پاتک جهانگیری به منتقدان برجام

شرق: افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست به صحنه ارائه آمارهای مختلف و شاخص‌های اقتصادی پسابرجام تبدیل شد. جایی که معاون اول رئیس‌جمهور از چگونگی افزایش نرخ رشد اقتصادی سخن گفت و قراردادهای تأمين مالی خارجی را نشانه اعتماد کشورهای خارجی به روند اعتدال دانست. وزیر نفت هم از افتتاح سه پتروشیمی جدید خبر داد و تأكيد کرد برای حل مشکل تأمين مواد اولیه پتروشیمی در بورس رایزنی‌های مفصلی انجام داده است. یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در حالی دیروز افتتاح شد که هزارو 124 شرکت داخلی و خارجی در آن حضور دارند. این نمایشگاه شعار «بهبود فضای کسب‌وکار در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور» را برای خود انتخاب کرده و نسبت به سال گذشته، رشد 39درصدی شرکت‌کنندگان داخلی و 21درصدی شرکت‌کنندگان خارجی را تجربه می‌کند. حضور 524 شرکت خارجی از کشورهای بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره‌جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات در نمایشگاه امسال هم نشانه اعتماد بیشتر کشورهای خارجی به اقتصاد ایران است. اسحاق جهانگیری هم به این موضوع اشاره کرد و گفت ایران برای اعتمادسازی در تجارت بین‌الملل راه درازی را طی کرده و به نتایج مطلوبی دست یافته است.
‌ رشد اقتصادی ایران، نفتی نبود
معاون اول رئیس‌جمهور در افتتاح نمایشگاه ایران‌پلاست، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. او از اقتصاد و فرصت‌های زیادی که برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شده، صحبت کرد. جهانگیری حتی از دشواری‌های رشد اقتصادی هم سخن گفت و تأكيد کرد پسابرجام، شرایط مطلوبی را برای اقتصاد ایران فراهم كرده است. به گفته او، اولویت دولت به‌صورت ویژه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت پتروشیمی است و با توجه به اینکه در دوران بعد از برجام، حدود 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب‌ شده، شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم خواهد شد: «مذاکراتی با بانک‌های اروپایی و آسیایی برای جذب 60 میلیارد دلار داشته‌ایم که 26 میلیارد دلار قرارداد منعقد شده و دولت ضمانت‌نامه صادر کرده که از خط اعتباری ایجادشده استفاده شود». جهانگیری همچنین گفت از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا شهریورماه امسال، 19میلیاردو 377 میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب رسیده که بیش از 11میلیاردو 660 میلیون دلار آن جذب و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است. او پاتکی هم به منتقدان اعداد و ارقام رشد اقتصادی ایران زد و گفت: «در سه‌ماهه سال 1396 رشد اقتصادی کشور 6.5 درصد و بدون نفت هفت درصد بوده است؛ برخی فکر می‌کردند رشد اقتصادی سال 95 به دلیل سهم بسیار بالای نفت در آن بوده است و دیگر نمی‌توانیم این رقم را تکرار کنیم؛ درحالی‌که در سه‌ماهه اول هم رشد اقتصادی مطلوبی داشته‌ایم». آن‌گونه که ایرنا نوشت، معاون اول رئیس‌جمهور رشد اقتصادی را در همه بخش‌های کشور مثبت ارزیابی کرد: «برای نخستین‌بار بخش معدن و ساختمان بعد از یک دوره طولانی که با رشد منفی روبه‌رو بودند، به رشد مثبت تبدیل شدند؛ روند منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی که از فصل چهارم سال گذشته به مثبت 6.2 تبدیل شد هم در سه‌ماهه اول سال جاری به 7.1 درصد مثبت تبدیل شد؛ خالص اشتغال ایجادشده در سال گذشته هم 616 هزار شغل بود». او این میزان اشتغال را یک کار غیرمعمول خواند و تأكيد کرد: «کشورهای محدودی به‌اندازه انگشت‌های دست در فضای بین‌المللی می‌توانند در سطح 600 هزار فرصت شغلی ایجاد کنند؛ این در حالی است که در سال 94 هم چنین عددی داشتیم».
‌ مسیر اقتصاد ایران صحیح است


«مسیر صحیح اقتصاد» موضوع دیگری بود که معاون اول رئیس‌جمهور از آن سخن گفت. به گفته او، امروز در مقطعی قرار گرفته‌ایم که اقتصاد با توجه به نقدها و محدودیت‌هایی که داریم، در مسیر صحیح قرار گرفته است: «شاخص‌های عملکردی اقتصاد شاخص‌های قابل قبولی است و ثبات مناسبی در اقتصاد کشور داریم؛ رشد اقتصادی ایران بعد از یک دوره طولانی پس از سال 1395 طبق گزارش بانک مرکزی بالای 12 درصد و طبق گزارش مرکز آمار ایران بالای 9 درصد رسید که جزء رشدهای کم‌سابقه در دهه‌های اخیر کشور و در جهان هم جزء رشدهای مهم است». جهانگیری البته از لزوم سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان یکی از بخش‌های محوری اقتصاد ایران هم سخن گفت و تأكيد کرد: «در بخش سرمایه‌گذاری نفت و صنایع بالادستی نفت و گاز در میادین مشترک در همکاری و توافق با شرکت‌های خارجی در چارچوب قراردادهای جدید نفت و گاز در سال 1395 وزارت نفت کار بزرگی انجام دادیم». به گفته او اکنون بهترین فرصت برای کشورهایی است که می‌خواهند در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری‌ کنند: «وزارت نفت آمادگی دارد در این زمینه قراردادهای بزرگ امضا کند که یکی از آنها با شرکت توتال فرانسه امضا شد؛ با ظرفیتی که در کشور وجود دارد ایران می‌تواند به توسعه برسد و در همین راستا مسیر تعامل با دنیا را در پیش‌ گرفته‌ایم و برخلاف تصور آمریکایی‌ها که فکر می‌کنند می‌توانند ایران را محدود کنند، ایران قادر خواهد بود در هر شرایطی در جهت توسعه حرکت کند».
‌ به قولمان عمل کردیم
وزیر نفت هم در افتتاح این نمایشگاه از قول‌هایی سخن گفت که سال گذشته داده بود و امسال محقق شده است. بیژن نامدارزنگنه تأكيد کرد: «همان‌گونه که در نمایشگاه سال قبل گفته بودیم، امسال توانستیم پتروشیمی لرستان، ارومیه، مهاباد، فاز 2 کارون، تخت‌‌جمشید، کردستان، مروارید، فاز 2 کاویان و انتخاب را به بهره‌برداری برسانیم و امسال هم کاوه، پردیس و بوشهر افتتاح خواهند شد». به گزارش ایلنا، زنگنه از اضافه‌شدن یک میلیون تن خوراک به صنایع پایین‌دستی هم خبر داد: «سال گذشته یک میلیون تن عرضه خوراک به صنایع پایین‌دستی اضافه شد و امسال نیز یک میلیون تن دیگر اضافه خواهد شد که نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای کشور است». او با اشاره به اینکه با توجه به خوراک ارزان و فراوان روند توسعه بالادست پتروشیمی به‌خوبی پیش می‌رود، تأكيد کرد: «اگرچه اکثر سرمایه‌گذاران در بخش پتروشیمی نیمه‌دولتی بوده و بخش خصوصی کمتر ورود پیدا کرده اما امیدواریم حضور بیشتری را شاهد باشیم؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی نیز رغبت زیادی برای فعالیت در بخش پتروشیمی کشورمان داشته‌اند که این امر برای ما ایجاد ارزش‌افزوده کرده و به رشد تکنولوژی در این صنعت کمک می‌کند». وزیر نفت همچنین از تلاش برای حل مشکلات تأمين مواد اولیه پتروشیمی در بورس خبر داد: «یکی از نگرانی‌های موجود، مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمين مواد اولیه از بورس است که امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود؛ البته اصل وجود بورس راهکار درستی است و مذاکراتی با بورس داشته‌ام و دراین‌باره به نتیجه رسیده‌ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود». آن‌گونه که تسنیم نوشته، زنگنه درباره مشکلات تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی هم گفت: «صادرات و عرضه داخلی از مشکلات تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی است؛ همچنین معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت، موضوعی است که قانون آن در گذشته موجود بوده و این مسئله باید حل شود». او همچنین با بیان اینکه پس از اجرائی‌شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، گفت: «حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است». به گفته او، در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادستی پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد که در بخش میان‌دست و پایین‌دست نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بالا صورت گیرد.
‌ برجام به صنعت پتروشیمی رونق داد
معاون وزیر نفت هم در اين مراسم، برجام را موجب رونق‌گرفتن صنعت پتروشیمی دانست و گفت: «با توجه به گشایش‌های پسابرجام و علاقه سرمایه‌گذاران خارجی، لازم است از این فرصت استفاده و زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل شود». مرضیه شاهدایی همچنین از کاهش سرعت توسعه صنعت پتروشیمی در زمان تحریم‌ها خبر داد و تأكيد کرد با لغو تحریم‌ها، مذاکرات بسیاری با شرکت‌های بین‌المللی انجام شده که موجب توسعه این صنعت شده است: «هدف سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در ایران، استفاده از منابع داخلی و نیروهای متخصص و حضور در بازارهای همسایه است؛ البته این در شرایطی است که باید با استفاده حداکثری از ساخت داخل، زمینه رشد و توسعه صنایع کشور هم فراهم شود». او میزان تولید پلیمر در کشور را هم هفت میلیون تن عنوان کرد که تا پایان برنامه ششم توسعه به 12 میلیون تن افزایش خواهد یافت و این‌گونه رونق را به صنایع پایین‌دستی تزریق خواهد کرد.