بي‌تعهدها بايد به مردم معرفي شوند

شرق: عهدشکني برخي‌ از اعضا در فراکسيون اميد و عملکرد خلاف اساسنامه داخلي فراکسيون اين روزها نقدهاي درون‌فراکسيوني را به دنبال داشته، از بهرام پارسايي که خواهان معرفي خاطيان و تنبيه آنها شده تا غلام‌رضا حيدري که به نقد فهرست اميد پرداخته است. حالا فاطمه سعيدي و عبدالرضا هاشمزائي دو عضو ديگر فراکسيون اميد در گفت‌وگو با فام‌نيوز به صراحت از خواسته‌شان براي معرفي و خروج بي‌تعهدها از فراکسيون خبر داده‌اند.سعيدي، نماينده مردم تهران و عضو هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد مجلس با انتقاد از نسبت‌دادن رفتار غير‌تشکيلاتي چند عضو اين فراکسيون، تأکيد کرد که اين افرا بايد به مردم معرفي شوند. سعيدي به فام‌نيوز گفته «آقاي عارف هيچ‌وقت نظر فردي يا حتي نظر هيئت‌رئيسه را مقدم بر نظر تمام اعضاي فراکسيون نمي‌داند و اين‌طور نيست که نظر خودشان را اعمال کنند و بگويند خواست فراکسيون بوده؛ بلکه در همه موارد آقاي عارف تأکيد دارد که تصميم‌گيري‌ها با نظر همه اعضاي مجمع عمومي يا شوراي مرکزي فراکسيون باشد». به گفته او «معتقدم از ابتدا يک جريان عليه فراکسيون اميد شکل گرفته که در هر مقطعي سعي مي‌کند با فضاسازي، مردم را نسبت به اين فراکسيون و عملکرد آن نااميد کند. اين موضوع البته غير‌عادي نيست؛ چون هر وقت يک جريان سياسي شکل مي‌گيرد و مي‌خواهد اثرگذار باشد، اين فضاسازي‌ها عليه او شکل مي‌گيرد. شما ۱۲۰ رأي مخالف آقاي آذري‌جهرمي که کمترين رأي را در فراکسيون اميد داشت، بررسي کنيد، مشخص مي‌شود اين ۱۲۰ رأي از کجا آمده است. ما ادعا مي‌کنيم که بين صد تا ۱۲۰ نماينده عضو فراکسيون اميد هستند و از اين فراکسيون همين حدود ۱۲۰ رأي مخالف به آذري‌جهرمي و ۱۳۳ رأي موافق به بيطرف، طبيعي است. البته موردي که درباره آراي آقاي بيطرف به وجود آمد، نشان داد که آن ۱۲۰ رأي مخالف و ۱۳۳ رأي موافق هم بعيد نيست چند رأي بيشتر باشد؛ چون هنوز هم تعريف درستي از آراي باطله ارائه نکرده‌اند؛ اما به‌هر‌حال ما ۱۲۰ تا ۱۳۰ رأي اصلاح‌طلبي موجود در مجلس را تثبيت کرده‌ايم».
به خاطر تعهد‌نداشتن چند نفر، زحمات همه مخدوش مي‌شود
سعيدي همچنين تأکيد کرده «مردمي که به اين نمايندگان رأي دادند، حق دارند بدانند نماينده آنها در مجلس به تعهداتش پايبند است يا نه؛ اين ممکن است منجر به خروج برخي افراد از فراکسيون شود. به خاطر تعهد‌نداشتن چند نفر، زحمات همه مخدوش مي‌شود و افرادي هم که به دنبال تخريب فراکسيون هستند، در اين فضا کل فراکسيون را به چالش می‌کشند. اين باعث مي‌شود تا افراد دلسوز و پايبند نيز دلسرد شوند؛ چون چند نفر بدون اينکه هزينه بي‌تعهدي خود را بدهند، به خاطر لابي‌هاي بيروني، غيرتشکيلاتي عمل مي‌کنند و در مقابل، کساني که متعهد بوده‌اند، همه جا از طرف مردم مورد سؤال قرار مي‌گيرند و گاهي حتي به کل اعضاي فراکسيون، نسبت‌هاي ناروا داده مي‌شود. من باز هم مي‌گويم مردم بايد بدانند چه کساني واقعا در چارچوب اميد و اصلاحات کار مي‌کنند و اگر اين موضوع باعث ريزش در تعداد اعضا هم شود، اشکالي ندارد؛ چون حتي ۸۰ نماينده پايبند به تشکيلات و اصلاح‌طلب واقعي، بهتر از ۱۲۰ نفري است که بخشي از آنها ژله‌اي هستند و مدام تغيير وضعيت مي‌دهند».
نه‌تنها به جهرمي رأي دادند که برايش رأي جمع کردند


در‌این‌حال عبدالرضا هاشم‌زائي، نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون اميد مجلس، نيز به فام‌نیوز گفته «ممکن است برخي انتقادات به فراکسيون اميد را وارد بدانم؛ ولي يک نکته مهم اين است که در کشور ما به دليل اينکه احزاب نهادينه نشده‌اند، برخي افراد هم در فعاليت فراکسيوني به تشخيص خودشان عمل مي‌کنند و فراکسيوني رأي نمي‌دهند. برخي اعضا در‌عين‌حال که آقاي جهرمي رأي کمي در فراکسيون آورده بود و مورد حمايت فراکسيون نبود؛ نه‌تنها به ايشان رأي دادند؛ بلکه براي ايشان تبليغ هم کردند». به گفته او «درباره آقاي بيطرف به نظرم فراکسيون خيلي مايه گذاشت که ايشان رأي اعتماد بگيرد؛ ولي باز هم يک‌سري اعضا به دلايل مختلف از‌جمله مسئله آب خوزستان و کارون به ايشان رأي ندادند. خود آقاي بيطرف هم خيلي قوي از خود دفاع نکرد؛ در‌حالي‌که وزرايي که در مجلس مخالفان زيادي داشتند، به‌خوبي از خود دفاع کردند».او درباره نقدهاي اخير به فراکسيون نيز گفته «در روزهاي اخير قدري هم عليه فراکسيون فضاسازي صورت گرفته است. البته من هم معتقدم فراکسيون بايد در بدنه خود آسيب‌شناسي کند و مشخص شود اعضايي که به فراکسيون و سياست‌هاي آن وفادارند، چند نفر هستند. در جلسات فراکسيون گاهي تا ۱۲۵ نفر هم جمع مي‌شوند؛ اما زمان رأي‌گيري، عدد ما بالاي صد تا ۱۰۵ رأي نيست. اين امر مطلوبي نيست که کساني که فقط با حمايت اصلاح‌طلبان رأي ‌آوردند، به فراکسيون اميد نمي‌آيند يا وقتي مي‌آيند، رأي‌شان با اکثريت نيست».
افرادي که کار تشکيلاتي نمي‌دانند، از فراکسيون خارج شوند
سعيدي نيز تأکيد دارد «به‌عنوان يکي از اعضاي فراکسيون که عضو هيئت‌رئيسه هم هستم، معتقدم بايد در‌اين‌باره شفاف‌سازي شود و ما بايد اول تکليف‌مان با خودمان مشخص شود. اين تشکيلات بارزترين نمود حضور اصلاح‌طلبان در ساختار حاکميت و مجلس است و بايد اعضاي آن مشخص و پايبندي آنها به تشکيلات معلوم شود. افرادي که يا نمي‌خواهند به تصميمات فراکسيون پايبند باشند يا اصلا کار تشکيلاتي را قبول ندارند، بهتر است از فراکسيون خارج شوند. ما در مقابل مردم مسئول هستيم. مردمي که به اسم اميد به اين نماينده‌ها رأي داده‌اند، امروز سؤال مي‌کنند و ما بايد به آنها پاسخ‌گو باشيم. خيلي از اين آقايان و خانم‌هايي که به مجلس آمدند، اعم از 30 نماينده تهران و بسياري از نمايندگان شهرهاي ديگر، به اعتبار اسم يک تفکر و جريان سياسي از مردم رأي گرفته‌اند. مردم به‌همين‌دليل انتظار دارند؛ ولي متأسفانه گاهي اوقات مي‌بينيم در مقاطع مختلف برخي از اين افراد، خارج از نظر و تصميم فراکسيون عمل مي‌کنند و لازم است در هيئت‌رئيسه تصميم‌گيري شود و اين مسائل براي مردم شفاف‌سازي شود».