ضرغامي: حصر به‌هيچ‌وجه ارتباطي با مقام معظم رهبري نداشت

ايلنا: عزت‌الله ضرغامي در برنامه جهان‌آرا گفت: رهبري با رؤساي ستادهاي نامزدهاي انتخابات ۸۸ جلسه برگزار کردند. حصر به‌هيچ‌وجه ارتباطي با مقام معظم رهبري نداشت و تصميم شوراي عالي امنيت ملي کشور بود. اهم اظهارات رئيس اسبق سازمان صداوسيما به شرح زير است:
‌برخي مديران فکر مي‌کنند پس از پايان کار، حتما بايد پستي بالاتر بگيرند؛ اين کار غلط است و مي‌توان کار‌هاي فرهنگي کرد. سياسيون کارنامه بسيار سياه‌تري نسبت به هنرمندان دارند.
‌مناظرات سال ۸۸ بسيار تعيين‌کننده بود و نقشي اساسي در انتخاب مردم داشت. مناظرات سال ۸۸ خوب بود؛ اما اينکه چرا آن اتفاق‌ها افتاد، جاي بحث دارد. آقاي احمدي‌نژاد و آقاي موسوي مناظره را به‌شدت دوقطبي کردند. اين مناظره به‌قدري حساس بود که مجري نتوانست آن را اداره کند و بحث به گونه‌اي پيش رفت که ما بايد پاسخ‌گو مي‎بوديم؛ هيچ دستگاه امنيتي فتنه را پيش‌بيني نمي‌کرد، ما فکر نمي‌کرديم موسوي مصاحبه کند و خود را پيروز انتخابات بنامد و مردم را به حضور در خيابان‌ها دعوت کند.
‌توصيه رهبري به احمدي‌نژاد که گفتند نامزد نشود، بسيار مهم بود؛ احمدي‌نژاد کم‌لطفي کرد و شرکت کرد.


‌مناظره‌ها به‌قدري مهم بود که در سال ۹۲، من تمام افرادي را که مي‌خواستند نامزد بشوند، قبل از نام‌نويسي به دفترم دعوت کردم. روحاني تأکيد کرده بود مناظرات بايد به ‌صورت زنده باشد.
‌شب انتخابات ۸۸ غافلگير شديم و من به وزارت کشور گفتم شمارش آرا را تزريقي و کم‌کم به مردم اعلام کند. در ۲۵ خرداد که درگيري‌ها رخ داد و 30 کشته روي دست گذاشت، بايد وارد عمل مي‌شديم و به همين منظور من هم به خانه موسوي و کروبي رفتم و با هر دو صحبت کردم و گفتم فاصله آرا ۱۲ ميليون است و نمي‌توان تقلب کرد.
اگر خاتمي را ببينم، به او مي‌گويم مي‌دانستيد در سال ۸۸ تقلب نشده و چرا نگفتيد تقلب نيست. اگر بزرگان اصلاحات مي‌گفتند تقلب نشده، اوضاع آرام مي‌شد. از طرفي ديگر، جمله خس‌و‌خاشاکي که احمدي‌نژاد در جشن پيروزي گفت، فضا را متشنج‌تر کرد. شايد بهتر بود احمدي‌نژاد از طرفداران ميرحسين براي حضور در انتخابات تشکر مي‌کرد.    
من تشخيص دادم به آقاي موسوي تريبون بدهيم تا تشنج کمي آرام‌تر شود. به موسوي گفتم حرف‎هاي خود را ضبط کنيد و به ما بدهيد و موسوي گفت من آنتن زنده مي‌خواهم و برنامه ضبطي را قبول ندارم و آنتن زنده، هم طرف مناظره را مي‌خواهد و هم مجري، که موسوي قبول نکرد. عقل زنده قبول نمي‌کرد با اين شرايط، به موسوي آنتن زنده بدهيم. شايد اگر ۱۰ تريبون به موسوي مي‌داديم، حرفي براي گفتن نداشت.
‌کروبي مهربان‌ترين رئيس مجلس با من بود. کروبي احساس کرد بايد در زمين موسوي بازي کند. اگر خاتمي نقش مستقل خود را بازي مي‌کرد و دنبال موسوي نمي‌رفت، اوضاع اين‌گونه نمي‌شد.
[درباره توهين به عکس امام راحل]: معاونت سياسي براي نشان‌دادن عکس پاره‌شده امام خميني با من تماس گرفت و گفت اين اتفاق افتاده است. من خودم گفتم عکس پاره‌شده امام را در خبر 20:30 نشان دهيد تا مردم بفهمند با چه کساني روبه‌رو شده‌اند و عمده افراد سياسي هم از اين کار من حمايت کردند.
‌در روز عاشورا، ضدانقلاب به ميدان وارد شد و هيچ مرزبندي از جانب نامزدهاي شکست‌خورده انجام نشد و گوگوش و اکبر گنجي هم با فتنه‌گران همراه شدند. مصوبه حصر، مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است که 20 ماه بعد از فتنه صورت گرفت. بعد از ۹ دي، بايد همه‌چيز تمام مي‌شد؛ زيرا امنيت مردم بسيار مهم است. هم‌زمان با بيداري اسلامي که حرکتي مقدس بود، طراحي انحرافي براي سوق‌دادن اين حرکت به سوي سوريه و ايران انجام شد. آنها براي حضور مردم در خيابان‎ها بيانيه دادند که البته آقاي خاتمي همراهي‌شان نکرد و سه، چهار هزار نفر بيشتر به خيابان نيامدند که دو کشته روي دست گذاشت.
‌ناطق‌نوري به من گفت با وجود ناراحتي‌ام از دست احمدي‌نژاد، حرکت سران فتنه به‌شدت محکوم است.
 ‌در جلسه شوراي عالي امنيت ملي، حصر به عنوان راه‌حل مطرح شد نه مجازات. به نظرم محاکمه سران فتنه در شرايط فعلي اصلا به صلاح نيست؛ زيرا امنيت کشور به خطر مي‌افتد. اگر دوستان امنيتي حصر را کم‌کم بردارند، آرام‌آرام نگراني‌هاي موجود درباره آشوب‌ها کم مي‌شود. 
 ‌ما نبايد با برجسته‌کردن حاشيه‌ها، اصل متن را از بين ببريم. امروز موضوع اصلي مردم، اقتصاد است و مردم در قضيه فتنه واقعا مظلوم واقع شدند. فتنه ۸۸، فتنه خواص هم بود. رهبر معظم انقلاب، هم مظلوم و هم مقتدر است.
‌مستند کروبي صددرصد غيرقابل‌پخش بود. تا قبل از فتنه، ميرحسين موسوي محبوب رهبري بود.