احزاب مخالف کرد عراقی نشست پارلمان اقلیم را بایکوت کردند





گروه جهان/ نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق دیروز برای نخستین بار پس از دو سال تعلیق در میان قهر و تحریم 2 حزب و یک فراکسیون برگزار شد. احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی و فراکسیون احزاب ترکمان این نشست را تحریم کردند.


به گزارش ایرنا، عصر دیروز نخست، عبدالرزاق شریف عضو انجمن میهنی جنبش تغییر(گوران) خبر داد، نمایندگان این جنبش در نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق حضور نخواهند داشت و بلافاصله پس از او مروان گلالی، رئیس فراکسیون جماعت اسلامی در کردستان عراق نیز موضعی مشابه اتخاذ کرد و با اشاره به اینکه بازگشایی پارلمان تنها با اراده دو حزب (دموکرات و اتحادیه میهنی) و به دور از هرگونه توافق سیاسی با سایر احزاب کرد انجام می‌شود، تأکید کرد، حزب متبوعش در نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق حضور نمی‌یابد. همسو با این دو حزب کرد عراقی فراکسیون احزاب ترکمان در پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز تصریح کرد در این نشست حضور نخواهند داشت.
دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق قصد داشتند با بازگشایی پارلمان اقلیم بعد از دو سال تنش سیاسی، به همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مشروعیت دهند و در این نشست رأی به برپایی همه‌پرسی استقلال دهند.
از تابستان سال 2015 میلادی به‌دلیل اختلاف نظرها بر حول ادامه ریاست مسعود بارزانی بر پست ریاست اقلیم کردستان عراق و اصلاح قانون ریاست اقلیم، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق که از جنبش تغییر بود به همراه اعضای این گروه از اربیل بیرون رانده شدند و پارلمان تعطیل شد. اما چند ماه پیش دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی مذاکره کردند و اتحادیه میهنی پذیرفت در قبال بازگشایی پارلمان اقلیم، موافقت خود را با همه‌پرسی استقلال اعلام کند.