توفیق حزب‌الله و سوریه در شکست تکفیری‌ها مدیون حمایت‌های ایران و رهبر معظم انقلاب است

همزمان با پیروزی‌های شگفت‌انگیز محور مقاومت، از سوریه گرفته تا عراق و لبنان حملات به حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از محورهای اصلی جبهه مقاومت نیز شدت یافته است. الحق که لبنان امنیت و ثبات خود را مدیون دلاورمردان حزب‌الله است، قلمون و عرسال و مناطق مرزی لبنان و سوریه پشت سرهم توسط همین رزمندگان مقاومت آزاد می‌شود. با این حال چندی پیش سعدحریری نخست وزیر لبنان اما در دیدار اخیر خود با ترامپ حزب‌الله را تهدیدی برای کل منطقه! عنوان کرد. در این ارتباط گفت‌و‌گویی کرده‌ایم با خانم «مروه عثمان» کارشناس برجسته مسائل لبنان و دانشگاه بین‌المللی بیروت. وی در بخشی از این مصاحبه‌ گریزی به شهید محسن حججی زد و گفت، چقدر از دیدن این شهید عزیز، متأثر شده است. متن کامل این مصاحبه را در ادامه بخوانید.
کیهان: ترامپ اخیرا مدعی شده که«حزب‌الله عامل بی‌ثباتی تمام منطقه غرب آسیا است و باید در برابر اقدامات حزب‌الله مقابله کرد.» به نظر شما اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا حزب‌الله لبنان است؟
ترامپ البته گفته‌های تعجب‌آور دیگری هم داشته است. او گفته که دولت لبنان در خط مقدم مبارزه با  حزب‌الله است! ظاهرا متوجه این مطلب نبوده که  حزب‌الله در مسائل گوناگون با دولت لبنان رابطه تنگاتنگ و گرمی دارد و اینکه پیروزی‌های لبنان علیه گروه‌های تروریستی مثل القاعده، مرهون زحمات حزب‌الله بوده است. برداشت ناقص ترامپ از حزب‌الله زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم وی تمام صحبت‌ها علیه  حزب‌الله را هنگامی مطرح کرده که سعد الحریری نخست وزیر لبنان در کنار او ایستاده بوده است.
حریری فردی است که نه تنها با  حزب‌الله نمی‌جنگد بلکه شریک سیاسی وی محسوب می‌شود. حریری در صحنه حکومت لبنان با رئیس‌جمهور این کشور تعاملات گسترده سیاسی دارد، رئیس‌جمهوری که  حزب‌الله وی را به طور کامل حمایت می‌کند، از سویی دیگر متحدان اصلی  حزب‌الله اکثریت پارلمان لبنان را در اختیار خود دارند.


 البته سخنان ترامپ درباره  حزب‌الله خیلی هم باعث تعجب نشد، ترامپ همواره  حزب‌الله و متحدین آن از جمله ایران را تحت فشار قرار‌داده است. همزمان قانون‌گذاران کنگره مشغول طراحی و تصویب تحریم‌های سختی علیه  حزب‌الله بودند. این اقدام در حالی صورت گرفت که به اصطلاح «همپیمانان لبنانی» آمریکا تصویب این تحریم‌ها را برای اقتصاد کل لبنان مضر ارزیابی کردند و گفتند که کل سیستم بانکی لبنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما طبق معمول ترامپ جرات گفتن «نمی‌دانم» را ندارد. ترامپ در این دوران چند ماهه ریاست جمهوری‌اش ثابت کرده که تامین امنیت و برقراری ثبات هیچ اهمیتی برای او ندارد.
 در دوران رقابت‌های انتخاباتی وی از حقایقی پرده برداشت که اوباما از برملا شدن آن بیم داشت. دونالد ترامپ گفت که آمریکا چگونه از تروریسم در سوریه و لیبی حمایت می‌کند و به آنها پول می‌دهد. ترامپ حتی تاکید کرد که اوباما و کلینتون هر دو از شاخه‌های داعش در آمریکا هستند. اما ترامپ خود هنگامی که به قدرت رسید تغییر سیاست در غرب آسیا را بسیار دشوار یافت، چراکه تغییر سیاست به معنای همسویی با دشمنان استراتژیکی همچون ایران و یا دشمن محافظه‌کاران آمریکایی یعنی روسیه بود. هرگاه پای آمریکا در منطقه باز شده است، پس از آن شاهد درگیری و نزاع منطقه‌ای بوده‌ایم. نگاه کنید به ماجرای قطر و عربستان که بلافاصله پس از سفر ترامپ به منطقه رخ داد.
کیهان: علی‌رغم خدمات  حزب‌الله در زمینه‌های مختلف، سعد حریری از عملکرد این گروه انتقاد می‌کند. گویا قصد شعله‌ور کردن بحران در کشور را دارد. این نوع از برخوردها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
«حریری» همواره مانند یک عروسک خیمه شب بازی در دست غرب و برخی کشورهای منطقه مثل آمریکا و عربستان بوده است. ما هم این واقعیت را به خوبی می‌دانیم و برای سخنان وی ارزشی قائل نیستیم. در لبنان خرد سیاسی، یعنی حزب‌الله و متحدین آن. این توانایی  حزب‌الله غالبا در زمان‌های بحرانی خود را نشان می‌دهد. بازیگران اصلی در مبارزه با تروریسم و آنهایی که مقبولیتی نزد مردم خاورمیانه دارند، ایران، حشدالشعبی، ارتش سوریه و سپاه پاسداران است. حریری در معادلات سیاسی لبنان جایی ندارد. وی هر آن چه را که در جامعه جهانی و یا در برابر ترامپ بگوید از نظر ما از اعتبار ساقط است .
کیهان: نقش ایران در آزادسازی عرسال و خارج کردن تروریست‌ها از لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
چه در برابر اسرائیل و چه در برابر تروریست‌های فعال در لبنان، سلاح و ادوات نظامی که برای مبارزه با دشمنان لبنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان‌هایی هستند که جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار‌داده است.
بنابراین بسیار طبیعی است که نصرالله از ایران به خاطر حمایت‌هایش تشکر کند. توفیق  حزب‌الله و ارتش سوریه در چهار سال گذشته و بیرون راندن تدریجی تروریست‌ها همه و همه مدیون حمایت‌های جمهوری اسلامی مخصوصا سپاه و توصیه و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. این جنگ، نبردی علیه تروریسم و حمایت از مظلوم در برابر ظالم است. تعاریف و ایدئولوژی‌ که غربی‌ها شاید هیچگاه آن را متوجه نشوند. ایدئولوژی‌ که پیرو خط اهل‌بیت(ع) است.فهمی که  حزب‌الله و سپاه به آن واقف‌اند.
کیهان: نصرالله‌اشاره کرده که نهادهای بین‌المللی به طور کامل هیچ نقشی در آزادی سرزمین‌های لبنانی نداشته‌اند. آیا غربی‌ها با حضور داعش در منطقه موافق‌اند؟یا اینکه دلیلی دیگری وجود دارد؟
نهاد‌های بین‌المللی نقش بسیار حیاتی‌ در مسائل خاورمیانه دارند. نقش آنها عبارت است از حمایت مالی از تروریست‌ها، نظم و ترتیب دادن به آنها در گروه‌های مشخص و نام نهادن بر آنها همچون داعش، النصره و احرارالشام. اما هنگامی که متوجه شدند تروریست‌ها در تغییر رژیم سوریه و بشار اسد ناموفق‌اند و نیروهای مقاومت توانسته‌اند که بر آنها غلبه کنند، تنها در گوشه‌ای ایستاده‌اند و فقط شکست داعش را تماشا می‌کنند.
کیهان :اخیرا داعشی‌ها با انتشار ویدیویی از شهید مدافع حرم حضرت زینب(س)، محسن حججی ایرانیان را ماتم زده کردند. نظر شما در مورد این شهید والامقام چیست؟
صحنه شهادت محسن حججی هیچگاه از ذهن ایرانی‌ها و انسان‌های پاک دنیا بیرون نخواهد رفت. آن تصویری که از وی منتشر شد و قاتلی که در پشت‌سر وی ایستاده بود به همراه دود سیاهی که از پشت‌سر به سمت آسمان زبانه می‌کشید، همه و همه مقایسه‌هایی از این اتفاق و رویدادهای دیگر در ذهن متبادر کرد. اطمینان در چهره حججی و ترس و اضطراب در صورت آن داعشی موج می‌زد. هنگامی که زهرا موسوی همسر شهید گفت: «به چشمان همسرم نگاه کنید.
هیچ ترسی در چشمان وی وجود ندارد.هیچ ترسی در آنها نیست. تمام شجاعت است، همچون کوه مقدر.» من بشخصه ‌اشک ریختم. در هر صورت شهادت حججی بار دیگر ایرانیان را متحد کرد و آنها را بیشتر از گذشته مصمم کرد که تا نابودی کامل داعش دست از مبارزه نکشند. من عمیقا به خانواده حججی و تمام ایرانی‌ها تسلیت می‌گویم و امیدوارم که آخرین مدافع حرمی باشد که به دست داعشی‌ها به شهادت می‌رسد.»