سیطره طبل‌ها و جای خالی برنامه‌های معارف‌محور در مناسک عاشورا

حمزه علی‌نصیری‪-‬ سال‌هاست که طبل‌ها به شهرها آمده‌اند و هر سال که می‌گذرد، تعدادشان بیشتر و بیشتر و قدّ و قواره‌شان، درشت‌تر و درشت‌تر می‌شود! البته، تحول در قد و قواره در جهت مینیاتوری‌شدن هم رخ می‌دهد و از میلیون‌ها کودک و مادر در سراسر کشور دل می‌برد! مادری که پارسال با حقوق سیصد هزار تومان در ماه به طور تمام وقت در یک مغازه میوه‌فروشی کار می‌کرد، می‌گفت؛ «نذر کرده‌ام که اگر تا محرم سال دیگر، نذرم قبول شود، برای پسرم طبل می‌خرم»!
طبل‌ها با هر سایز و اندازه‌ای مشتری و خریدار دارند و روی دست تولیدکنندگان و فروشندگان نمی‌مانند؛ طرح‌های کوچک و مینیاتوری‌شان در دل کودکان و نوجوانان و غول پیکرهای شان روی سینه پهلوانان جای می‌گیرند!
در ساخت و عرضه طبل‌ها هیچ طیف سنی فراموش نمی‌شود؛ این محصول مسحورکننده با هر وزن و اندازه‌ای برای همه رده‌های سنی، ساخته و عرضه می‌شود. طبل‌ها امروزه چنان جایگاهی در هیئت‌های مذهبی برای خود باز کرده‌اند که حتی قبل از فرارسیدن ماه محرم، خود را به شهر می‌رسانند و با هر سایز و اندازه‌ای، قلمرو پیاده روها و خیابان‌ها را در اختیار می‌گیرند و با قدرتِ جاذبه‌ای که دارند، توجه مردم را به خود جلب و کالاهای دیگر را در مغازه‌های مختلف به پستوها می‌رانند و خود در جایشان می‌نشینند. محبوبیت طبل ها تا جایی ست که اصناف و اقشار مختلف را درگیر خود می‌کنند؛ هر صنفی به وفور می‌فروشد و هر قشری به وفور می‌خرد! طبل‌ها تقریباً همه جای بازار را به تصرف خود درمی‌آورند؛ از مغازه‌های ابزارفروشی تا سمساری‌ها و از دکه های لباس‌فروشی تا فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی! آن‌ها، علاوه بر پایه روها و فروشگاه‌ها، خانه‌ها و خانه دل‌ها را هم به اشغال خود درمی‌آورند؛ اکثر کودکان و نوجوانانِ دو تا پانزده‌ساله، هر کدام، یک طبل در گوشه خانه دارند.
ناگفته نماند که استقبال گرم مردم از طبل برای گرم‌کردن تنور مناسک عزاداری، طراحی و تولید آن در اندازه‌های مختلف را به یک صنعت جدی و پردرآمدی تبدیل کرده است که قاعدتا گردش مالی گسترده و پر حجم آن نیز طرفداران سرسختی پیداکرده و همین عامل نیز، هر روز بر تعداد و تنوع آن محصول می‌افزاید.


البته طبل‌ها که می‌آیند، کوبه‌ها هم همراهشان هستند که آن‌ها نیز همچون همزادان خود، هر سال قدرتمندتر از قبل ظاهر می‌شوند و با همراهی هم شورآفرینی می‌کنند.
کوبه‌ها و طبل‌ها که سال به سال کوبنده تر غرنده‌تر می‌آیند، رضایت خاطر و جرات و جسارت بیشتری هم به کاربران خود می‌دهند! پارسال تصویر طبلی غول آسا در فضای مجازی دست به دست می‌شد که رویش نوشته شده بود؛ «برود هر که دلش خواست شکایت بکند - شهر باید به من هیئتی عادت بکند»!
سالی که گذشت، علاوه بر طبل‌ها و کوبه‌ها، شیپورها هم آمده بودند؛ هنرنمایی با شیپور در هیئت‌های عزاداری و دست‌افشانی و پایکوبی با ریتم و آهنگ آن، پدیده‌ای است که ظاهراً به تازگی به مناسک عزاداری اضافه شده است و احتمالاً با اقبال خوبی هم روبه‌رو شود و مثل طبل‌ها، طرفداران پر و پا قرص خود را پیدا بکند.
طبلها و کوبه ها و شیپورها، تقریبا تمام قلمرو مناسک عزاداری در دهه اول محرم را به اشغال خود درآورده و تمام برنامه های معارف محور نهضت عاشورا را به حاشیه رانده‌اند!
سایر اخبار این روزنامه
انتظارات رئیس جمهور از متولی بازار مسکن افق وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال آینده چیست؟ سیطره طبل‌ها و جای خالی برنامه‌های معارف‌محور در مناسک عاشورا رییس جمهوری در جمع سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد: اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است پاسخ‌های« نیلوفر شریفی»، به پرسش‌های «همدلی» درباره مجموعه شعرش سخن از زنانی است که در ظلمت و تاریکی‌اند آتنای 7 ساله، دختر بچه‌ای در پارس‌آباد مغان بود که اوایل تیر ماه سال جاری به قتل رسید ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی چیستی مسئله و موضوع آمار ۱۰ ساله مدیرعامل ستاد دیه کشور از موتورسورانی که جان خود را به‌واسطه رانندگی با این وسیله از دست می‌دهند واکنش ها در آمریکا به سخنان ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل این مرد مالیخولیایی بس نمی‌کند! عزت الله ضرغامی در دیدار با فرزند مهدی کروبی از ادامه حصر ابراز نارضایتی کرده است علم به بدنامی‌ها و معاملاتی که به اعضای خاندان سلطنتی نسبت داده می‌شد چندان توجهی نشان نداده است رییس جمهوری در جمع سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد: اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است