حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و ترکیه


معاون اول رئیس‌جمهور از بهترین توافقات مذاکرات خود با نخست‌وزیر ترکیه را توافق برای استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری دانست و گفت: بر اساس این توافق تسویه تجاری با پول ملی دو کشور به جای سایر ارزها انجام خواهد شد.
اسحاق جهانگیری بعدازظهر پنج شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه ما در منطقه‌ای هستیم که هر روز شاهد بحران‌های مختلف در نقاط مختلف منطقه هستیم خاطرنشان کرد: این بحران‌ها توسط قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای همسو با آنها ایجاد می‌شود.
جهانگیری تروریسم، گروه‌های تکفیری، داعش و داعشی‌گری بر منطقه را از جمله مسائل و مشکلات کشورهای منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشورهای منطقه در حال مذاکره با تروریسم بودند، یکباره موضوع همه پرسی در شمال عراق و ایجاد کشوری مستقل در کردستان عراق مطرح شد که بی‌تردید این توطئه‌ها با حمایت قدرت‌های جهانی و به خصوص رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما اطلاع داریم که این توطئه‌ها توسط رژیم صهیونیستی و قدرت‌های بزرگ ایجاد می‌شود گفت: بی‌تردید توطئه‌های بزرگ‌تری برای تجزیه کشورهای منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و قدرت‌های بزرگ در دست اقدام است.


جهانگیری با ابراز خرسندی از اقدام به موقع و قاطع دولت عراق در جریان همه پرسی تصریح کرد: دولت عراق تمام مناطقی که پس از مبارزه با داعش در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفته بود را بازپس گرفت و در واقع با این اقدام موضوع همه‌پرسی در نطفه خفه شد و جدایی طلبان متوجه شدند فکر اینکه تمامیت ارضی عراق آسیب ببیند فکری بیهوده است.
معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه در مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی رتبه ایران و ترکیه توافق شد که مرزهای دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری به صورت شبانه‌روزی فعال باشند افزود: درخصوص همکاری سه جانبه برای ترانزیت کالا از ترکیه به قطر نیز توافقاتی انجام شده و به زودی وزرای مربوطه سه کشور توافقنامه‌ای در این خصوص امضاء خواهند کرد.
همه باید در برابر سیاست‌های افراطی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی حساس باشیم
معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان همچنین روزجمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 که در استانبول ترکیه برگزار شد گفت: همه ما باید در برابر سیاست‌های سلطه‌گرایانه و افراطی دولت کنونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حساس باشیم و نگذاریم که این سیاست‌های مداخله‌گرایانه، موجب تشدید خشونت و افراطی‌گری و تفرقه در جهان اسلام شود. نگذاریم که راه‌حل‌های خشونت گرایانه و نظامی‌گری به جای راه‌حل‌های گفت‌وگویی و سیاسی بنشینند و مردم بیگناه و مسلمان و سرزمین‌های اسلامی را در معرض کشتار و نابودی قرار دهند.
وی گفت: متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی روبرو است. از یک سو مردم مظلوم فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، بحرین در آتش جنگ، منازعه و خشونت می‌سوزند و مردم مسلمان روهینگیایی میانمار گرفتار نسل کشی و افراطی‌گری هستند و از سوی دیگر برگزاری همه پرسی غیرقانونی اخیر در اقلیم کردستان عراق، یکپارچگی ملی کشور عراق و ثبات و امنیت منطقه و تأمین عملی حقوق از جمله حق توسعه همه‌جانبه برادران و خواهران کرد را به مخاطره انداخته است. همه این مخاطرات و تهدیدها، هماهنگی و همراهی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را طلب می‌کند.
لزوم همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان
در مبارزه با تروریست‌ها
اسحاق جهانگیری همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان با‌اشاره به تلاش دو کشور برای احداث کریدوری که منجر به اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس می‌شود گفت: این مسیر جدید می‌تواند همکاری‌های منطقه‌ای میان گرجستان، آذربایجان و ایران را تقویت کند.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسیر راه‌آهن رشت- آستارا- باکو در حال تکمیل است گفت: تاکنون برای این طرح اعتبارات بسیاری هزینه شده است و امیدواریم تا پیش از سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران این مسیر ریلی تکمیل شود.
معاون اول رئیس‌جمهور سپس با ‌اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه به ویژه کشورهای عراق و سوریه بحران جدی ایجاد کرده بودند گفت: در حال حاضر و با هماهنگی کشورهای منطقه ‌این مسئله متوقف شده و امیدواریم بتوانیم آرامش را به منظور ایجاد آسایش و رفاه مردم منطقه برقرار کنیم و کشورهای اسلامی را از این بلیه بسیار خطرناک که قدرت‌های جهانی برای منطقه به ارمغان آوردند
رهایی بخشیم.