اگر از برجام خارج شوند، برجامی‌باقی نمی‌ماند

کمال خرازی وزیر خارجه دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از انقلاب و
به ویژه بعد از جنگ تحمیلی با روند کند توسعه فرهنگی مواجه شدیم، خودمان کم کاری کردیم یا این را هم باید از ناحیه بیگانگان بدانیم؟ گفت: خیر، سیاست‌های ما درست نبوده است. فرض کنید از زمانی که در دانشگاه‌ها برای ارزیابی کار اساتید کمیت‌گرایی مطرح شد، ضربات زیادی به علم، دانش و توسعه فکری وارد آمد. امروز شاهد هستیم که برخی از دانشجویان در پی تولید علم نیستند، بلکه صرفاً به دنبال کپی کردن مطالب و چاپ مقاله با پرداخت پول به بنگاه‌­های مقابل درب دانشگاه تهران هستند که رویه‌ای تاسف‌آور است. از این رو معتقدم باید در ملاک­‌ها و روند تولید علم، دانش و فرهنگ در کشور تجدید نظر شود.

از مذاکره با عربستان احتراز نداریم


خرازی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما سیاست دستگاه دیپلماسی در نپذیرفتن میانجی‌ برای رفع تنش میان ایران و عربستان سعودی سیاست درستی است؟ اظهار کرد: زمانی مذاکرات مفید است که دو طرف قائل به مذاکره باشند. تا به حال عربستان چنین سیاستی نداشته است و به اتکای پول و نفوذی که در برخی از کشورها دارد و حمایتی که از طرف آمریکا و غرب می­‌شود به ماجراجویی­‌های خود ادامه می­‌دهد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: عربستان به جای مذاکره برای حل مسائل به کشتار کودکان و زنان بی­‌گناه و حمایت از تروریسم روی آورده است. وقتی آنها چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند زمینه‌ای برای مذاکره
باقی نمی‌ماند. اگر عربستان از سیاست‌های جاری خود دست بردارد، جنگ بیهوده­‌ای را که در یمن به راه انداخته است متوقف کند و از حمایتی که از دولت بحرین در مقابل مردم این کشور دارد، دست بردارد و سیاست‌های معقولی را نسبت به مسائل منطقه از جمله سوریه و عراق اتخاذ کند، زمینه مذاکره فراهم می‌شود.
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان افزود: مذاکره را باید در زمان مناسب آن شروع کرد. البته ما هیچ‌گاه نگفتیم که از مذاکره با عربستان احتراز داریم، بلکه هر زمان که شرایط ایجاب کند آماده مذاکره با عربستان هستیم؛ چراکه به رابطه با همسایگان‌ اهمیت می‌دهیم، اما عملکرد آنها باید نشان دهد که آماده مذاکره هستند.

آمریکا در ضربه زدن به برجام جدی است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر در آینده با خروج یک جانبه آمریکا از برجام مواجه شویم، ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ با تاکید بر این‌که "آمریکایی‌ها در ضربه زدن به برجام واقعاً جدی هستند و دنبال آن هستند تا بهانه‌ای بتراشند و نقض برجام را به گردن ایران بیندازند و این خط راهبردی‌ آنهاست" گفت: همان‌طور که آژانس بارها تایید کرده، ایران برجام را به طور کامل اجرا کرده است و اروپایی‌ها هم این مسئله را تایید می‌کنند. اما این‌که اگر آمریکا از برجام خارج شود چه خواهد شد، یک مسئله فرضی است و بستگی به این‌ دارد که اروپایی‌ها چه عکس‌­العملی از خود نشان دهند؛ آیا اروپایی‌ها مقابل آمریکا محکم خواهند ‌ایستاد و همچنان از برجام حمایت خواهند کرد یا در برابر فشارهای آمریکا تسلیم خواهند شد. در برابر هر کدام از این گزینه­‌ها باید تصمیم مقتضی گرفته شود. اگر برجام
باقی بماند همچنان به آن متعهد خواهیم بود و اگر فرو بریزد، سیاست خود را در بازگشت به وضعیت گذشته به شدت دنبال خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در داخل کشور برخی دلواپس هستند و دائم بر ضعف برجام و نقض آن از سوی آمریکا تاکید دارند و واکنش‌های ایران به اقدامات آمریکا را متناسب نمی‌دانند در حالی که دولت و وزارت امور خارجه تاکید دارند که وارد بازی آمریکا در مقصر جلوه دادن ایران در نقض برجام نباید شد؟ گفت: واکنش ما باید متناسب با شرایط باشد. اگر دیگران از برجام خارج شوند، طبیعی است که برجامی‌باقی نخواهد ‌ماند و باید سیاست‌­های گذشته را دنبال کرد. البته، همان‌طور که مسئولان اعلام کرده‌­اند برای هر شرایطی که پیش آید آماده‌­اند. درست است که آمریکایی‌ها مرتب بدعهدی می­‌کنند و نه تنها روح، بلکه متن و نص برجام توسط آمریکا نقض شده است، اما هنوز رسماً از برجام خارج نشده‌­اند. البته، شورای عالی امنیت ملی و مجلس طرح‌­هایی را در قبال نقض برجام از سوی آمریکا در دست تهیه دارند که بر اساس آن عمل
خواهد شد.

از دوستان نزدیک آقای روحانی هستم
به گزارش ایسنا، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به این‌که در دولت آقای روحانی به شما پیشنهاد پذیرش مسئولیتی شد و نپذیرفتید؟ گفت: من از دوستان نزدیک آقای روحانی هستم و سال‌ها چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران وزارت با هم همکاری نزدیکی داشته­‌ایم و بالطبع ایشان توقع داشتند در دوران انتخابات به ایشان کمک کنم و مسئولیتی را بپذیریم، اما تصمیم من این بود که بقیه عمرم را صرف فعالیت­‌های فکری، علمی‌و دانشگاهی بکنم. به همین دلیل در کنار شورای راهبردی روابط خارجی وقت زیادی را صرف علوم شناختی می‌کنم و مسئولیت ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌‌های شناختی را بر عهده دارم و در پژوهشکده علوم شناختی نیز فعال هستم.