لغو یک مجوز هم غلط است

صالحی درباره رفتارهای فراقانونی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد و از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد جلوگیری می‌شود گفت: قبول دارم که باید به هر موضوع به‌درستی پرداخت؛ اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است، چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسئولان باید خودمان مسائل‌مان را با هم حل کنیم و مردم را
 درگیر نکنیم.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی - وزیر ارشاد - دیروز (دوشنبه، سوم مهرماه) در نخستین نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه برنامه‌هایش، اظهار کرد: اعتقاد من این است که رسانه، رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان موظف‌ هستند، بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. رسانه، چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هرچه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم، بهره می‌بریم.
او ادامه داد: در این یک ماهی که به‌عنوان وزیر ارشاد انتخاب شده‌ام، فصل اول کارهایم معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس دادم. برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل به سه هدف، ۹ مسئله و ۴۰ برنامه در دولت دوازدهم است که با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» در سه بسته قرار گرفته است.


صالحی در پاسخ به اینکه برای رفتارهای فراقانونی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد و از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد جلوگیری می‌شود چه برنامه‌ای دارد؟ پاسخ داد: ما برای هر موضوعی باید به اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی، اعتماد رسانه‌ای ما را می‌تواند کاهش دهد. در این ایام، مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود. با توجه به این‌که این مسئله درست است، قبول دارم که باید به هر موضوع به‌درستی پرداخت؛ اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است، چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسئولان باید خودمان مسائل‌مان را با هم حل کنیم و مردم را 
درگیر نکنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه در سال اول، کمبودهایی داشت که با توجه به سرعت آمادگی، قابل اغماض بود؛ اما امسال شرایط زیرساختی «شهر آفتاب» مناسب نبود و این مسئله به مسئولان«شهرآفتاب» منتقل شده است. گفته‌ام که اگر تا پایان مهرماه اتفاقی برای زیرساخت‌ها رخ ندهد، وزارت ارشاد حتما در برگزاری نمایشگاه در آنجا تجدید نظر می‌کند و همین‌طور حداقل ۱۰ سالن باید احداث شود که قول‌هایی داده‌اند و امیدوارم تا پایان مهرماه درباره مکان نمایشگاه به نتیجه برسیم.
تئاتر ما باید در کنار ادبیات قرار بگیرد
او در پاسخ به پرسشی درباره این‌که در حوزه تئاتر وزیر قبلی و معاونت مربوطه فقط آمار داده‌اند، چرا در نمایشنامه‌ها سطح کیفی بالا نمی‌رود؟ گفت: فعالیت‌های فرهنگی، یک شاخص کالبدی دارد و یک شاخص نرم‌افزاری. این‌که در این فضا چقدر مطالعه نمایشنامه‌ها اتفاق افتاده است و چقدر با تنوعی که حوزه تئاتر دارد، تاثیر کنشی داشته‌اند، در بخش شاخص‌گذاری‌هایش وارد نشده‌ایم. تئاتر ما در کنار ادبیات باید قرار بگیرد و این‌ نوع شاخص‌ها سنجیده نمی‌شود که امیدوارم به سمت شاخص‌های نرم‌افزاری حرکت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این‌که چقدر با مدیران فعال می‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند؟ گفت: حتما هر کننده کاری از ذیل‌های تحقق آن برنامه است و برداشت من این است که بخش نهفته‌ای از ظرفیت‌های رهانشده در افراد داریم. در دوره قبل، خودم در معاونت نخواستم این احساس پیش آید که اتوبوسی تغییر می‌دهیم. یک نکته هم در ساختار بروکراسی ما هست که از همه ظرفیت‌های مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود و این‌که همه مدیران باید تغییر کنند، خیلی درست نیست، ضمن این‌که این دولت، ادامه دولت یازدهم است.
او درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت: گزارش کمیته آماده شده و براساس آنچه در این کمیته بررسی شده، اگر ایرادها رفع شده باشد، مشکلی نیست.
صالحی همچنین درباره این‌که تعیین تکلیف هفت فیلم توقیفی دیگر چه می‌شود؟ پاسخ داد: وزیر تصمیم‌گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولیدشده نیست و ساختار مشخص این‌ها طی 
می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که بودجه تئاتر که در دوره وزارت قبلی قول دوبرابر شدن آن داده شد و این‌که 10 میلیارد تومان به تئاترشهر اختصاص می‌یابد تا بازسازی آن تکمیل شود، اما از بودجه‌ای که به میزان خیلی کم به‌دست مدیران تئاتری می‌رسد تا جایی که پس از گذشت شش‌ماه از سال، مطالبات گروه‌های تئاتری پرداخت نشده است، اظهار کرد: ما در شش‌ماه نخست سال، گرفتار برخی تخصیص‌ها بودیم و امروز نیز جلسه‌ای با شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه ۹۶ داریم که این موضوع را به‌طور خاص پیگیری می‌کنم تا متوجه چگونگی روند مصرف بودجه تئاتر شوم. اجازه دهید پاسخ این پرسش را بعد از ارزیابی‌های دقیق‌تر اعلام کنم.
صالحی درباره وعده‌هایی که در دوران فعالیتش در معاونت فرهنگی داده بود، از جمله تغییر نگاه امنیتی نسبت به فرهنگ و سوق یافتن فضای فرهنگ در جهت مرگ بولتن‌سازی‌ها و این‌که چقدر به این وعده‌ها رسیده و آیا قرار است در دوران کنونی هم این وعده‌ها را در وزارت ارشاد دنبال کند، گفت: موضوع مهم، جدی گرفتن رویکرد است که ما در فضای معاونت فرهنگی با این رویکرد پیش رفتیم. آنچه درباره رضایت نسبی ناشران احساس می‌کنیم، بنا بر معدلی است که به این رویکردها برمی‌گردد که در معاونت فرهنگی مورد توجه جدی قرار گرفت و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد اهتمام خواهد بود.
بین شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش نباید گسل باشد
او درباره اصلاحیه فیلم‌های توقیف‌شده نیز توضیح داد: باید سرمایه‌گذاری‌هایی که برای فیلم‌ها می‌شود مورد احترام قرار گیرد، و اجازه ندهیم که فیلمی تولید شود، اما امکان عرضه پیدا نکند. تعداد فیلم‌های توقیفی اندک است و طی این چهار سال به تعداد انگشتان یک دست
 هم نمی‌رسد.
 در طی این چهار سال و ۴۰۰ فیلمی که ساخته می‌شود، ما با تعداد محدودی از فیلم‌های توقیفی مواجه می‌شویم و نباید تصور آن را اغراق‌آمیز جلوه دهیم.
 بین مسیر شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش آن‌ها نباید گسل باشد که فیلمی از مرحله ساخت عبور کند، اما در شورای نمایش مورد عدم پاسخگویی قرار گیرد. گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا بتوانیم ساختار مستقرتر و قابل اعتمادتری را برای رفع فاصله این دو شورا 
ایجاد کنیم.
وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت دوباره هنرمندانی که بعد از انقلاب ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: ما از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند ممنوع‌الکار نداریم، مگر آنکه این اتفاق از طریق دستگاه قضایی 
افتاده باشد.