامل پرداخت ارزش افزوده بودند محاسبه و در شهرستان توزیع می‌شد، اما در سال 96 قرار شد به صورت استانی توزیع شود و اداره دارایی براساس جمعیت به شهرستان‌ها پرداخت کند، این موضوع روی درآمد شهرداری مبارکه بسیار اثرگذار بوده و تاثیر منفی داشته بطوریکه از هشتاد میلیارد تومان در سال 93 به 40 میلیارد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اما باید تلاش کنیم براساس درآمدهای محلی، ارزش افزوده و بخشی هم درآمد پایدار شهر را اداره کنیم.
آزادسازی و تملک 12 کیلومتر مسیر مترو مبارکه
شرفا درخصوص پروژه مترو مبارکه نیز گفت: طول مسیر مترو مبارکه تا مجلسی 50 کیلومتر است که 20 کیلومتر آن در محدوده مبارکه قرار دارد، از این میزان 16 کیلومتر مسیر از فولاد مبارکه تا انتهای شهر مبارکه را کار کردیم که در حال حاضر 12 کیلومتر آزادسازی و تملک شده است. بخشی از هزینه این طرح را شهرداری و بخشی را فواد مبارکه داده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. وی برا ادامه تملک مسیر مترو با همیاری شهرداری مبارکه و شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد و گفت: همه مسیرهای مترو باید به صورت یکپارچه کار شود و یک شرکت مادرتخصصی وجود دارد که همه شهرها با این شرکت هماهنگی لازم را انجام می‌دهند اما هنوز طرحی به ما ارائه نشده است. وی با بیان اینکه طبق برآورد انجام شده پروژه مترو به عنوان یک پروژه ملی حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: با وجود این اگر امروز این پروژه را اجرا نکنیم درآینده به مشکل برمی خوریم. خوشبختانه همت اجرای این پروژه وجود دارد و درحال حاضر تنها شهر و شهرستانی که مسیر مترو را تملک کرده مبارکه است.
ناوگان اتوبوسرانی شهر نیازمند نوسازی است
شرفا به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر مبارکه هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نتوانستیم ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کنیم، این درحالی است که عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر به هشت سال وبیشتر رسیده است. وی در عین حال از تلاش شهرداری برای تعمیر و نگهداری ناوگان موجود خبرداد و گفت: متاسفانه از سال 93 به بعد هیچ کمکی برای خرید اتوبوس‌های شهری از طرف دولت انجام نشد، از طرف دیگر افزایش بلیط اتوبوس هم نداشتیم و بار این دو بخش به دوش شهرداری افتاد، به همین علت نتوانستیم ناوگان را نوسازی کنیم. شهردار مبارکه به وضعیت پروژه کنارگذر غرب هم اشاره کرد و گفت: کنارگذر غرب یک پروژه مشارکتی است که از 15 سال قبل شروع شده، اما آنچه مربوط به شهر مبارکه می‌شود این است که معتقدیم اگر این پروژه بازگشایی شود تکلیف ماشین‌های سنگینی که وارد بزرگراه شده و به میدان کرکوند می‌رسند باید معلوم شود. وی ادامه داد: ما معتقدیم این مسیر ظرفیت تردد ماشین‌های سنگین را ندارد و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود. این موضوع در جلسه‌ای مطرح و مقرر شد کانکس نیروی انتظامی در میدان کرکوند مستقر شود و اجازه تردد به ماشین‌های سنگین در شهر را ندهد. شهردار مبارکه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم جلوی بزرگراه را بگیریم ولی می‌توانیم ورود خودروهای سنگین به شهر را کنترل کنیم، این موضوع را به صورت مکتوب و شفاهی اعلام و تاکید کرده‌ایم که این مسیر ظرفیت عبور خودروهای سنگین را ندارد. وی در بخش دیگری از سخنانش کوچک سازی بدنه شهرداری را راهکار خوبی برای صرفه جویی در هزینه‌های شهرداری دانست و افزود: در کنار این راهکار، راهکار دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت نیروهای شهرداری در بخش‌های دیگر است، چون معتقدیم شاید کم کردن نیرو یک مسیر باشد اما مسیر دیگر استفاده بهینه از نیروها در بخش‌های دیگر است که این مسیر مورد توجه شهرداری مبارکه قرار گرفته است.
شهردار مبارکه در بخش پایانی سخنانش بودجه امسال شهرداری را 65 میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون حدود 10 درصد آن تحقق یافته است و افزود: از این میزان 47 درصد جاری و 53 درصد عمرانی است.
مظلومیت شهرداری و شورای چهارم شهر مبارکه
رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه هم در این نشست خبری با گرامیداشت روز خبرنگار و تبریک این روز به خبرنگاران، اظهارداشت: اگر مسوولین هر بخش ارتباط خوبی با خبرنگاران داشته باشند و خبرنگاران هم رسالت خود را به خوبی انجام دهند از بار مشکلات شهر کاسته می‌شود. پروین صالحی با بیان اینکه گاهی نقدها از حالت سازنده و منصفانه خارج می‌شود و بیشتر حالت تخریبی و کوبنده می‌گیرد که به جای خوبی ختم نمی‌شود، گفت: آیت‌الله مجتهدی در جایی به شاگردانشان فرمود برخی حرف‌هایی که گفتنش فایده‌ای ندارد بهتر است گفته نشود چون فقط بار گناهان ما را سنگین می‌کند. وی ادامه داد: کسانی که در هر دوره عضو شورای شهر شده یا وارد تیم اجرایی شهرداری می‌شوند نقاط قوتی دارند که باید کمک کنیم این نقاط قوت را در خدمت به مردم بکار گیرند. وی از خبرنگاران خواست به جای بحث‌های حاشیه‌ای که هیچ نتیجه‌ای ندارد دست به دست هم داده و با بسیج سازنده تلاش کنیم اوضاع را جلو ببریم. رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه اظهارداشت: من شهرداری و شورای این دوره را مظلوم می‌بینم چون معتقدم کار زیاد کردند اما اطلاع رسانی قوی از اقدامات صورت گرفته نشد و متاسفانه گاهی زحمات انجام شده را به عنوان حربه سیاسی استفاده کردند. صالحی در این زمینه مسوولیت رسانه‌ها را بسیار با اهمیت دانست و گفت: خبرنگاران بخاطر مسوولیت مهم فرهنگی که دارند باید دنباله پروژه انسان سازی را بگیرند و بر روی این مهم کار کنند. وی در بخش پایانی سخنانش از برگزاری 390 جلسه در این دوره به شورای شهر مبارکه اشاره کرد و گفت: 1950 مصوبه حاصل این جلسات بوده که بیش از 90 درصد مصوبات اجرایی شده و 10 درصد که اجرا نشده بیشتر پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری بوده است. گفتنی است؛ در پایان این برنامه از تلاش‌های یکساله خبرنگاران شهرستان مبارکه و استان اصفهان قدردانی و تجلیل شد.
*در ابتدای فعالیت دوره چهارم شورای شهر، بخشی از پروژه‌های دوره سوم باقی مانده بود، به همین خاطر تصمیم گرفتیم که پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم. بنابراین بخشی از اقدامات انجام شده در شورای چهارم مربوط به دوره گذشته و بخشی پروژه‌های جدید در این دوره تعریف واجرا شد
* ما با کمک دستگاه‌های دیگر توانستیم این حجم فعالیت را در شهر مبارکه انجام دهیم و همدلی و همزبانی بود که باعث رقم خوردن اتفاقات خوب در شهر شد
سایر اخبار این روزنامه
تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان مجلس و دولت دوازدهم یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت پرچم سوریه پس از سال‌ها در مرز اردن به اهتزاز درآمد ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس مدیرعامل شهر جدید پردیس: قیمت مسکن مهر دیگر افزایش نمی‌یابد اتمام مراحل نهایی راه اندازی سالن حج شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟ پدر چهار شهید دوران دفاع مقدس درگذشت رشد تولید میعانات گازی در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست