شکست پروژه اسرائیل دوم

حکومت محلی کردستان شمال عراق نتایج همه‌پرسی جدایی این منطقه را به حالت تعلیق در آورد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ارتش عراق توانست طبق قانون اساسی حاکمیت خود را به مناطق قبل از ظهور داعش از جمله شهر نفتی کرکوک گسترش دهد و این مناطق را دوباره تحت حاکمیت دولت مرکزی درآورد. البته از قبل نیز مشخص بود که همه‌پرسی جدایی بدون مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک راه به جایی نخواهد برد و بر همین اساس هم تصور‌‌ می‌شد که یکی از اهداف برگزارکنندگان همه‌پرسی ایجاد فضای احساسی برای انضمام دائمی این مناطق به حکومت محلی کردستان عراق بود.
گرچه این اقدام فرصت‌طلبی آشکار از سوی ریاست حکومت محلی محسوب‌‌ می‌شد که البته در تعارض کامل با اصول و قوانین بین‌المللی و مفاد قانون اساسی عراق بود اما رد پای رژیم صهیونیستی نیز از همان ابتدا در این توطئه پیدا بود و البته با گذشت زمان نیز این نقش عریان‌تر شد و نه تنها مسئولان این رژیم و در رأس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر توسعه‌طلب و ضد صلح این رژیم بار‌ها از همه‌پرسی جدایی حمایت کردند بلکه در اربیل و تل‌آویو نیز با کنار هم قرار دادن پرچم‌های رژیم صهیونیستی و حکومت محلی اربیل جشن‌هایی نیز ترتیب داده شد.
اگر در آن مقطع اقداماتی از قبیل قرار دادن همه‌پرسی جدایی در دستور کار حکومت محلی آن هم به‌رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی نوعی برد را برای این رژیم رقم زد و به نوعی از توان دو‌ به‌هم‌زنی این رژیم پرده برداشت اما اکنون که نتایج همه‌پرسی جدایی به حالت تعلیق درآمده و موقعیت طرفداران جدایی در کردستان عراق به شدت ضعیف شده است‌، لذا از آن می‌توان به عنوان شکست بزرگ دیگری برای این رژیم در کنار پروژه‌های قبلی آن از جمله براندازی دولت سوریه یا پروژه تروریسم تکفیری در منطقه نام برد. در واقع این رژیم می‌خواست از برگزاری همه‌پرسی جدایی در کردستان عراق به عنوان اهرمی برای جبران شکست‌های قبلی خود استفاده کند اما ناکامی در این زمینه یک شکست دیگر را نیز به فهرست شکست‌های آن افزود.
این شکست نه تنها منطقه را از ورود به یک دومینوی ناامنی نجات داد بلکه مانع از این شد ملت بزرگ کرد در عراق و منطقه به سپری برای این رژیم تبدیل شوند و ناخواسته آب به آسیاب این رژیم بریزند. با این حال نباید از این واقعیت غافل شد که فتنه‌انگیزی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و کردستان عراق تمام شده است و به نظر می‌رسد این رژیم برای جبران شکست‌های خود در تدارک اقدامات و فتنه‌انگیزی‌ها و اقدامات تروریستی جدیدی است که این امر همچنان هوشیاری دولت‌های منطقه به‌خصوص کردهای منطقه و وطن را می‌طلبد.