دنبال اقدامات اثربخش برای حل موضوع نیکنام هستیم

شرق: برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات فرصت شد تا سخنگوی دولت نشست خبری هفتگی خود را این‌بار در مصلای تهران برگزار کند. در این نشست خبری، خبرنگار «شرق» خطاب به محمدباقر نوبخت، گفت: «چهارسال و سه ماه از دولت تدبیر امید می‌گذرد، اما هنوز انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشایی نشده است. از ابلاغ منشور حقوق شهروندی هم حدود یک سال می‌گذرد، اما «ساسان آقایی» و «یغما فشخامی»، دو نفر از همکاران مطبوعاتی ما، سه ماه است که در بازداشت هستند، دولت برای این مشکلات چه تدبیری دارد؟» سخنگوی دولت پاسخ داد: «دولت با انتشار منشور حقوق شهروندی خود را متعهد به رعایت حقوق شهروندان کرده و این موضوع را به تک‌تک وزیران ابلاغ کرده است و به‌ویژه وزیران اطلاعات و فرهنگ ارشاد اسلامی که باید در مدت دو ماه که پایان ماه جاری به اتمام می‌رسد، گزارش‌های خود را ارائه دهند و رئیس‌جمهوری خود را به هر آنچه بیان کرده، متعهد می‌داند». او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضع دولت در مورد تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر، عنوان کرد: «دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند». نوبخت با بیان اینکه در مجلس نمایندگان زرتشتی حضور دارند، گفت: «ما دنبال برخي اقدامات اثربخش هستیم که هم این موضوع حل شود و هم مسائل دیگری ایجاد نشود. رئیس‌جمهور هم در جلسه قبلی هیئت دولت به وزیر کشور دستور رسیدگی به این موضوع را داده است و امیدواریم این مشکل حل شود. در پیوست‌هایی که به همه وزرا داده شده است، یک نسخه از منشور حقوق شهروندی هم ابلاغ شده و وزرا موظفند برنامه خود را برای اجرای حقوق شهروندی اعلام کنند».
برای تأمین منافع کشور از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر هدف از اجلاس ایران، روسیه و جمهوري آذربایجان، که از امروز در تهران برگزار می‌شود، افزود: «در سیاست خارجی ایران، بر تحکیم روابط با همسایگان تأکید شده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز، بر گسترش مناسبات با همسایگان تأکید شده است. خوشبختانه، جلسات مختلفی میان سران کشورهای ایران، روسیه و جمهوري آذربایجان برگزار شده است. هدف این جلسات گسترش روابط با همسایگان بوده، مخصوصا که ایران و روسیه در خصوص رویدادهای منطقه از جمله مقابله با تروریسم دیدگاه مشابهی دارند. این جلسات برگزار می‌شود تا راه‌حل مناسبی برای دستیابی منطقه به ثبات پیدا شود».
او درباره موضع دولت در برابر اجرای قانون کاتسا در آمریکا، گفت: «کارگروهی در شورای عالی امنیت ملی مأمور این است که چنین اقداماتی را بررسی کرده و اعلام نتیجه کند که آیا برجام نقض شده است یا نه. این کارگروه اکنون فعال است و هر تصمیمی در شورای‌عالی امنیت ملی گرفته شود، برای دولت محترم بوده و لازم الاجراست. البته دولت برای هر شرایطی طرح مناسبی دارد و ما کشوری نیستیم که با تشر آمریکا خود را ببازیم. آنها به قول خودشان تحریم‌های فلج‌کننده اجرا کردند، اما رشد اقتصادی ما بیشتر شد. درست است که با این اقدامات مزاحمت‌هایی برای ما ایجاد می‌کنند، اما کشور ما هم ظرفیت فراوانی دارد و ما تجارب زیادی هم در این زمینه داریم. ما برای تأمین منافع خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم».


دولت بدهی استقلال و پرسپولیس را متقبل می‌شود
سخنگوی دولت درباره مشکل بدهی‌های باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز گفت: «دولت پرداخت بدهی دو باشگاه را متقبل می‌شود. کارگروهی گذشته‌ایم که میزان بدهی‌ها را احصا کند. نمی‌گذاریم این دو باشگاه دچار مشکل شوند، شما هم نگران نباشید». او درباره برنامه دولت برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، عنوان کرد: «شما دیدگاه‌های دولت در این زمینه را می‌دانید و امیدواریم شرایطی فراهم شود که این کار به‌صورت‌ سنجیده و با کمترین تنش انجام شود. ما سعی می‌کنیم دغدغه کسانی را که دیدگاه متفاوت با دولت دارند، جذب کنیم». نوبخت، درباره کول‌بران و امتیازات خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: «ستاد ویژه‌ای در وزارت کشور در این زمینه فعال است و تصمیمات به روز اتخاذ می‌کند و این ستاد این موضوع را به دقت پیگیری می‌کند». خبرنگاری پرسید، رئیس کمیته امداد اعلام آمادگی کرده‌اند تا مشکل یارانه‌ها را مرتفع کنند، نظر دولت در این زمینه چیست؟ سخنگوی دولت، افزود: «پیشنهاد آقای فتاح را شنیدیم و دیگران هم اگر پیشنهادی دارند، ماه آینده در مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری خواهد شد. اگر نظر مجلس جامعه هدف باشد، دولت هم با اعلام نظر کارشناسی موضوع را اجرا خواهد کرد».