۵ روزه غنی‌سازی ۲۰درصد را آغاز می‌کنیم

آرمان: برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام،‌ به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حقوقی بین ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به سرانجام، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. اما اکنون دولت ترامپ مدعی است که برجام را پاره خواهد کرد و این درحالی است که لغو برجام به زیان جامعه ملل حتی خود آمریکا خواهد بود. زیرا نخست اعتبار او را در جهان زیر سوال برده و از سویی ایران نیز در این صورت سکوت نخواهد کرد و دست به اقدام مقابل خواهد زد. بر این اساس روز گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در واکنش به تهدید‌های ترامپ علیه برجام گفت: بزرگ‌ترین اولویت ما حفظ برجام است البته نه به هر قیمتی، اگر طرف مقابل با برجام همراهی کرد، بهتر. ما نیز همراهی می‌کنیم اما اگر خواستند خدشه‌ای به آن وارد کنند اخطار و انذار دادیم، امیدواریم چنین روزی نیاید وگرنه کاری می‌کنیم که شگفت‌زده شوند. اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می‌توانیم غنی‌سازی 20درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد.
هشدارمان بدون پشتوانه نیست
بر اساس این گزارش، علی‌اکبر صالحی با اشاره به تهدیدات اخیر رئیس جمهور به آمریکا در صحن علنی مجلس درباره نقض برجام و از سرگیری برنامه هسته‌ای تاکید کرد: این هشداری نیست که در خلأ باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست. اینها براساس داده‌هایی است که آقای رئیس جمهور دارد. او گفت: رئیس جمهور و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلعند. ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند، بدانند که شرایط به چه صورت است. صالحی افزود: سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی‌هایی است که ایجاد شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست و افزود: این در حالی است که آنان می‌خواستند فردو از اساس نباشد و می‌گفتند باید آن را ببندیم. وی تصریح کرد: قرار است خبرنگاران از جاهای مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید، خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه‌های مختلف آن انجام می‌شود. صالحی افزود: فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می‌توانیم غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم. او گفت: این درحالی است که برخی می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است، بستند و بردند؛ قسم جلاله هم بخورید فایده‌ای ندارد. به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر رآکتور مدرن اراک منعکس شود.
تصویر رآکتور را پخش کردیم


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود، مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته‌اند عذرخواهی یا استغفار کنند، زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردندگفت: این درحالی است که در برخی لوله‌های این رآکتور به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد نه در رآکتور، در لوله‌هایی که بیرون از رآکتور است. وی افزود: فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به رآکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلا طراحی مناسبی نبود و مربوط به 40 - 50 سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی‌داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم و این کار چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد. صالحی اضافه کرد: این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید، به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود. او تاکید کرد: اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می‌توانیم غنی‌سازی 20درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام‌های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می‌فهمد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیش‌بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست، اما هرگاه هیات نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند که چه اقداماتی کنیم، ملت عزیز مطلع می‌شوند.
برجام آسان به‌دست نیامد
 صالحی با بیان اینکه غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی هر وقت حرفی زده درست گفته، البته ما علاقه‌مند نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد، اظهار کرد: ما برای برجام خیلی زحمت کشیدیم و آن را به آسانی به دست نیاوردیم که به آسانی از دست بدهیم، ما برجام را قبول داریم، به آن پایبندیم، می‌خواهیم بماند و این را در چارچوب مصالح و منافع ملی، منطقه‌ای، ان پی تی و بین‌المللی می‌دانیم. صالحی هشدار داد: فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند. اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زدید. صالحی ادامه داد: در آن صورت کره‌ای‌ها می‌گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم، چه ضمانتی هست که پایدار بماند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در صورت بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلا منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورها مانند آمریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند. صالحی اظهار کرد: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود، گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد، اما برای دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد، بی‌اعتماد می‌شوند.