<نه> پارلمان عراق به همه پرسی جدایی اقلیم کردستان



گروه جهان/ پارلمان عراق روز گذشته با اکثریت آرا به همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق رأی منفی داد و آن را غیرقانونی اعلام کرد. نمایندگان کرد پارلمان در اعتراض به روند این نشست و موضع‌گیری نمایندگان عراقی صحن پارلمان را ترک کردند.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، در مصوبه پارلمان عراق تأکید شده‌است: «این رفراندوم فاقد وجاهت قانونی است و بنابراین غیرقانونی تلقی می‌شود.» محمد الکربولی، یکی از نمایندگان سنی پارلمان عراق در همین ارتباط به رویترز گفت: «نمایندگان کرد پارلمان وقتی متوجه طرح این مصوبه و همراهی اغلب نمایندگان با آن شدند، پارلمان را ترک کردند. با این حال این طرح با اکثریت آرا تصویب شد.» سه نماینده کردی که دیروز پارلمان را ترک کردند، تهدید کردند علیه مصوبه پارلمان عراق به دادگاه قانون اساسی شکایت می‌کنند. در مقابل سه نماینده مخالف همه پرسی نیز پیشدستی کرده و به‌طور رسمی شکایتی را علیه این همه‌پرسی تقدیم دادگاه کردند.
یکی از نمایندگان کرد پارلمان که نامش را فاش نکرده، تأکید کرده که این مصوبه الزام آور نیست و اقلیم کردستان عراق همه‌پرسی را برگزار خواهد کرد. اشواق جاف، از نمایندگان کرد پارلمان عراق نیز تأکید کرد: اصل مصوبه‌ای که تصویب شده مغایر بندهای 3 و 46 و 5 قانون اساسی است. با این حال نمایندگان پارلمان عراق از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق خواستند از قدرت خود برای جلوگیری از این همه‌پرسی استفاده کرده و با اقلیم کردستان عراق وارد مذاکره شود تا با رفع اختلافات موجود، همه‌پرسی لغو شود. در پی رأی منفی پارلمان عراق به همه‌پرسی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنشی تند گفت: «به تهدیدات بچگانه برای ایجاد جنگ توجهی نداریم!» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه سومریه نیوز، مسعود بارزانی که به کرکوک سفر کرده، تأکید کرد: «این مردم کرکوک هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.» استان نفت‌خیز کرکوک از جمله مناطقی است که بارزانی بر لزوم الحاق آن به اراضی اقلیم کردستان تأکید دارد اما دولت عراق مخالف آن است.


رأی منفی نمایندگان پارلمان عراق به همه‌پرسی استقلال کردستان در حالی است که نه تنها کشورهای منطقه که کشورهای غربی نیز مخالفت خود را با این همه‌پرسی اعلام کرده‌اند. امریکا و اروپا نگران هستند، این همه‌پرسی و رأی مثبت احتمالی به آن باعث افزایش تنش‌ها در کردستان عراق با اقلیت‌های مختلف، شده و توجه‌ها را از روند مبارزه با تروریسم منحرف کند.