اخراج زنجانی از دادگاه

ایسنا: چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، روز گذشته با حضور بابک زنجانی، وکلای شرکت نفت، بانک مسکن و تأمین اجتماعی در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد.  در ابتدای این جلسه قاضی مقیسه اعلام کرد، «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم، به دلیل اینکه حالش بد شده، در دادگاه حاضر نیست و وکیل ایشان دفاعیه را قرائت می‌کند.  او با بیان اینکه در جلسه قبل مطالبی عنوان شد که جا دارد بابک زنجانی در این جلسه به بیان نقش «ح.ف.ه» و «م. ش» بپردازد، از بابک زنجانی خواست تا در جایگاه حضور پیدا کند و از او درباره مشارکت «ح.ف.ه» در بانک «fiib» و فروش آن به بانک ملت و مبلغی که از بانک ملت به «ح.ف.ه» گرفت، توضیح دهد. 
‌بابک زنجانی: قطعا نیازی به اینکه درباره خودم صحبت کنم، ندارم؛ ولی مدارکی به دست من رسیده و آن را به دادستان ارسال کردم و در جلسات اول هم به شما اعلام کردم. 
‌قاضی: مدارک را به دادستان ارائه کردی و قرار است بررسی شود. الان به‌عنوان مطلع و مسئول تشکیلات در دادگاه حضور دارید و این جلسه، دادگاه شما نیست؛ بنابراین به سؤالاتی که پرسیده می‌شود، جواب دهید. 
‌بابک زنجانی: ماه چهار سال 91 با وزارت نفت شروع به کار کردیم. قبل از این تاریخ ما فعالیت را با آقایان «ح.ف.ه» و «م. ش» در موردهای مختلف داشتیم. در حقیقت از سال 88 هر دو با من کار می‌کردند. «م. ش» درباره هواپیما و خرید کشتی در سال 90 یعنی یک سال قبل از حضور وزارت نفت، با من همکاری می‌کرد و این موضوع هیچ ربطی به وزارت نفت ندارد. 


‌قاضی: «ح.ف.ه» در چند درصد از هلدینگ شریک بوده و چه مدت عضو بوده است؟ 
‌بابک زنجانی: حدودا از سال 89 تا سال 91 زمانی که می‌خواستم کار را با وزارت نفت شروع کنم، این همکاری وجود داشت تا اینکه وزارت اطلاعات خواست که ایشان را کنار بگذارم. 
‌قاضی: ... که استخاره گرفت و خوب آمد که کنار تو بماند. 
‌بابک زنجانی: بله درست است. اینکه می‌گویند بانک را چهار ‌میلیارد فروختند، کذب محض است. بانک دو قسمت دارد. لایسنس را چهار ‌میلیون دلار خریدیم. وقتی خواستیم با بانک ملت مشارکت کنیم، آن را هفت ‌میلیون دلار به مشارکت گذاشتیم. 90‌ میلیون دلار شامل ساختمان بانک و حساب‌ها می‌شود. اینکه سهم 60‌درصدی را واگذار کردیم، به این معنی است که 60 درصد اموال موجود مثل پول نقد، دو ساختمان، ماشین، پول‌هایی را که در بانک روسیه، بانک تجارت و بانک تاجیکستان بوده، شامل می‌شود و کل سود ما سه ‌میلیون دلار بوده است. فلاح هروی در هیچ‌کدام از کارهای نفتی دخالت نداشت. 
‌قاضی: از این مبلغ خریدوفروش چه میزانی را به «ح.ف.ه» پرداخت‌ کرده‌اید؟ 
‌بابک زنجانی: سه‌ میلیون یورو به او دادم. 
‌قاضی: درباره هدایایی که به «ح.ف.ه» داده شده و خانه‌ای که به او داده‌ای، بگو که در چه موقعیت مکانی قرار دارد و ارزش مالی آن چقدر است؟ خانه تهران چقدر ارزش دارد؟ ویلای کیش به چه منظور داده شده است؟ 
‌بابک زنجانی: اولا این هدایا برای کارکرد و تجارت‌هایی بوده که با وزارت نفت داشتیم که سال 89 تا 90 من آنها را به او دادم. «ح.ف.ه» از زمانی که کار کرد، قرار بود سه درصد از سود را به او بدهیم. 
‌قاضی: شما گفتید هدیه دادم. 
‌بابک زنجانی: خانه شهرک غرب را به او فروختم. 
‌قاضی با تعجب: فروختید؟ قرارداد دارید؟ کجا به نام کرده‌اید؟ آیا در ازای فروش پولی دریافت کردید؟ 
‌بابک زنجانی: پولی نگرفتم؛ ولی آن را به نام زدم. 
‌قاضی: درحال‌حاضر ارزش آن خانه چه اندازه است؟ 50‌ میلیارد؟ 
‌بابک زنجانی: چرا دنبال این موارد هستید؟ 
‌قاضی: شما ویلای کیش را دادید و پول نگرفتید. 
‌بابک زنجانی: جمعا 14‌میلیارد‌و 800 ‌میلیون به ایشان هدیه کردم. 
‌قاضی: اینها به خاطر همکاری و زحمات به او داده شده است؟ ما هم حرفمان همین است. ادعا کردی 25‌ میلیارد از بیمارستان پارسیان گرفته است. 
‌بابک زنجانی به حالت اعتراض: من نگفتم، ما بیمارستان پارسیان را خریداری کردیم و پس از آن متوجه شدیم سند بیمارستان جعلی است. دادستان ادعا کرده که 25‌ میلیارد را «ح.ف.ه» برده‌اند. 
‌قاضی: علت تماس شبانه شما با «ح.ف.ه» برای اینکه از مشهد حرکت کند و پیش مرتضوی تأمین اجتماعی برود، چه بوده است؟ 
‌بابک زنجانی: ایشان هیچ ربطی به تأمین اجتماعی ندارد. وقتی در امارات بازداشت شدم، در تهران با وزیر نفت آن زمان تماس گرفتم. ایشان نیز تماس‌هایی داشتند تا در امارات مشکلی پیش نیاید. بانک fiib تماس گرفتند و به من گفتند تا 15 روز سیستم‌ها قطع می‌شود و تمام پول‌ها بلوکه می‌شود. این موضوع را با وزیر نفت وقت در میان گذاشتم، به او گفتم چهار ‌میلیارد در بانک مسکن برای خریداری شرکت گذاشته‌ام. 
‌قاضی: چه کسی شرکت را شناسایی کرد؟ 
‌بابک زنجانی: خودم شناسایی کردم و از «ح.ف.ه» خواستم که کارشناسی کند. او کارشناسی کرد و گفت در میان شرکت‌های معرفی‌شده دو، سه مورد مناسب نیست؛ اما بقیه سودده هستند. در‌این‌میان آقای مرتضوی امروز و فردا می‌کرد. با ایشان ارتباط گرفتیم که یا چهار ‌میلیارد یورو را بازگردانید یا توافق‌نامه‌ها و قراردادها را مشخص کنید.
وزیر نفت وقت گفت بگویید از این چهار ‌میلیارد، دو‌ میلیارد به ما بدهند تا قبل از اینکه در این 15 روز پول‌ها بلوکه شوند و شما به جای چهار ‌میلیارد، سه ‌میلیارد خرید از نفت انجام دهید. با «ح.ف.ه» تماس گرفتم و به او اطلاع دادم که با نفت توافق شده است که یک فقره از چک‌ها را امضا کند. از شرکت خواستیم برای «ح.ف.ه» نامه زدند و او پیش مرتضوی رفت و گفتند چک آماده است. آن زمان به نفت گفتم به جای یک فقره چک چند فقره چک به او بدهید. «ح.ف.ه» در آنجا به دستور من گفته چهار تا پنج فقره چک بنویسید. در نتیجه چک‌ها را دریافت می‌کند. به او گفتم چک‌ها را به شخصی که من به او اطمینان داشتم تحویل دهد. 
‌قاضی: شخص مورد اطمینان شما چه کسی بود؟ 
‌بابک زنجانی بعد از بردن نام آن شخص: من بازداشت بودم. در آن زمان به آقای مرتضوی گفته شد اسم شرکت را عوض کنید و در آن بازه زمانی آقای مرتضوی را بازداشت کردند. 
‌قاضی: چرا نگذاشتید چک‌ها نزد آقای «ح.ف.ه» بماند؟ 
‌بابک زنجانی: احساس کردم پیش آقای «م» بماند بهتر است. 
‌قاضی: ادعای «م. ش» این است که خودتان شرکت فال را مشخص کرده‌اید و نفت را به دستور شما فروخته و شما نحوه فروش را مشخص کردید و اینکه درباره پول شرکت نفت دستور دادید؛ لزومی ندارد آن را به شرکت نفت بدهید و به‌جای آن هواپیما بخرید. از شما هم وکالت دارد که 49 درصد از آن را به نام خود کند. 
‌بابک زنجانی: «م. ش» اجازه نداشت پولی که بابت نفت از هر جایی که دریافت می‌کند به وزارت نفت بدهد. ایشان طرف حساب من بود نه وزارت نفت. نکته دوم اینکه وزارت نفت قراردادی تنظیم کرده که در آن فروشنده شرکت HK معرفی شده است. در آنجا گفته شده پول حاصل از نفت به حساب شرکت HK را به بانک «fiib» واریز می‌کند. این یعنی نفت هرجا فروخته شود ربطی به آقایان ندارد. 10 بار که پولش را نمی‌گیرند. 
‌قاضی: شرکت فال را خودت انتخاب کردی؟ 
‌بابک زنجانی: در ترکیه بودم، شخصی به من مراجعه کرد و گفت من در کار نفت هستم. او را نمی‌شناختم. با «م. ش» تماس گرفتم که با او جلسه بگذارد. 
‌قاضی: فال را خودت شناسایی کردی یا نه؟ 
‌بابک زنجانی: در دیداری که بین «م. ش» و آن فرد بود، این شرکت معرفی شد. 
‌قاضی: «م. ش» مدعی است از شرکت فال با هم بازدید کردید. 
‌بابک زنجانی: نه، من این را نگفتم. ‌آن فرد کارهای اولیه را انجام می‌دهد، بار را به شرکت فال ارسال می‌کند و شرکت فال می‌گوید دریافت کرده است. «م.ش» به من می‌گوید در آنجا حسابدار گذاشتم، گفتم به دوبی می‌روم تا فال را از نزدیک ببینم. این اقدام انجام شد. فال به‌ظاهر مناسب می‌آمد. پس از آن شنیده شد که شرکت فال ورشکسته شده است. 
در این میان «م. ش» نامه‌ای را به بابک زنجانی داد که بیانگر همراهی زنجانی با او در بازدید از شرکت فال بود. 
‌بابک زنجانی: نامه را «م. ش» برای من فرستاده است. 
«م. ش»: شما برای من فرستادید. 
‌قاضی: نامه حکایت دارد شما او را به فال معرفی کردید و شما دستور دادید که با فال قرارداد ببندد. شما اظهارات او را قبول دارید؟ 
بابک زنجانی با تکان‌دادن سر قصد پاسخ‌گویی داشت که قاضی به او گفت: با سر جواب ندهید با زبان؛ یا اقرار کنید یا انکار. 
‌بابک زنجانی: در این نامه چیزی نوشته نشده است. چنین چیزی نیست، اصلا باشد. فال را من معرفی کردم. شما اجازه نمی‌دهید من اظهاراتم را بخوانم. 
‌قاضی: محاکمه شما تمام شده است، آقایان ادعاهایی کردند که ما باید ببینیم واقعیت دارد یا نه. 
‌بابک زنجانی: اصلا همه بگویند تقصیر من است، نهایتش برای من اعدام است. 
‌قاضی: به چه علت باید «م. ش» وکالت 49 درصد را داشته باشد؟ و به چه منظور همه آن را از فروش نفت پرداخت کرده است؟ شما می‌گویید «م. ش» دروغ می‌گوید؟ 
بابک زنجانی: من نگفتم دروغ گفته است. شما می‌خواهید به حقیقت برسید؟ به «م. ش» بگویید تو دروغ می‌گویی. به زنجانی بگویید تو دروغ می‌گویی. من معتقدم پرونده ما دو جبهه دارد. بانکی وجود دارد که یک‌‌میلیاردو 967‌میلیون یورو پول دارد. 
‌قاضی: هشت ‌هزار ‌میلیارد پول ملت دست شماست. 
‌بابک زنجانی: به‌عنوان صاحب بانک نسبت به آقایان متعهد هستم و باید آن را پرداخت کنم. 
‌قاضی: خب، پرداخت کنید. 
‌بابک زنجانی: هنوز نمی‌شود. 
‌قاضی به حالت کنایه: زودتر پرداخت می‌کردید. 
‌بابک زنجانی با حالت اعتراض: شما ما را چهار ماه زودتر... 
‌قاضی: درخصوص «م. ش» ابهاماتی وجود دارد و اینکه «fiib» فروشش با پول نفت بوده است. به توضیحات شما نیاز داریم. 
‌بابک زنجانی: «م. ش» به من ایمیل داد که مبلغ 502‌ میلیون دلار پول پرداخت شده و فلان مبلغ برای فلان کار پرداخت شده است. در نتیجه صورت‌های مالی را لیست کرده است. درخصوص «اونر ایر» به «م. ش» گفتم می‌خواهم در ترکیه آن را خریداری کنم. مسئولیت رفتنش با شماست. 
‌قاضی: پول را چه کسی پرداخت کند؟ 
‌بابک زنجانی: خودم. 
‌قاضی: بدون پرداخت پول 20 فروند هواپیما را چگونه خریداری کند؟ 
‌«م.ش»: سال 89 بحث ما خرید هواپیما بود. 
‌قاضی: به قدیم کار نداریم. 
‌بابک زنجانی به حالت اعتراض: حرف ما این است که این موضوعات برای قدیم است. 
‌«م. ش»: برای «اونر ایر» قرارداد داریم که اشاره شده است در برابر باری که در اختیار گذاشتیم اعتبار بگیریم. بعد از این اقدامات فهمیدیم که بار را فروخته‌اند. 
‌قاضی خطاب به بابک زنجانی: «م. ش» به‌عنوان اعتبار از فال آن را پرداخت کرد. 
‌بابک زنجانی: این درست نیست که شما از هر جایی یک بخشی را می‌گویید. 
‌قاضی: قبول ندارید شمس پول را از اونر ایر پرداخت کرده است؟ 
‌بابک زنجانی: خیر. «م.ش» برای من صورت مالی فرستاده که اینها برای سال 89 بوده است. قرار شد شرکت «اونر ایر» را خریداری کنیم. 
‌قاضی: 235‌ میلیون چک را بر چه اساسی گرفته درحالی‌که مدعی شده نگرفته است. 
‌بابک زنجانی خطاب به «م. ش»: شما قبول نداری گرفته‌ای؟ چک‌های مدت‌دار گرفته است. بعد گفته که آنها را نقد کنید. آن را به گارانتی بانک می‌برد. آنها را بیمه می‌کند اما چک‌ها پاس نشده است. 235‌ میلیون دلار پرداخت کردیم و بیمه طلبکارمان شده است. فال به «م. ش» پول نداده بلکه چک داده و چک‌هایش پاس نشده است. 
‌قاضی: قبول دارید پول نفت برای خرید هواپیما مصرف شده است؟ 
‌بابک زنجانی: یک پول را چند بار باید به حساب ریخت؟ 
‌نجفی، نماینده دادستان: بابک زنجانی می‌گوید به بانک خارجی پول را داده است، باید گفت براساس قرارداد تعهد داشته همین وجوه را برای نفت بریزد. 
‌بابک زنجانی: اینها ساختگی است. 
‌نماینده دادستان: اینها به درد نمی‌خورد. 
‌بابک زنجانی: همه چیز شما به درد می‌خورد، برای ما به درد نمی‌خورد؟ اگر پول شرکت نفت پاس نشده است، من باید پول را بدهم. 
‌قاضی خطاب به بابک زنجانی: شما بنشینید. شما نیامده بودید از خودتان دفاع کنید. 
‌بابک زنجانی به حالت معترضانه: شما نگذاشتید من حرف بزنم. باید کمک کنید کارها را انجام دهیم. 
‌مهدوی، وکیل شرکت نفت خطاب به قاضی: ده‌ها جلسه هم برگزار شود از آقای زنجانی یک کلمه حقیقت هم نمی‌شنوید. 
بابک زنجانی به این گفته مهدوی معترض شد و این اتفاق منجر به مشاجره لفظی شد و در نهایت قاضی مقیسه برای حفظ نظم جلسه دادگاه، زنجانی را از جلسه اخراج کرد. پس از اخراج بابک زنجانی از جلسه دادگاه، قاضی مقیسه از «م. ش» خواست در جایگاه حضور پیدا کند و به قرائت دفاعیات خود بپردازد. 
‌«م. ش»: کلیه پرداخت‌هایی که فال انجام داده، به صورت مستقیم و مشخص صورت گرفته است. ادعای بابک زنجانی که چک داده، صحیح نیست. سند و مدرک آن را می‌آوریم. امکان ندارد بتوان چک محلی بانک اماراتی را به بانک ترکیه برد... چطور می‌توانستم در کاری که در آن قصد اقدام متقلبانه وجود دارد، حضور داشته باشم... بابک زنجانی شخصا در اظهاراتش گفت فکر می‌کردم تو نمی‌آیی؛ گفتم اتهامات را به گردن تو می‌اندازم. 
دلیل حضور بابک زنجانی در دادگاه
همچنین بعد از پایان جلسه دادگاه، قاضی مقیسه در پاسخ به سؤالی درخصوص علت حضور بابک زنجانی در این جلسه گفت: «ابهاماتی در مورد پرونده «ح.ف.ه» در رابطه با نحوه پرداخت هدایایی که زنجانی به وی داده بود، وجود داشت که این هدایا بیش از ٣٠‌ میلیارد تومان است. همچنین در خصوص نقش آقای «م. ش» در فروش شرکت فال ابهاماتی مطرح بود که بابک زنجانی قبل از جلسه علنی در شعبه ٢٨ مسائلی را مطرح کرد و همچنین در دادگاه نیز به مواردی اشاره کرد». او افزود: «بابک زنجانی در دادگاه ادعاهای مکرری داشته که با بررسی مشخص شد تمام آن ادعاها کذب است و هیچ اقدامی انجام نداده است». 
واکنش وکیل بابک زنجانی به اخراج او از دادگاه
وکیل‌مدافع بابک زنجانی نیز با اشاره به برگزاری دادگاه گفت: «از این موضوع که موکلم به دادگاه رفته، اطلاع نداشتم و فکر می‌کنم او هم تا امروز صبح (دوشنبه) مطلع نبوده که قرار است در دادگاه حاضر شود. به محض اینکه متوجه شدم، خودم را به دادگاه انقلاب رساندم ولی متأسفانه با وجود درخواستم اجازه ورود به من در جلسه دادگاه داده نشد. با اینکه این جلسه‌ای بود که موکلم در آن حضور داشت، فکر می‌کنم این عدم اجازه حضور مطابق با مقررات و رویه قضائی نیست». کوهپایه‌زاده گفت: «اخبار منتشره حاکی از این بود که بین موکلم و وکیل شرکت نفت مشاجره‌ای صورت گرفته که نهایتا دستور اخراج موکلم صادر شده است. به نظر می‌رسد در  جلسات گذشته در دادگاه به کرات نام موکلم و مسائلی مرتبط با وی مطرح شده که به نظر می‌رسید طرف مقابل دعوا، وکیل شرکت نفت بود. اگرچه طبق قانون، دادگاه این حق را دارد که اگر کسی برخلاف قانون عمل کند، او را از جلسه اخراج کند، ولی شاید با دادن تذکر به موکلم این بحث خاتمه می‌یافت و وی می‌توانست در دادگاه باشد». او افزود: «موکلم تا امروز نزدیک به سه‌سال‌و 9 ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و شرکت نفت و وکلایش این امکانات را دارند که صحبت‌های خود را مطرح کنند و اگر امروز به موکلم اجازه داده می‌شد که صحبت‌هایش گفته شود و با تذکر، رئیس دادگاه خواستار این می‌شد که نظم جلسه رعایت شود، بسیار مناسب‌تر بود».