راز پرونده‌فساد يقه ‌سفيدها

  اتهامات وزراي دولت دهم، در حال رسيدگي است
 آقايان مي‌گفتند زنجاني تهديد نيست، فرصت است
  دولت دهم چند تخلف بانكي داشت  اما خويشتنداري مي‌كنيم كه نمي‌گوييم
  ضربه‌اي كه در سال‌هاي 84 تا 92 خورده‌ايم  حالا حالاها جبران نمي‌شود


 
رضوانه رضايي‌پور
 «بازي سياسي»، عنواني است كه او به اقدامات حلقه احمدي‌نژادي‌ها مي‌دهد. مي‌پرسد: «نمايشي كه با آزادي حميد بقايي اجرا كرده‌اند، براي چه بوده؟» و در پاسخش مي‌گويد: «اين فرد به اتهام فساد مالي بازداشت شده. به خاطر اينكه از اين مساله فرار كنند، آن را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند و بازي سياسي راه مي‌اندازند تا مسير رسيدگي قضايي و اذهان عمومي را منحرف كرده و روي تخلفات مالي خود پوشش بگذارند؛ اگر فردا هم اتفاقي افتاد، بگويند كه چون ما اين حرف‌ها را زديم اينگونه با ما برخورد شد». كاظم پاليزدار به ميز كنار اتاقش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در دولت‌هاي گذشته شايد هم در همين اتاق، جلسات را برگزار مي‌كردند، بدهكاران بانكي را يك سوي اين ميز و نماينده بانك‌ها را در سوي ديگر مي‌نشاندند و سعي مي‌كردند يك طوري با هم كنار بيايند و اين نهايت حقارت براي سيستم بانكي كشور و حاكميت بود.»
دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي با تجربه‌اي 4 ساله در اين ستاد، دغدغه فساد دارد؛ دغدغه‌اي كه هرچه راهكار هم براي رفع آنان برمي‌شمرد به مقوله «فرهنگ‌سازي» مي‌رسد. پاليزدار معتقد است: «وقتي به جايي برسيم كه فرد مفسد، ديگر جايگاهي براي حضور در اجتماع براي خود احساس نكند و براي كوچك‌ترين خطا نزد مردم شرمنده شود و حتي نتواند سرش را در كشور بلند كند، بازدارنده خواهد بود. هر وقت كه به اين نقطه رسيديم مطمئن باشيد كه خيلي از مسائل حل مي‌شود.»
پاليزدار بهترين را ه مبارزه با مفاسد را شفاف‌سازي مي‌داند و عنوان مي‌كند: « الان فساد در لايه‌هاي مختلف پنهان شده است. گستردگي‌ها زياد است. ما با شفافيت و ايجاد فرهنگ و اطلاع‌رساني، بايد گستردگي را كم ‌كنيم. آن موقع اين فساد از طريق يقه سفيدها و اصحاب قدرت صورت مي‌گيرد. بعد در آن حالت مي‌توانيم با كمك رسانه و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و دستگاه قضايي راحت برخورد كنيم.»
در گفت‌وگو با دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي، از موضوعاتي نام برده شد كه در اين ستاد در حال پيگيري بوده يا رسيدگي به آنها به پايان رسيده است؛ از بابك زنجاني گرفته