اروپا برای صادرات فولاد ایران جریمه مطالبه می‌کند

به گزارش رجانیوز، بی‌تدبیری دولت در زمینه فولاد از ارزان‌فروشی این محصول مهم به خارج و طبیعتا گران فروختن آن در بازار داخلی شروع شد. چنانچه محمد آزاد، رئیس‌اتحادیه آهن‌فروشان درخصوص اختلاف قیمت فولاد صادراتی با بازار داخلی می‌گوید: «تُنی 600 دلار صادر می‌کنند که می‌شود کیلویی 2300 تومان. در داخل همین محصول کیلویی 2700 تومان فروخته می‌شود مردم این اندازه حق دارند که کالایی که صادر می‌شود، به همان قیمت به دست مصرف‌کننده داخلی هم برسد.»
بنابراین گزارش، فولادی که در کشورهای خارجی به فروش می‌رسید، حداقل پانزده درصد ارزان‌تر از فولادی بود که به مردم داخل کشور عرضه می‌شد. بهانه‌ تولیدکنندگان هم این بود که در داخل مالیات بر ارزش افزوده به قیمت اضافه می‌شود.
تقی بهرامی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد درخصوص مسائل پیرامون صادرات فولاد می‌گوید: «ما صنعتگران مجبور می‌شویم زیر قیمت جهانی بفروشیم. همه جای دنیا به صنعت یارانه می‌دهند تا بتوانند محصولاتشان را صادر کنند. تولیدکنندگان فولاد با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. همین الان اکثر کارخانه‌ها یا نیمه‌تعطیل یا تعطیل هستند و یا با 10 تا 15 درصد ظرفیت کار می‌کنند.»
اما این موضوع که موجب که نارضایتی تولیدکنندگان شده، تمام ماجرا نیست. متاسفانه ایران به قدری فولاد را ارزان به خارجی‌ها و گران به مصرف‌کننده‌های داخلی ‌داد که اروپایی‌ها گفتند ایران حتی از چین هم ارزان‌تر فولادش را می‌فروشد.


به همین دلیل، این تصور در اروپایی‌ها به وجود آمد که طرف ایرانی با کاهش قیمت فولاد در خارج، برای گرفتن سهم بیشتر از بازار جهانی (دامپینگ) تلاش می‌کند و از همین بابت از ایران شکایت کرده و طبق گفته امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به پرداخت جریمه هم محکوم شده است.
وی درباره این جریمه‌ها می‌گوید: «منابعی که مورد نیاز داخل بوده، با قیمت‌های بسیار پایین به اروپا صادر شده است. به‌گونه‌ای که آنها را به وحشت انداخت و شکایت کردند. متاسفانه در رایی که صادر شده آمده است، از این به بعد اگر تولیدکنندگان ایرانی خواهان صادرات به اروپا باشند، باید به ازای هر تن 5/57 یورو جریمه دهند و بدتر اینکه همزمان می‌بینیم علیه این شرکت ایرانی (فولاد مبارکه) که دامپینگ کرده است، با شکایتی از آن بعمل آمده بود، از سوی شورای رقابت به علت گران فروشی در داخل حکم صادر شده است.»
گفتنی است، میزان صادرات فولاد ایران در سال 2016 به اروپا به بیش از یک میلیون تن رسیده که بیش از 750 هزار تن آن متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و در صورتی که بخواهیم صادرات فولاد را با حجم فروش موجود به اروپا ادامه دهیم، باید بیش از 60 میلیون دلار خسارت پرداخت کنیم.
حکم قضایی اروپا بر ضد صنعت فولاد ایران، به صنعت فولاد این درس را می‌دهد که لطف و مرحمت به بیگانه پاسخی جز جری‌تر شدن آنها ندارد. در هر صورت برخی‌ها می‌گویند الان فولاد ایران با یک بدنامی در بازار بین‌المللی مواجه شده است که شاید در حال حاضر مشکلی به وجود نیاورد اما با توجه به اینکه جریمه اروپا بر ضد صنعت فولاد ایران فعلا محدودیت زمانی ندارد، در آینده و در افق توسعه صادرات فولاد، این مسئله حتما می‌تواند مشکل‌ساز باشد.