موشک‌هایمان را تقویت می‌کنیم

مراسم رژه نیروهای مسلح، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشورمان، از جمله سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر موسوی، فرمانده کل ارتش، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و سرلشکر علی شهبازی، مشاور فرماندهی کل قوا، برگزار شد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری، با اشاره به تجلی فرهنگ عاشورا در مقاومت مردم و نیروهای مسلح، گفت: «37 سال مردم بزرگ ایران در برابر تجاوزی خشونت‌بار، به پیروی از سالار شهیدان و اقتدا به امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورایی با همه وجود از تمامیت ارضی و عزت خود به‌خوبی دفاع کردند. در طول هشت سال دفاع مقدس همواره یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های بزرگ مردم برای ایثار و شهادت، تابلو عظیم حماسه عاشورا در کربلا بود».
قدرت دفاعی، برای تأمین صلح و امنیت
رئیس‌جمهوری افزود: «تنها جنگی که سراسر آن غرور، حماسه و پیروزی و افتخار بود و در آن حتی یک وجب از سرزمین ایران در اختیار متجاوزان قرار نگرفت، دفاع مقدسی بود که امام خمینی(ره) به‌عنوان ولی‌فقیه و فرماندهی کل قوا آن را رهبری کردند و نیروهای مسلح و مردم نیز فرمان امام خمینی(ره) را به جان خریدند و با وجود حمایت همه قدرت‌های جهانی از متجاوزان، مردم ما تنها و با توکل بر خدا و امید بر آینده پیروزمندانه و با ایثار خود توانستند پیروزی‌ها و حماسه‌های بزرگی رقم بزنند». روحانی گفت: «قدرت دفاعی و نیروهای مسلح ما همواره برای تأمین صلح و امنیت بوده‌اند و ما هیچ‌گاه خود را برای تجاوز به کشوری آماده نکرده، اما همواره برای دفاع و تأمین امنیت مرزها آماده بوده‌ایم».
او با انتقاد از اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه از سوی برخی کشورهای دنیا افزود: «متأسفانه در دنیای امروز زمانی که ملتی آزاد می‌خواهد برای دفاع، با دستان توانمند و هنرمند خود سلاح موردنظرش را بسازد، مورد اتهام و توهین مستکبران جهانی و بوق‌های تبلیغاتی‌شان قرار می‌گیرد. درحالی‌که آنها خود سالانه‌ میلیاردها دلار از انواع سلاح‌های مدرن را روانه کشورهای منطقه می‌کنند و امروز نتایج این اقدامات و طرح‌ها در یمن، سوریه و عراق قابل مشاهده است».


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استکبار همواره ملت‌های منطقه را از توسعه، سازندگی و رشد بازداشته است، عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره سلاح‌هایش را برای دفاع از کشور خود و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و تروریست ارتقا داده ‌است». او در ادامه با انتقاد از طرح برخی مطالب نادرست از سوی حاکمان برخی کشورهای مستکبر، گفت: «من از آنهایی که با لحنی نادرست و غلط با مردم ایران سخن می‌گویند می‌پرسم که می‌دانند در روزهای سختی که برای مردم منطقه رقم خورده است چه کسی پذیرای آوارگان بوده؟ من از آنها می‌پرسم که ملت ایران با میهمان‌نوازی خود میزبان مردم مظلوم افغانستان و عراق که سرزمینشان را شما به خاک و خون کشیده بودید، نبودند؟».
روحانی ادامه داد: «آن روزی که آنها گروه‌های تروریستی را در منطقه ساختند، به این تروریست‌ها پول و آموزش دادند و آنها را تسلیح کردند و این تروریست‌ها نیز در افغانستان، عراق، سوریه و لبنان به جان مردم افتادند، کدام کشور بود که به ندای مظلومانه عراق، سوریه و دولت‌های تحت فشار آنها پاسخ مثبت داد و بغداد و دمشق را از تصرف آدم‌کشان و تروریست‌ها نجات داد و امنیت را در منطقه برقرار کرد؟ آیا آنهایی که هرروز در منطقه و جهان مشکل‌آفرینی می‌کنند و افتخار فروش سلاح‌ برای سلب آزادی‌ و آرامش مردم را دارند و همچنین آن رژیم خون‌خواری که 70 سال است ملت‌های منطقه را مورد تجاوز قرار داده، در برابر ملتی از منطقه ما دفاع کرده‌اند؟» 
چه بخواهند و چه نخواهند از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد
او با اشاره به سخنرانی سران کشورهای عضو سازمان ملل در هفتادودومین مجمع عمومی این سازمان، افزود: «بسیار خوشحالم که امسال در سازمان ملل در میان همه کشورهای جهان که در این مجمع اجتماع کرده بودند، تنها دو صدای متفاوت، آن هم از سوی آمریکا و رژیم اشغالگر در برابر صدای جهان قرار گرفت. همه جهان در سازمان ملل بر حمایت از مسیر صلح تأکید کرده‌اند و حل یک مشکل منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق مذاکره و منطق مورد توجه قرار دادند، اما فقط دو نفر بودند که از ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند».
رئیس‌جمهور گفت: «سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل آزمایشی بود که واقعیت حاکمان واشنگتن و حاکمان غاصب تل‌آویو را به جهانیان نشان داد». روحانی با بیان اینکه ملت ایران همواره به دنبال صلح و امنیت در کل منطقه و جهان بوده‌اند، بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از مظلومان دنیا همواره حمایت خواهد کرد؛ چه برخی بخواهند و چه نخواهند ما از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد و قدرت دفاعی و نظامی خود را آن میزان که لازم است و برای بازدارندگی ضروری بدانیم تقویت خواهیم کرد».
او با تأکید بر اینکه ما برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت، عنوان کرد: «نه تنها موشک‌های خود را تقویت خواهیم کرد، بلکه نیروهای زمینی، دریایی و هواییمان همواره مورد حمایت مردم خواهند بود».رئیس‌جمهوری درباره‌ برجام و شرایط خروج از این قرارداد بین‌المللی، گفت: «چنانچه ما عهد و پیمانی با کسی ببندیم تا زمانی پای عهد و پیمان خود ایستاده‌ایم که طرف مقابل به آن پیمان وفادار باشد. ما هیچ تردیدی نداریم تا روزی که ملت بزرگ ایران یکپارچه و منسجم با فرامین مقام معظم رهبری در مسیر عزت خود حرکت می‌کند، هیچ قدرتی قادر نخواهد بود که ما را از مسیر ایستادگی و حق خود باز دارد. مطمئن هستیم که با توکل به خدا پیروزی نهایی در همه صحنه‌ها از آن ما خواهد بود».
رونمایی از سامانه موشکی برد بلند خرمشهر
همچنین پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری، بخش‌هایی از آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح به نمایش در آمد. در این مراسم سامانه موشکی بالستیک برد بلند خرمشهر نیز رونمایی شد. به گزارش سپاه نیوز، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رژه 31 شهریور نیروهای مسلح و در جمع خبرنگاران، گفت: «این موشک توسط وزارت دفاع طراحی و تولید شده و دو‌هزار کیلومتر برد دارد. این موشک سر جنگی را تا ‌هزار و 800 کیلومتر حمل می‌کند».سردار حاجی‌زاده، تأکید کرد: «ویژگی این موشک این است که به جای یک کلاهک می‌تواند چند کلاهک را برای هدف قراردادن چند هدف حمل کند. این موشک از نظر ابعاد کوچک‌تر و تاکتیکی‌تر شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود».