بخشنامه دولت برای استفاده از جوانان قصه است!

سرویس سیاسی -
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های دیروز خود با ‌اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کرده است نوشته‌اند آمریکا در مخمصه عجیبی قرار گرفته و به انزوا رفته است!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در این رابطه نوشت‌: همان‌طور که انتظار می‌رفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به ‌روشنی نشان داده که ایران در همه موارد به همه تعهداتش ذیل برجام عمل کرده است.
بر اساس گزارش شرق «‌ضمنا قابل توجه است که هم ایران (از زبان نماینده‌اش نزد آژانس) و هم آمریکا (از طریق یک مقام وزارت خارجه آمریکا) از «کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه» آژانس تمجید کرده‌اند. به‌این‌ترتیب، آژانس که تنها مرجع بازرسی و راستی‌آزمایی درباره برجام است، همه ادعاهای پیشین جریان‌های تندرو در آمریکا درباره نقض برجام از سوی ایران را بی‌اعتبار کرده است.»


شرق در ادامه تصریح کرده است؛ «‌اگرچه برجام یک موافقت‌نامه داوطلبانه است و آمریکا می‌تواند هر زمان به میل خود از آن خارج شود، اما ترامپ برای غلبه بر مخالفان کناره‌گیری از برجام در داخل آمریکا و احتراز از انزوا در سطح بین‌المللی به دلایل و مدارکی برای خروج از برجام نیاز دارد. در چنین شرایطی، گزارش جدید آژانس را که حدود یک‌ماه‌ونیم قبل از ضرب‌الاجل بعدی برای گزارش دولت آمریکا به کنگره انتشار یافته، می‌توان ضربه‌ای مهم به برنامه‌ریزی‌های ترامپ دراین‌باره دانست.»
روزنامه مردم سالاری نیز در شماره دیروز خود گزارشی با عنوان «برجام؛ اهرم ایران برای انزوای آمریکا» منتشر کرد.
اگر از تیتر این گزارش که جای بحث بسیار دارد بگذریم در متن این نوشتار مسائل حیرت‌انگیزی مطرح شده است. در این نوشتار آمده است: «گزارش اخیر آژانس پایبندی ایران به توافق برجام را در محورهای گوناگون فعالیت‌های ‌هسته‌ای تایید کرده است... کارشناسان با ‌اشاره به دست برتر ایران اعتقاد دارند ترامپ هزینه‌های‌اشتباه خود را با انزوا می‌پردازد...»
گفتنی است روزنامه‌های زنجیره‌ای بارها به این مسئله تاکید کرده بودند که امضای کری وزیر خارجه سابق آمریکا پای برجام سند و تضمین‌کننده است ولی امروز برجام را یک موافقتنامه داوطلبانه می‌خوانند که آمریکا هر لحظه بخواهد می‌تواند از آن خارج شود، سؤال اینجا است که ایران بنا به چه استدلالی همه تعهدات خود ذیل یک موافقتنامه اختیاری را عملی کرده است که طرف مقابل هر آن اختیار دارد از این توافق خارج شده و به هیچ یک از تعهداتش عمل نکند؟!کابینه دوازدهم حاصل زدو بند است!
احمد نقیب زاده از فعالین مدعی اصلاحات در مصاحبه با آفتاب یزد گفت: «نه کابینه دولت یازدهم و نه کابینه دولت دوازدهم هیچ کدام فراجناحی نبودند بلکه کابینه اضطراری بودند. یعنی روحانی با تنگناهایی که وجود داشت افرادی را در آخرین لحظات انتخاب کرده است. مقصود من از فراجناحی بودن این است که افراد تکنوکرات غیر ایدئولوژیک را روی کار بیاورید و شروع به کار کردن کنید و محکم پیش روید. در چنین شرایطی موفق هستید ولی اگر بخواهید یک نوع کابینه «زد و بندی» سرهم کنید و هر گروهی را راضی نگه دارید، در چنین شرایطی کارکرد خوبی هم نخواهید داشت».
لازم به ذکر است که کابینه دوازدهم با اندکی تغییر همان کابینه دولت یازدهم است و تقریبا تمامی اعضای کابینه از جبهه اصلاحات می‌باشد.
مدعیان اصلاحات یک حرکت دوسویه را در برخورد با دولت دوازدهم تدارک دیده و در پی اجرای آن هستند. یک سوی این برخورد، ادامه راهی است که برخی از اعضای همین جبهه در دولت یازدهم دنبال کردند و نتیجه آن، ناکارآمدی اقتصادی و بر زمین ماندن بسیاری از وعده‌ها بود. سوی دیگر برخورد یاد شده، ابراز مخالفت با دولت است تا ناکارآمدی احتمالی آن به حساب مدعیان اصلاحات نوشته نشود و مردم از آنان انتظار پاسخگویی نداشته باشند و این در حالی است که تقریبا تمامی اعضای کابینه متعلق به جبهه اصلاح‌طلبان می‌باشد.
این فعال مدعی اصلاحات تاکید کرده است که باید «افراد تکنوکرات غیر ایدئولوژیک» در کابینه حضور یابند. چندی پیش محمدرضا تاجیک مشاور رئیس‌دولت اصلاحات گفته بود: «من به صورت خیلی جدی تکنوکرات‌ها و بروکرات‌های جامعه خودم را مانعی در روند طبیعی دموکراسی در جامعه‌ام می‌دانم. دل‌مشغولی و دل‌آشوبی تکنوکرات‌ها و بروکرات‌ها اصلاً دموکراسی و گفتمان نیست. بحث‌های نظری و اندیشگی هم نیست. دغدغه و دل‌آشوبی چنین افرادی قدرت و ثروت است».فراموشی جاده‌ها در سر به هوایی مسئولان
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد عکس یک صفحه نخست خود را به تصاویر دختران هرمزگانی که با نهایت تاسف در حادثه‌ای در جاده شیراز جان خود را از دست داده‌اند‌، اختصاص داد.
اعتماد، در گزارش مربوط به این موضوع نوشته است: «خبر مرگ در جاده‌ها دائما تكرار مي‌شود، پيام همدردي و قول پيگيري مي‌دهيم و دوباره تکرار یک حادثه‌تلخ و ديگر هيچ».
این گزارش در ادامه افزود: «نيمه شب جمعه اتوبوس حامل دختران دانش‌آموزان مدارس فرزانگان هرمزگان در مسير بندرعباس به سمت داراب واژگون شد و ٧ دانش‌آموز، يك سرپرست و كمك راننده در اين حادثه جان باختند. ٢ دانش‌آموز از ناحيه مهره كمر آسيب ديدند و ٢ دانش‌آموز دیگر نيز قطع عضو شدند. همچنين در اين حادثه ٣٤ نفر نيز مجروح شدند. خبر واژگوني را ساعت ٧ صبح در شبكه‌هاي تلويزيوني زيرنويس كردند.»
زمانی که در دوران پسابرجام دولت می‌خواست مانوری از فتح الفتوح خویش به نمایش بگذارد سراغ خرید هواپیماهای مسافربری رفت. اعداد و ارقامی که از قرارداد با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ جهان منتشر می‌شد تعجب‌آور بود. منتقدان به این موضوع از زوایای مختلفی پرداخته و آن را به نقد کشیدند.
 حرف منتقدان این بود که در این شرایط دولت اولویت بندی نکرده و براساس اولویت‌های واقعی مسیرش را مشخص نساخته است. چرا که با وجود این همه آمار تصادف و مرگ و میر در جاده‌ها آیا اولویت قراردادهای سنگین با شرکت‌های هواپیماسازی بود؟ آیا نمی‌شد دولت در هر دو مسیر به صورت معقول حرکت کند؟ البته ممکن بود در این حالت دیگر نشود از خبر قراردادهای خرید هواپیما با اعداد و ارقامی مانند 118 فروند یا نظیر آن استفاده تبلیغاتی کرد و مانور داد.
پس از مرگ دلخراش 13سرباز در سانحه جاده‌ای باشگاه خبرنگاران نیز در گزارشی با عنوان «وزیر راه پول تجهیز جاده‌ها را خرج خرید هواپیما کرد» به موضوع وضعیت جاده‌ها و عملکرد وزیر راه و شهرسازی پرداخته و نوشته بود‌: «شواهد نشان می‌دهد پافشاری عباس آخوندی در خرید هواپیما، جاده‌ها را به قربانگاه تبدیل کرده؛ طی سه سال اخیر آخوندی هیچ کاری برای ترمیم حمل‌ونقل جاده‌ای نکرده است»!
این گزارش در ادامه به سهم 90درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور‌اشاره کرد و نوشت: «به طور متوسط، سالانه 13 هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند... از قرار معلوم، در حال حاضر، 25 هزار کیلومتر راه اصلی در کشور وجود داشته که یکی از مهم‌ترین دست‌اندازهای آن، وجود نقاط حادثه خیز درجاده‌های کشور است...‌»
قصه است!
روزنامه وقایع اتفاقیه در یادداشتی با عنوان «جوانگرایی با کدام جوانان» نوشت‌: «کسی مثل وزیر محترم ارتباطات وقتی در این سن و سال وزیر می‌شود در جریان کار وزارت باید متکی به جاهایی و افرادی باشد تا بتواند کارهایش را پیش ببرد. اگر او از خانواده هزار فامیل... نیست پس از کجا وارد گردونه وزارت شده است ؟ خیلی‌ها را با مدرک دکترا نگهبانی وزارتخانه به داخل راه نمی‌دهد اما یکی اینطوری وزیر می‌شود.»
در ادامه این گزارش با ‌اشاره به احزاب اصلاح‌طلب آمده است «‌اینکه حسن روحانی بخشنامه کرده که هر وزیر دو یا سه نفر جوان را در سطح عالی وزارت به مسئولیت بسپارد این قصه است. مادام که مکانیسم انتخاب آن مشخص نشده باشد... آقای روحانی و همکاران او در فرایند جوانگرایی تا چه حد می‌خواهند از امثال این احزاب بهره بگیرند‌؟ یا که از همان روش سنتی حاکم‌، آقا‌زاده ژن خوب‌، خواهر زاده ژن برتر‌، ته تغاری هزار فامیل و... هنر دولت باید این باشد که سیاست کشور را به سمت ساختارهای درست هدایت کند‌، به جای نمایش بازی کردن‌های شعارگونه.»
گفتنی است عوام‌فریبی مدعیان اصلاحات و تصمیم گیران دولتی و استفاده ابزاری از مفاهیمی همچون جوانگرایی و از سوی دیگر انحصارطلبی و آقا زاده بازی و بی‌توجهی به اصل شایسته‌سالاری به هنگام رسیدن به قدرت از سوی مدعیان این جریان به قدری مشمئز‌کننده و تلخ بوده است که حتی صدای روزنامه‌های زنجیره‌ای که تبلیغاتچی این جریان نیز محسوب می‌شوند را در آورده است. سرانجام الگوگیری‌اشتباه
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در شماره دیروز خود در حالی‌که رئیس‌جمهور چندین بار در همین مدت زمان کوتاه تاکید کرده است که در مورد انتخاب وزرا تحت فشار نبوده است در‌صدد این بود که اثبات کند رئیس‌جمهور خلاف واقع گفته و در انتخاب اعضای کابینه تحت فشار بوده است!
در بخشی از این یادداشت آمده است «در همين موضوع انتخاب وزير زن به نظر مي‌رسد آقاي روحاني به حساب نجابتش گفت كه تحت فشار نبوده و يك كار اخلاقي انجام داد! كه مسئولیت را به گردن ديگران نيندازد اما بهتر بود با شفافيت اعلام مي‌كرد.»
نویسنده در ادامه ضمن توصیه به رئیس‌جمهور برای اجرای برجام در داخل کشور آورده است: «دولت دوازدهم بايد انتخابات مجلس يازدهم را برگزار كند و قابل پيش‌بيني است كه چالش‌هاي انتخابات از يك سال قبل شروع شود. دولت بايد اين مسئله لاينحل نظارت بر انتخابات را به سروسامان برساند چرا كه اگر قرار باشد همچنان نظارت استصوابي به حذف يك جناح و سليقه منجر شود با مشكل مواجه خواهيم شد!»
مشخص نیست که نویسنده چه چیزهایی را در برجام مدنظر قرار داده که آن را برای الگو شدن در داخل کشور مناسب می‌داند؟! مگر جز این بود که در برجام ملت ایران از حقوق خود که قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن تاکید دارد محروم شد و کشورهای غربی در برجام حتی به آن حداقل‌هایی که تعهد کرده بودند به درستی عمل نکردند و چوب لای چرخ گذاشتند؟!
دیگر اینکه چه زمانی نظارت استصوابی منجر به حذف یک جناح شده است؟ تاکنون چندین دولت در اختیار اصلاح‌طلبان بوده یا از فردی که آنها از او حمایت می‌کردند شکل گرفته است؟ انتخابات مجلس نیز این حکایت را دارد‌، از سوی دیگر شورای نگهبان از ابتدای انقلاب بنا به وظیفه قانونی افراد فاقد صلاحیت را رد کرده است و انجام این وظیفه ربطی به جناح خاصی نداشته است.میر‌اث؛ زیر تیغ خصولتی‌ها
روزنامه حامی دولت قانون در گزارشی با عنوان «میراث زیر تیغ خصولتی‌ها » تاکید کرد «‌آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری، یکی از مناقشه‌برانگیز‌ترین آیین‌نامه‌ها در حوزه گردشگری بود».
بر‌اساس گزارش قانون « با ورود خانه‌مسافرها به‌عنوان بخشی از مراکز اقامتی، شایعاتی درخصوص دخیل بودن یکی از معاونان رئیس‌جمهور در این بخش منتشر شد... رانت در ساختار معاونت ریاست جمهوری نفوذ کرده‌ و سبب شده تا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تبدیل به حیاط خلوت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شود.»
قانون می‌افزاید « فعالیت نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی با حاشيه‌هايي مانند صوری بودن برخی از آنها و فعالیت در حوزه تورهای خروجی که منجر به مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور شده، همراه ‌بوده ‌است... بخش میراث فرهنگی این سازمان نیز از چنین اموری مستثنی نیست چنانکه شاهد حضور مدیران و معاونان این سازمان در راس شرکت‌های خصوصی هستیم».