امید مردم و اعتمادشان به دولت باید باقی بماند

ایسنا: رئیس‌جمهوری و اعضای دولت دوازدهم، روز گذشته با حضور در مرقد امام خمینی(ره) با نثار تاج گل و قرائت فاتحه با آرمان‌های ایشان تجدید بیعت کردند. حجت‌الاسلام حسن روحانی و اعضای دولت همچنین با قرائت فاتحه یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرامی داشتند. 
رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان اینکه آمده‌ایم در آغاز دولت دوازدهم بار دیگر با آرمان‌های امام خمینی(ره) بیعت کنیم، گفت: «امام(ره) به ما آموخته بود که باید در کنار خداباوری و دین‌باوری مردم را باور داشته باشیم و اجرای احکام الهی تنها در سایه حضور، اعتقاد، اعتماد و ایثار مردم امکان تحقق دارد. امام(ره) اسلامیت و جمهوریت را توأمان برای مردم به ارمغان آورد و به ما آموخت که دین و اجرای احکام الهی در سایه حاکمیت ملی و مردم‌سالاری نه‌تنها با هم منافات ندارند، بلکه استحکام دین در کنار حاکمیت مردم و تسلط آنها در سرنوشت خود است».
او ادامه داد: «امام(ره) همواره دغدغه، مطالبات و نیازهای مردم را مدنظر قرار می‌داد و با اهمیت‌دادن به مستضعفان و کوخ‌نشینان در دیدگاه مردم آنها را بالاتر و نقش‌آفرین‌تر از کاخ‌نشین‌ها می‌دانست. امام به‌خوبی به ما یاد داد که راه آخرت از مسیر دنیای مردم می‌گذرد و دنیا مزرعه آخرت است و نه‌تنها دین و دنیا با هم در تضاد نیستند، بلکه اسلام و نظام برای تأمین همه خواسته‌های مادی و معنوی مردم است».
روحانی افزود: «در دیدگاه امام، عظمت و عزت مردم بسیار حائز اهمیت بود و ایشان هیچ‌گاه خواری ملت بزرگ ایران را تحمل نکرد و تحمل نمی‌کرد و آن زمانی که احساس کرد استیلای خارجی می‌خواهد بر آزادی مردم حاکم شود، صبر را از کف داد و گفت قلبم در فشار است و چند روز است که کم خوابیده‌ام و با ناراحتی فریاد زد که عظمت ایران و ارتش ایران را لگدکوب کردند و باید در کشور عزای عمومی اعلام کنیم».


او عنوان کرد: «امام(ره) این اقدام را در شرایطی انجام داد که در چهارم آبان 1343 به‌خاطر کاپیتولاسیون، مستشاران آمریکا در مصونیت بودند، اما او تحمل نمی‌کرد که قدرت‌های استعمارگر بخواهند عظمت مردم ایران را زیر سؤال ببرند. امام(ره) راه مقتضیات زمان و انطباق فهم دین در چارچوب نیاز جامعه را به ما آموخت و اعلام کرد اجتهاد در واقع، اجتهاد زمان و مکان است و پویایی فقه را به‌خوبی برای ما تبیین کرد».
رئیس‌جمهوری گفت: «قانون اساسی، آراي مردم و انتخابات، مجلس آزاد، دولت مقتدر و استقلال قضائی همه از یادگاران امام راحل است. امام راحل به ما آموخت که امر حکومت را از همه‌پرسی آغاز کنیم و با آرای مردم نمایندگان خبرگان را مشخص کرده و بعد از تدوین قانون اساسی توسط منتخبان مردم دوباره آن را به رأی مردم بگذاریم. او راه صندوق رأی را برای تداوم و استحکام این نظام برای مردم تبیین کرد. اگر انتخابات آزاد و کلام امام که میزان رأی ملت است، نبود، امروز شاید در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی قرار نمی‌گرفتیم».
اگر هدایت‌های رهبری و حمایت مردم باشد از مشکلات عبور می‌کنیم
حسن روحانی با بیان اینکه ملت عزیز ایران بعد از چهار سال تلاش دولت یازدهم یک بار دیگر مسئولیت اداره کشور را بر دوش دولت دوازدهم قرار دادند، افزود: «دولت دوازدهم با تجربیات دولت یازدهم و دولت‌های گذشته امروز آماده‌تر از چهار سال پیش سکان نظام اسلامی و دستگاه اجرائی کشور را در کنار سایر مسئولان و با هدایت رهبری نظام بر دوش گرفته است و ما امروز امیدوارتر از چهار سال گذشته خود را برای حل مشکلات کشور آماده و با اندوخته تجربه و امید بیشتر و اراده‌ای مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم مهیا کرده‌ایم».
او گفت: «آنچه اهمیت دارد این است که امید مردم به آینده و حضور آنها در صحنه و اعتمادشان به نظام و دولت باید باقی بماند. مردم باید در برابر هر دستگاه خبری و رسانه‌ای که بخواهد امید، اعتماد و حضور مردم در صحنه را مخدوش کند به‌خوبی نظراتشان را تبیین کنند. اگر هدایت‌های رهبری در کنار ما باشد و حمایت، دلگرمی و پشتوانه مردم در این صحنه باشد، حتما از مشکلات عبور خواهیم کرد».
روحانی با تأکید بر اینکه ما از تهدیدات و توطئه‌های خارجی باکی نداریم، چراکه عدم هراس از بیگانگان را از امام(ره) آموخته‌ایم، گفت: «امام در جنگ هشت‌ساله‌ای که همه قدرت‌ها از متجاوزان علیه ایران حمایت می‌کردند، خم به ابرو نیاورد و به ما آموخت چگونه یک ملت با اراده‌ای مستحکم می‌تواند در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کند».
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصور نمی‌کردیم در دولت یازدهم بتوانیم مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت ملی را به‌خوبی پشت سر بگذاریم، افزود: «امروز امیدوارتر از چهار سال گذشته هفته دولت را گرامی می‌داریم و با راه، سیره و آرمان‌های امام(ره)، عهد می‌بندیم. می‌دانیم که امام فرموده در کنار مردم و با مردم باشید و در راه اهداف مردم حرکت کرده و اتکای ما باید به حق بوده و هدف نهایی ما رضایت خداوند باشد».
روحانی با بیان اینکه امروز دیگر زمان سعی و خطا نیست، تأکید کرد: «ما باید با اراده مستحکم‌تر اقدامات اساسی را برای قرن آینده شمسی در این چهار سال انجام دهیم. به رحمت و فضل خداوند و عنایات خاصه حضرت ولیعصر(عج)، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردم امیدوارم و ان‌شاء‌الله بتوانیم این راه را به‌خوبی ادامه دهیم. امروز با حمایت مجلس شورای اسلامی و رأی اعتماد آنها به وزرای کابینه دوازدهم می‌توانیم بگوییم دولت برای کار، عمل و ایثار خود را آماده کرده است».
حسن خمینی: همه منتظرند وعده‌های رئیس‌جمهور را در عمل ببینند
همچنین حجت‌الاسلام حسن خمینی در این مراسم گفت: «بحمدالله انتخابات بزرگی صورت پذیرفت و مردم دولتی را با عزم و جزم سر کار آوردند و مجلس محترم به کابینه دوازدهم رأی اعتماد داد و امروز همه چشم‌به‌راه توانمندی‌ها و قدرت دولت به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور هستیم».
یادگار امام افزود: «من مطمئنم که جناب دکتر روحانی بیش از هرکس دیگری بار مسئولیت سنگینی که مردم روی دوش ایشان گذاشتند را احساس می‌کنند. همت دولت در چهار سال گذشته موانع بسیاری را از سر راه برداشته و امروز همه منتظرند وعده‌های بزرگی که در دوره انتخابات داده شد و رئیس‌جمهور بر پایبندی خود به آنها تأکید می‌کردند را در عمل مشاهده کنند».
او تأکید کرد: «من هم مطمئنم و هم مطلع که ایشان و دولت بر عهدی که با مردم، امام و آرمان‌های انقلاب بستند، پایبندند و حتما ما در آینده شاهد روزهای بهتری پیشِ‌روی جامعه خود خواهیم بود. سختی‌ها هست اما توان مدیران این سرزمین در همه عرصه‌ها به‌خصوص قوه ‌مجریه که همه توان و همه قدرت کشور را در اختیار دارد، می‌تواند بیش از هر چیزی برطرف‌کننده این سختی‌ها باشد».
حسن خمینی گفت: «امیدواریم و از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که به فرزند برومند مردم (رئیس‌جمهور) و یکایک اعضای کابینه توفیق بیشتر عنایت کند. وقتی دینداران عرصه حکومت را در دست گرفتند بیش از هر چیزی می‌دانند که حل مشکلات دنیوی مردم بزرگ‌ترین راه برای ترویج مبانی دینی و آخرت جامعه است».