«ابتکار» از بزرگترین رقابت‌ فوتبال تیم‌های کودکان حاشیه‌نشین گزارش می‌دهد

از چراغ قرمز تا مستطیل سبز
سیدمهدی معزی
شاید آن‌ها را بیشتر پشت چراغ‌های قرمز چهارراه‌های شهر دیده باشید. از شما می‌خواهند که جعبه‌ای دستمال کاغذی از آن‌ها بخرید و یا با یک اسپری در دست با آن قامت کوتاه خود مشغول تمیزکردن شیشه خودرو شما می‌شوند. حال قرار است ابزار کار از آن‌ها گرفته و یک توپ به آن‌ها داده شود تا کمی کودکی کنند. کودکانی که به علت غفلت جامعه کمتر دیده شده‌اند، حال در یک رویداد مهم ورزشی با شعار «آوای صلح» در قالب یک لیگ فوتبال به رقابت خواهند پرداخت و برای اولین بار پای کودکان کار به ورزشگاه باز شد.
حضور دوبرابری بانوان در ورزشگاه


این رقابت‌ها زیر نظر جمعیت امام علی(ع) برگزار می‌شود، نهادی که دانشجویان رکن اصلی آن‌ها هستند. میثم واحدی مسئول کمیته ورزشی جمعیت امام علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» به تشریح فعالیت های خود در ارتباط با «پرشین لیگ» می‌پردازد: «امسال سومین دوره مسابقات لیگ پرشین است که به عنوان لیگ سراسری و تخصصی فوتبال محلات حاشیه‌ای کشور برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات با شرکت 50 تیم کار خود را در 2 مرحله شروع می‌کند و پس از مرحله اول تعداد تیم‌ها به 22 تیم کاهش می‌یابد. مسابقات لیگ پرشین فضا و بستری را برای بچه‌هایی که متاسفانه فرصتی برای ورزش ندارند و بعضا به جز خشونت و رفتارهای ناهنجار انتخابی نداشته‌اند، تهیه کرده که با ورزش و رقابت امید به ادامه تحصیل و انگیزه زندگی در یک مسیر درست و هموار را پیدا کنند.» مراسم افتتاحیه سومین دوره پرشین لیگ روز جمعه در چمن دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و بیش از 350 کودک از شهرها و محله‌ها و مناطق حاشیه‌شهر گرد هم آمده بودند.
نظم در ورزشگاه حرف اول را می زد. با توجه به این موضوع که حضور بانوان برخلاف سایر ورزشگاه های کشور، بلامانع بود. بانوان پرشور برای تماشای افتتاحیه لیگ پرشین به ورزشگاه آمده بودند و به تشویق این کودکان پرداختند. از مراسم افتتاحیه به عنوان شب اول مسابقات استقبال خوبی به عمل آمد و مردان و زنان در جایگاه‌های متفاوت به تشویق تیم‌های حاضر می‌پرداختند. نکته جالب مراسم، نسبت دو برابری خانوم‌ها به آقایان بود.
از تیغ بازی تا زمین فوتبال
سازماندهی شرکت‌کنندگان و تماشاگران بسیار بهتر از دوره‌های پیشین بود. همچنین برنامه‌های خوبی در روز افتتاحیه برگزار شد که می‌توان به پخش زنده موسیقی و پرفورمنس اشاره کرد. بعد از هنرنمایی «کودکان خانه‌های ایرانی»، یادبودی برای کودکان قربانی سال‌های اخیر با حضور خانواده «بنیتا» برگزار شد. در انتهای یادبود شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی(ع) گفت: «روزهای اولی که وارد محله‌ها می‌شدیم، از نزدیک می‌دیدیم که بازی بچه‌ها با تیغ است و آن‌ها تیغ بازی می‌کردند؛ اما در این چند سال که لیگ پرشین را برگزار کردیم شاهد تغییر کودکان بودیم.» او خطاب به کودکان و بازیکنان گفت: «شما مردان بزرگ و قوی اجتماع هستید؛ شما کودکان من به خانواده‌ بنیتا چه می‌خواهید بگویید؟ به این خانواده بگوییم ما همه‌ تاریکی و رنج این دنیا را با عشق و نور و تلاش شکست خواهیم داد.» در ادامه مراسم از ورزشکاران موفق باشگاه پرشین تقدیر شد و با آتش‌بازی و خواندن پیمان‌نامه برادری میان تیم‌ها شب به پایان رسید.
بهانه‌ای برای ورود ورزش به محلات حاشیه
میثم واحدی در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» بر نقش ورزش در زندگی کودکان تاکید کرد و گفت: «ورزش با بسترهایی که درون خود دارد توانسته با ایجاد الگوسازی یک هویت مثبت برای بچه‌ها ایجاد کند. این بچه‌ها در هر صورت سرشار از استعداد و توانمندی هستند و لیگ پرشین کمک به دیده شدن آن‌ها می‌کند. به کمک دیده شدن در مسابقات لیگ پرشین ما شاهد این بودیم که تعدادی از بچه‌ها به لیگ‌های حرفه‌ای مخصوص سن خود وارد شده‌اند. ما با لیگ پرشین قصد داریم جامعه را نسبت به معضلات حساس کنیم و از این طریق به نوعی آسیب‌های اجتماعی را که این کودکان با آن‌ها درگیرنده را به مردم معرفی کنیم شاید با این آگاه سازی‌ها عده‌ای متوجه شوند که در این محلات چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است.»
وی ادامه می‌دهد: «مسئولیت اجتماعی ورزش نباید مختص به عده‌ای خاص باشد و جامعه ورزش نسبت به حضور در این محلات و مناطق نباید کم کاری کنند اما متاسفانه در این چند سال جامعه ورزشی اکثر مواقع غایب بوده است و ورزش نتوانسته در نقش جامعه‌ساز خود حضور پیدا کند. این لیگ پرشین بهانه‌ای برای ورود ورزش به این محلات است.»
حمایت‌هایی که نیست
مسئول کمیته ورزشی جمعیت امام علی(ع) از تفاوت این دوره مسابقات با دوره‌های پیشین می‌گوید: «این دوره به هر صورت تعداد تیم‌ها و انگیزه بچه‌ها برای ادامه دادن مسیر ورزش و قهرمانی بیشتر شده و ما هر سالی که این مسابقات برگزار می‌شود کودکان بیشتری را علاقه‌مند به شرکت در رقابت‌ها می‌بینیم. با همین بضاعت و حمایت‌های کمی که وجود دارد ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تعداد تیم‌ها بیشتر و امکانات برگزاری بهتر شود اما متاسفانه جامعه و مسئولین ورزشی ما توجهی به این مسابقات نداشته‌اند. علی رغم اینکه مسابقات لیگ پرشین به عنوان بزرگترین رقابت‌ تیم‌های محلات حاشیه خود را مطرح کرده و حتی در سطح دنیا نیز نمی‌توانید نمونه مشابهی را پیدا کنید که 1000 کودک در سه رده سنی از 10 تا 18 سال در آن شرکت کنند. این بستر با وسعت زیادی که امروز پیدا کرده موجب این پرسش است که چرا از آن هیچ حمایتی نمی‌شود؟»
مردم جای خالی حمایت‌های دولتی را پر می‌کنند
میثم واحدی در پایان صحبت‌های خود از مردم دعوت کرد تا به تماشای بازی این کودکان بنشیدند و گفت: «باشگاه پرشین از تیم‌های ورزشی مختلفی برای دختران و پسران تشکیل شده است و در مجموع 70 تیم ورزشی را در زیر شاخه خود دارد. ما در این دوره امیدواریم استقبال مردمی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و جای خالی حمایت‌ نهادهای دولتی را نیز پر کند. من از همین‌جا از تمام مردم و مسئولین دعوت می‌کنم که به حمایت فعالیت‌های ورزشی بپردازند تا نقش آن در محلات حاشیه‌ای پر رنگ‌تر شود.»
مسابقات پرشین لیگ از 10 تا 17 شهریور ماه از ساعت 17 الی22 شب در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. شاید حداقل کاری را که می توان در حق این کودکان که از بعضاً از خانواده و جامعه ترد شده اند، انجام داد تماشای بازی فوتبال
آن ها باشد. این کودکان سوای نیازمندی‌های مادی به روحیه ای نیاز دارند تا کودکی کنند و به آینده خود خوشبین باشند.