شکستن میز مذاکرات هنر نیست

 شرق: رئیس‌جمهوری، یک روز بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا و در دیدار سفرای چهار کشور اروپایی سوئیس، نروژ، یونان، چک و همچنین کشور آفریقایی نیجریه، بار دیگر بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم دریافت استوارنامه «مارکوس لاینتر»، سفیر جدید سوئیس در تهران، گفت: «ضربه به برجام، ضربه به امنیت و ثبات منطقه و جهان است و امیدواریم اتحادیه اروپا جلوی حرکت‌های ناصحیحی که مخل صلح و همکاری‌های بین‌المللی است، بایستد».او افزود: «شکستن میز مذاکرات، هنر نیست و باید پایه‌های حل‌و‌فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود. بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی‌نتیجه و اشتباه بوده است».رئیس‌جمهور عنوان کرد: «امروز در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفته‌ایم و این شرایط حساس تنها برای ایران و 1+5 نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است؛ چراکه برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه ایجاد کرد».روحانی با بیان اینکه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته و آن را ادامه خواهد داد، افزود: «فعالیت هسته‌ای تهران صلح‌آمیز بوده و همواره صلح‌آمیز خواهد بود و در برابر هم‌پیمانان ما در برجام و 1+5 تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، ما ناقض ابتدایی این توافق‌نامه نخواهیم بود». او همچنین با تأکید بر اهمیت برقراری مناسبات بانکی بین تهران – برن، گفت: «مذاکرات خوبی درباره تسهیل روابط بانکی بین دو کشور در دو سال گذشته انجام شده است که لازم است هرچه زودتر اجرائی و عملیاتی شود». سفیر جدید سوئیس در ایران نیز در این دیدار گفت: «سوئیس اهمیت زیادی برای برقراری روابط گسترده با ایران در همه زمینه‌ها قائل است و نقشه راهی را برای تقویت مناسبات دوجانبه تدوین کرده‌ایم که مأموریت اصلی من اجرای آن است». مارکوس لاینتر، خطاب به حسن روحانی، عنوان کرد: «سوئیس از توافق برجام حمایت می‌کند و معتقدیم تمام طرف‌های این توافق باید به تعهدات خود عمل کنند و عکس‌العمل حساب‌شده جناب‌عالی، نشان‌دهنده پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی است».
برجام درها را برای مذاکره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گشود
رئیس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید نروژ در تهران نیز گفت: «امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله نروژ، نقش سازنده خود را در حفظ توافق برجام و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری ایفا کنند».


حسن روحانی در مراسم دریافت استوارنامه «لارس نوردرم» افزود: «توافق برجام درها را برای مذاکره درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است».
او بر توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های ایران و نروژ در همه زمینه‌ها به‌ویژه در بخش اقتصادی، تأکید کرد و یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است مناسبات و همکاری‌های اقتصادی خود را با نروژ بیش از پیش گسترش دهد و بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور بتوانند پروژه‌های مشترکی با یکدیگر داشته باشند».
سفیر جدید نروژ در ایران نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، با تأکید بر اراده این کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، گفت: «شرکت‌های نروژی توافق برجام را بسیار جدی تلقی کرده و آن را فرصتی برای برقراری همکاری‌های نزدیک با ایران محسوب کرده‌اند و از زمانی که به تهران آمده‌ام، هر هفته پذیرای هیئت‌های مختلف نروژی بوده‌ایم. به‌تازگی دولت نروژ ضمانت حکومتی یک‌میلیارد‌یورویی را برای ایران مصوب کرده و این نشان‌دهنده اراده جدی نروژ در ارتقای روابط با ایران است».
او با بیان اینکه نروژ بر اجرای توافق برجام تأکید دارد، عنوان کرد: «موضع نروژ، موضع اتحادیه اروپاست و باید همه طرف‌ها مانند جمهوری اسلامی ایران، به تعهدات خود در برجام متعهد بمانند».
برجام به امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند
رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار سفیر جدید چک در تهران، تأکید کرد: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند و تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به این توافق پایبند و متعهد باشند، ما نیز به آن پایبند خواهیم بود. 
حسن روحانی در مراسم دریافت استوارنامه «سواتوپلک چومبا»، با یادآوری اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، افزود: «معتقدیم توافق هسته‌ای و برجام، به توسعه صلح پایدار و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند».
او رفع تحریم‌ها و به‌وجودآمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و یادآور شد: «باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک، در راستای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم». رئیس‌جمهوری به ضرورت همکاری بیشتر کشورهای جهان برای حل‌وفصل مشکلات و معضلات بین‌المللی ازجمله همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: «امروز عده‌ای داعیه‌دار مبارزه با تروریسم هستند؛ ‌اما در عمل، به‌گونه دیگری برخورد می‌کنند و این در حالی است که همه باید در مسیر مبارزه با تروریسم، یکپارچه و در کنار هم باشیم».سفیر جدید جمهوری چک نیز در این دیدار گفت: «امروز بر همگان روشن است که راه‌حل مشکلات تنها از طریق مذاکره و احترام متقابل قابل دسترس خواهد بود».
برجام ثابت کرد گفت‌وگو بهترین راه است
رئیس دولت دوازدهم همچنین در مراسم دریافت استوارنامه «دیمیتری الکساندراکیس»، به مواضع سازنده اتحادیه اروپا در قبال برجام اشاره و عنوان کرد: «برجام ثابت کرد گفت‌وگو و همکاری بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی و به نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و آمریکاست».
او برقراری روابط نزدیک‌تر و گسترده‌تر بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: «اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه و برقراری روابط همه‌جانبه بین تهران و آتن است و دو کشور در عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و روابط بانکی و نیز در حوزه انرژی و ترانزیتی از ظرفیت‌های زیادی برای افزایش سطح همکاری به‌نفع دو ملت برخوردار هستند».
سفیر جدید یونان در ایران نیز در این دیدار به مناسبات سازنده و خوب دو کشور در طول سالیان متمادی اشاره و عنوان کرد: «دستور کار و مأموریت ویژه من تعمیق و تحکیم سطح روابط تهران و آتن در زمینه‌های مختلف، از جمله در حوزه انرژی، علمی، فناوری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است».
او با تأکید بر اهمیت اجرای برجام از سوی همه طرفین، افزود: «بسیار اهمیت دارد که تمامی طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و باید به آنهایی که تعهدات خود را انجام نمی‌دهند، صراحتا اعلام شود که اشتباه می‌کنند».
امروز تروریسم خطری برای همه جهان است
حسن روحانی همچنین در دیدار با «ابراهیم حمزه»، سفیر جدید نیجریه در تهران، با تأکید بر لزوم همکاری ایران و نیجریه در سازمان‌های بین‌المللی، گفت: «امروز تروریسم خطری برای همه جهان به شمار می‌رود و مبارزه با آن نیز نیازمند همکاری و اراده همه کشورهاست».
او گسترش و تقویت مناسبات با کشورهای آفریقایی، به‌ویژه این کشور به‌عنوان یک کشور دوست و مسلمان را از اصول سیاست خارجی ایران برشمرد و تأکید کرد: «شرکت‌های بزرگ ایرانی آماده پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای نیجریه هستند».ابراهیم حمزه نیز سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد برجام و ایران را تأسف‌برانگیز دانست و افزود: «امروز همه جهان یکپارچه علیه مخالفان برجام ایستاده‌اند».