واکنش صریح ایران به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

گروه سیاسی: با نزدیک شدن به موعد همه پرسی در اقلیم کردستان عراق ، واکنش‌های داخلی و خارجی به این موضوع روز به روز بیشتر می‌شود. در حالی که قرار است همه پرسی  استقلال اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برگزار شود، دولت عراق، اتحادیه عرب و برخی از کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن حمایت از اتحاد عراق، با آن مخالف بوده و آن را خطری جدی برای عراق و منطقه می‌دانند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در آخرین موضع گیری در خصوص موضع ایران در قبال برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق با تکرار مواضع ایران ،  گفت: ایران به عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده است برگزاری رفراندم را تامین‌کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.
به گزارش ایسنا،‌ دریابان علی شمخانی با بیان این‌که برگزاری رفراندم را موجب شکل گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان کرد و اظهار کرد: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و.. به مرحله پایانی پاک سازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.
شمخانی با اشاره به نقش تعیین کننده، موثر و قابل توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان افزود: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در اقلیم ،شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت‌وگوی نزدیک با مسئولین اقلیم کردستان، دولت عراق، و همسایگان این کشور افزود: ایران به طور قطع صرفا، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق افزود: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد.
وی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و اظهار داشت: توافقات مرزی صرفا با  محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود. اما در سایه آمادگی‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال و پافشاری مردم کردستان برای برگزاری آن، ملابختیار، رئیس هیات اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار بررسی طرح جایگزین کشورهای غربی شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، اتحادیه میهنی که رهبری آن را جلال طالبانی بر عهده دارد و فواد معصوم، رئیس جمهور کنونی عراق هم از این حزب است، در کنار حزب دموکرات دو قدرت اصلی در اقلیم کردستان هستند که به شکل سنتی این منطقه را اداره می‌کنند.
ملا بختیار در ادامه افزود: ما انتظار داریم که جزئیات دقیقی را درباره این طرح جایگزین دریافت کنیم و نشست‌های مهمی طی دو روز آینده جهت ارزیابی جایگزینی که مشکلات را حل کند، تشکیل خواهیم داد. او تاکید کرد: ما ضمانت‌هایی برای اجرای این طرح می‌خواهیم.
در این راستا خلف احمد، از نمایندگان اقلیم کردستان گفت، هیچ اختلافی در تصمیم سیاسی در اقلیم کردستان درباره همه پرسی وجود ندارد. موضع اصلی احزاب سیاسی کردستان در این موضوع یکسان است و اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان موضع یکسانی درخصوص همه پرسی استقلال دارند.
محمد سعدالدین، عضو شورای عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان و رئیس حزب «توسعه ترکمانی» نیز درباره این همه‌پرسی گفت: بعد از تایید پارلمان برای برگزاری همه پرسی، شورای عالی همه پرسی نمی‌تواند آن را لغو کند یا به تعویق بیندازد زیرا پارلمان تصمیم نهایی را صادر می‌کند.
وی همچنین تاکید کرد که همه پرسی در زمان مشخص خود یعنی در 25 سپتامبر برگزار می‌شود و درخواست‌هایی که اقلیم طی دوره آینده به خاطر مذاکره با بغداد و پیشنهادات و جایگزین‌ها دریافت می‌کند، همگی در مرحله ما بعد همه پرسی بررسی خواهد شد.
ریاست اقلیم کردستان عراق هم از دیدار ثامر السبهان، سفیر پیشین عربستان در عراق و از مسئولان ارشد وزارت خارجه این کشور با مسعود بارزانی خبر داد.
به گزارش شبکه خبری سومریه، ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل با ثامر السبهان، معاون وزیر خارجه عربستان و وزیر مشاور در امور شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرده است.
بنابراین گزارش، السبهان نقش مردم کردستان و پیشمرگ‌ها در مقابله با داعش را ستوده و بر ادامه روابط دوستی میان عربستان و اقلیم کردستان تأکید کرده است.
 وزیر خارجه عراق هم  اعلام کرد، همه‌پرسی استقلال کاملا با قانون اساسی عراق مغایرت داشته و تهدیدی برای امنیت و وحدت آن محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق نیازمند وجهه قانونی است و قانون اساسی این کشور به هیچ وجه آن را قانونی نمی‌داند.
وزیر خارجه عراق تاکید کرد: اقداماتی مانند برگزاری همه‌پرسی تمامی منطقه عربی را تهدید می‌کند به همین دلیل اتحادیه عرب مقابل این دست اقداماتی که اسرائیل آن را حمایت می‌کند، ایستاده است.
وی افزود: ماده اول قانون اساسی عراق بر این امر دلالت دارد که عراق کشوری یکپارچه و دارای تمامیت ارضی است و هر چیزی که تمامیت ارضی عراق و وحدت آن را خدشه‌دار کند، غیرقانونی است. پیشتر شورای وزارتی اتحادیه عرب با طرح عراق مبنی بر مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و مغایر بودن آن با قانون اساسی موافقت کرد.
وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو در برنامه «به وقت قاهره» افزود: جوامع کرد در تعدادی از کشورها در سوریه، ترکیه، ایران و حتی روسیه وجود دارند لذا استقلال طلبی امنیت عراق و منطقه عربی را تهدید کرده و مشکلاتی را به بار می‌آورد.
رئیس دستگاه دیپلماسی عراق خاطرنشان کرد، مصر نقش زیادی در حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق دارد و حق دارد خطر حاصل از همه‌پرسی استقلال اقلیم را اعلام کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زمان تهدید و مشکلات نیست، بلکه زمان گفت‌وگو و مذاکره است و به همین دلیل اتحادیه عرب در این مورد به گفت‌وگو تکیه کرده، گفت: به طور قاطع همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مغایر با قانون اساسی است. این مقام مسئول گفت: سخن گفتن از استقلال اقلیم کردستان باعث نگرانی منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.