رفراندوم در اقلیم کردستان وجاهت و اعتبار قانونی ندارد

هرچه به زمان برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان نزدیک می‌شویم، صف‌آرایی‌ها درباره این موضوع روشن‌تر از پیش می‌شود. اگرچه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا درباره این موضوع مشخص بوده و از ابتدا این رفراندوم را بستری برای تجزیه عراق می‌داند. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «الوفاق» در پاسخ به مواضع اخیر مسئولان اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری رفراندوم می‌گوید: «در شرایطی که عراق به مرحله پایانی رهاسازی خاک خود از دست تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به‌طور قطع اثرات غیرامنیتی بر منطقه، عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت». شمخانی تأکید می‌کند: «مشکل مردم عراق با تجزیه مبتنی بر گرایش‌هاي قومی و مذهبی حل نشده و این‌گونه اقدامات به‌واسطه تضعیف ژئوپليتیک و انسجام داخلی می‌تواند معضلات جدیدی را نیز به‌دنبال داشته باشد و موجب سوءاستفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای و سیطره اقتصادی و سیاسی آنان در منطقه شود».
شمخانی عصر دیروز در حاشیه بیست‌وهشتمین محفل انس پیش‌کسوتان جهاد و شهادت با اشاره به تأثیر مخرب برگزاری همه‌پرسی در اقلیم در ازدست‌رفتن فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان و اثرگذار جامعه کرد در حاکمیت عراق اظهار داشت: «برگزاری همه‌پرسی می‌تواند موجب تشدید اختلاف‌نظرهای موجود میان احزاب و گروه‌های کردی شده و با افزایش تنش‌های ناخواسته در این منطقه مصائب و رنج‌های مضاعف برای مردم ستمدیده و شجاع اقلیم را رقم خواهد زد». بیستم تیرماه بود که تهران میزبان جلال طالبانی بود و یک هفته بعد از اتحادیه میهنی اقلیم کردستان، هیئتی به تهران سفر کرد و با علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی درآن ملاقات هم بار دیگر مخالفت ایران با این همه‌پرسی را اعلام کرد. شمخانی گفته بود: «عراق امن، باثبات و متحد، تأمین‌کننده امنیت پایدار، ثبات و پیشرفت این کشور بوده و مجموعه کشورهای دوست و خیرخواه عراق باید پشتیبان این رویکرد باشند». شمخانی با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفته است: «اگرچه ممکن است ظاهر این موضوع جذاب باشد اما در حقیقت موجب انزوا و فشار بر کردهای عراق و تضعیف کردستان و درنهایت کل کشور عراق خواهد شد».
همه‌پرسی کردستان تکرار خطاهای راهبردی بارزانی است
ایران نگران آینده عراق، کشور همسایه است؛ روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با «ایرنا» موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان را محور صحبت‌های خود قرار داد: «درباره کردستان چند نکته می‌خواهم بگویم؛ اول اینکه واقعا آقای مسعود بارزانی و اکراد عراق را دوست جمهوری اسلامی می‌دانیم. آخرین نمونه از دوستی ایران با آقای بارزانی و حزب دموکرات در جریان سقوط موصل به دست داعش و مسائل پس از آن است». او ادامه می‌داد: «داعش در مقطعی به سمت اربیل حرکت کرد و هنوز من آن موقع مسئولیت حوزه عربی آفریقایی وزارت را داشتم. فراموش نمی‌کنم که سرکنسول ما از اربیل تماس گرفت و گفت تقریبا خاندان آقای بارزانی همه اربیل را ترک کرده‌اند و مردم هم به‌طور گسترده در حال ترک شهر هستند. می‌پرسید آیا سرکنسولگری را به‌دلیل نزدیک‌شدن داعش به اربیل تعطیل کنیم یا کارمان را ادامه دهیم؟ فردای آن روز مطلع شدیم آقای بارزانی بارها از آمريكایی‌ها درخواست کمک کرده ولی محکم‌ترین جواب آمريكایی‌ها این بود که داریم اوضاع را بررسی می‌کنیم. اگر قرار بود بارزانی منتظر بررسی آمريكایی‌ها بماند، الان احتمالا آقای بارزانی در بخشی از مرزهای ما سکونت داشت یا باید در بغداد می‌بود». او افزود: «آقای بارزانی در ادامه رایزنی‌های خود پس از مأیوس‌شدن از آمريكایی‌ها به جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی پیام فرستاد و ایشان در کمتر از چند ساعت ریسک بزرگی کرد و با هوایپما خود را به فرودگاه اربیل رساند و به پیش‌مرگه کمک کرد و اربیل از خطر قطعی و حتمی سقوط به‌دست داعش نجات پیدا کرد. این فقط یک مورد از دوستی و صداقت ما نسبت به کردهای عراق و شخص آقای بارزانی و مجموعه بارزانی‌ها در عراق است. در آن زمان کربلا در معرض تهدید بود، بغداد به‌عنوان پایتخت عراق در معرض تهدید بود و جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه از اریبل دفاع کرد که از کربلا و بغداد دفاع کرد و این نشانه دوستی ماست». به گفته امیرعبداللهیان اگر بخواهم برداشت شخصی خود را از دوست خوبمان آقای بارزانی بکنم این است که آقای بارزانی گاهی اوقات دچار خطاهای راهبردی می‌شود. اولین خطای راهبردی که از بارزانی به یاد دارم از دوره حکومت صدام بود. در آن سال‌ها شاید خود من به‌عنوان دبیر دوم سفارت در بغداد بودم و با دقت تحولات عراق را دنبال می‌کردم. در شمال عراق مدار 36 درجه منطقه ممنوعه پروازی بود که ازسوي آمريكا، انگلیس و فرانسه گشت‌زنی می‌شد و اجازه نمی‌دادند تا نیروی هوایی عراق در زمان صدام آنجا پرواز و کردها را بمباران کند. درحالی‌که کردها معارض جدی صدام بودند و کردها با شیعه پیمان داشتند و مجلس اعلا و حزب الدعوه به‌عنوان معارض علیه صدام فعالیت می‌کردند، به‌یک‌باره بارزانی‌ها با ارتش صدام هم دست شدند و به مرکز اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی حمله کردند. در آن سال‌ها کل ساکنان استان سلیمانیه در پی حمله مشترک پیش‌مرگه‌ها در اختیار بارزانی و ارتش صدام وارد مرزهای جمهوری اسلامی شدند. ماه‌ها در آنجا بودند و این یکی از خطاهای استراتژیکی است که مسعود بارزانی در زمان فعالیت سیاسی خود مرتکب شد».
بارزانی شتاب‌زده عمل می‌کند
او دومین خطای بارزانی را چنین بیان می‌کند: «دومین خطایی که بارزانی مرتکب شد این بود که بالاخره در جریان سقوط موصل خیانت‌هایی در سطح داخلی و همراهی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شکل گرفت که موصل سقوط کرد؛ اینکه پس از سقوط موصل رهبر داعش اولین پیام خود را از یک شبکه تلویزیون کُردی پخش می‌کند ناشی از محاسبه غلط دوستان کُردِ ماست که اگر اهدافی را بخواهند برای خود در سطح قومی و قبیله‌ای دنبال کنند...
 نباید از ابزار داعش استفاده کنند که کمتر از سه یا چهار ماه بعد رفتند به سمت شهر اربیل که داعش فکر می‌کرد متحد آن خواهد بود». امیرعبداللهیان خطای راهبردی بارزانی را شتاب‌زدگی او می‌داند: «بارزانی خیلی شتاب‌زده خودش را وارد یک پروسه‌ای کرده و با امنیت و آینده عراق بازی می‌کند و کاری که وی انجام می‌دهد نه‌تنها خدمتی به کردها نخواهد بود، بلکه با امنیت آنها بازی می‌کند. فراموش نمی‌کنم زمانی درباره آینده سوریه با یک مقام ارشد ترک در آنکارا مذاکره داشتیم. آن مقام ارشد ترکیه‌ای به من گفت با اینکه ما در موضوع حذف بشار اسد نظرمان دقیقا نقطه مقابل جمهوری اسلامی ایران است و به‌دنبال حذف او هستیم، اما اگر روزی کردها در عراق بخواهند به‌دنبال استقلال و تشکیل کشور مستقل باشند، به‌دلیل پیامدهای منفی این اقدام برای ترکیه حتی حاضریم با بشار اسد همکاری کنیم و دوباره گفت‌وگوها را با کشورهای منطقه برای جلوگیری از این اتفاق از سر بگیریم».
امیرعبداللهیان می‌گوید: «ما شرایطمان با ترکیه و سوریه متفاوت است؛ ما به کردهایمان در داخل ایران نگاه قومی نداریم که نگرانی داشته باشیم، اما نگران امنیت اقلیم کردی در پس این بازی جدید هستیم. نگران تأثیر این مسئله بر وحدت و تمامیت ارضی و امنیت عراق هستیم و فراتر از آن نگران تأثیر آن بر امنیت منطقه‌ای هستیم. فکر می‌کنیم آنچه آقای بارزانی لازم است تا بر آن تمرکز کند، تمرکز بر وحدت و تمامیت ارضی عراق است».
14 شهریور بود که حسین امیرعبداللهیان با «اریک شوالیه»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه، در تهران دیدار کرد؛ او با اشاره به این دیدار گفته است: «فرانسوی‌ها از زمان فرانسوا میتران تعلقاتی به کردستان دارند. نماینده مکرون در آن دیدار تأکید کرد از همه‌پرسی بارزانی حمایت نخواهیم کرد و از وحدت، تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم و عراق را در چارچوب قانون اساسی آن به رسمیت می‌شناسیم نه چیزی فراتر از آن». تهران درباره همه‌پرسی کردستان عراق هشدار می‌دهد؛ هشداری که شاید نمایندگان اقلیم به شنیدن آن توجهی نمی‌کنند و این نارضایتی خود را قبلا اعلام کرده بودند.
--------------------------------------------
سفر سردار سلیمانی  به اقلیم کردستان 


 
ایسنا: یک خبرگزاری عراقی مدعی شد سردار قاسم سلیمانی به منظور دیدار با مقامات کُرد به کردستان عراق سفر کرده است. به گزارش خبرگزاری «اسکای‌پرس»، رسانه‌های کردی مدعی شدند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به اقلیم کردستان سفر کرده است و پس از دیدار با برخی مقامات در سلیمانیه راهی اربیل شده است تا درباره مسئله همه‌پرسی استقلال کردستان با مقامات کُرد گفت‌وگو کند. این رسانه مدعی شده است سردار سلیمانی مي‌كوشد بارزانی همه‌پرسی را لغو کند. در این گزارش آمده است ایران مخالف برگزاری همه‌پرسی و جدایی کردستان از عراق است.