شهردار تهران: ایمن‌سازی خط 7 مترو طول می‌کشد

محمدعلی نجفی صبح دیروز پیش از مراسم آغاز بهره‌برداری از 30 دستگاه اتوبوس و 7 رام قطار با حضور در جمع خبرنگاران، با ‌اشاره به تعطیلی خط 7 مترو، گفت: از وقتی که این خط راه‌اندازی شد، بحث‌هایی درباره ناایمن بودن این خط از نظر سیگنالی، نبود تجهیزات، ریل و برخی کشنده‌ها و واگن‌ها مطرح بود.
وی با بیان اینکه باید زودتر از اینها این خط را تعطیل می‌کردیم، گفت: امیدواریم بتوانیم قبل از نوروز این خط را در اختیار مردم قرار دهیم، اما واقعیت این است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 6 ماه ایمن‌سازی این خط طول می‌کشد.
نجفی در پاسخ به این سؤال که گویا هنوز خط 7 مسافرگیری می‌کند، گفت: اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کردیم اما برخی شهروندان این اطلاعیه را ممکن است ندیده باشند و برهمین اساس طی یکی دو روز آینده در این خط مسافرگیری خواهد شد، اما بعد از دو روز این خط تعطیل می‌شود.
وی افزود: به مسافرانی که از این خط استفاده کردند، مداوم گوشزد شد که این خط پس فردا تعطیل می‌شود.


شهردار تهران همچنین در مورد ورود قطارها گفت: گسترش حمل‌ونقل عمومی و بخصوص مترو از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران است که امیدواریم طی ماه و سال‌های آینده به ظرفیت قابل قبولی در این زمینه برسیم.
نجفی اظهار داشت: خوشبختانه شورای اقتصاد نیز مصوبه‌ای درباره خرید 1000 واگن از محل فاینانس داشته است که مناقصه بین‌المللی 630 واگن امیدواریم تا پایان آبان انجام شود تا تکلیف مناقصه خرید واگن که باید با همکاری شرکت خارجی و داخلی باشد، مشخص شود، اما این تزریق واگن حداقل 1/5 سال به طول می‌انجامد.
وی با بیان اینکه این قطارها به خط کلاهدوز تزریق می‌شوند، گفت: امیدواریم با تزریق این قطارها یک دقیقه سرفاصله حرکت مترو در این خط کاهش یابد. هرچند که متروی تهران به حدود 2000 واگن احتیاج دارد که با برپایی مناقصات مختلف امیدواریم این مهم جبران شود.
وی همچنین از رونمایی 30 دستگاه اتوبوس تک واگن خبر داد و گفت: این اتوبوس‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خریداری شده و امیدواریم دولت در توسعه مترو که ستون فقرات حمل‌ونقل است و همچنین توسعه و نوسازی اتوبوس‌ها به شهرداری کمک کند چرا که از سال 89 تاکنون خطوط نوسازی نشده و ما با اتوبوس‌هایی مواجه هستیم که بیش از 10 سال عمر دارند و مردم از این زمینه ناراضی هستند.
شهردار تهران افزود: امید است دولت در زمینه ارائه یارانه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین خرید اتوبوس کمک کند.
بودجه 300 میلیاردی برای ایمن‌سازی خط 7 مترو
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از نیاز 300 میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی خط 7 خبر داد.
محسن پورسیدآقایی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 30 دستگاه اتوبوس و 7 رام قطار با بیان اینکه هر 55 دقیقه یک قطار در این خط حرکت می‌کرد، گفت: مترو باید هر 4 الی 5 دقیقه حرکت داشته باشد و این مسائل سبب تعطیلی خط 7 شد. اما در خط 8 مسئله فرق می‌کند چرا که خود خط ایمن است و مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما این خط در حریم بزرگراه است و اگر احیانا سانحه‌ای در بزرگراه رخ دهد، ممکن است خودرو بر روی ریل بیاید که بیشتر ایمن‌سازی حریم خط 8 مدنظر است.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی روز یا دیواره حائل فنری می‌توانیم نسبت به ایمن‌سازی این خط اقدام کنیم، گفت: رایزنی‌ها با وزارت راه در حال انجام است.وی همچنین در مورد ایمن‌سازی خط 7 نیز گفت: به نظر می‌رسد بیش از 300 میلیارد تومان هزینه لازم است که منابع باید به این خط تزریق شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد مناقصه واگن‌های مترو نیز گفت: شرکت واگن‌سازی تهران یکی از بزرگترین شرکت‌های واگن‌سازی است که هزاران واگن تاکنون ساخته و کاملا آماده ساخت واگن‌های جدید است، اما واگن‌های مترو باید از طریق مناقصه واگذار شود و این شرکت نیز در یک محیط رقابتی رقابت خواهد کرد.