8 کشته و 15 مجروح در عملیات تروریستی نیویورک

سرویس خارجی- حمله تروریستی عصر سه شنبه در منهتن نیویورک بار دیگر مسئله فقدان امنیت را در غرب مطرح کرد. بحران اقتصادی، نژادپرستی، بحران پناهجویان بخشی از بحران‌هایی هستند که اروپا و آمریکا با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که مردم اروپا و آمریکا فقدان امنیت و تروریست‌های سلفی تکفیری داعش را بدون اینکه از خود بپرسند این تروریست‌ها از کجا آمده و کدام دولت‌ها در غرب از آنها حمایت کرده‌اند ؛تهدید اصلی خود
می‌دانند.
آمریکا و اروپا از هفت سال پیش با تجهیز تروریست‌های تکفیری و حمایت همه جانبه از آنها آتش فتنه‌ای را در غرب آسیا روشن کردند که شعله‌های خانمان‌سوز آن صدها هزار خانواده را متلاشی و هزاران انسان بیگناه را در عراق و سوریه به کام مرگ فرستاد. حال با فروکش کردن این بحران در این دو کشور تروریست‌های دست‌آموز هار شده و شکست خورده و به سوی صاحبان خود اسلحه کشیده‌اند. تاوان این هاری را نیز مردمان بیگناه در خیابان‌های نیویورک، پاریس، لندن و... می‌دهند.
عصر سه‌شنبه بود که خبر رسید بار دیگر یکی از تروریست‌های تکفیری سوار بر یک خودرو وانت با ورود به خط وِیژه دوچرخه‌سواران و حرکت در مسیر مخالف، به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در جنوب غربی منهتن نیویورک کوبید و دست‌کم 8 نفر را کشت و 11 نفر را زخمی کرد. شاهدان عینی در گفت‌وگو با پلیس مدعی شده‌اند که مهاجم فریادهای الله‌اکبر سر می‌داده است.


تروریست ساکن فلوریداست
پلیس نیویورک اعلام کرد متهم «سیف الله سایبوف»، 29 ساله، ازبکی‌تبار و از عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش است که یک خودرو وانت را از یکی از فروشگاه‌هایی آمریکایی «هوم دیپوت» اجاره کرده و با آن گروهی از دوچرخه‌سواران و عابران پیاده را زیر گرفته است. نیویورک‌پست نیز نوشته، «سایبوف» از ساکنان ایالت فلوریدا است. وی که در سال 2010 از ازبکستان وارد ایالات متحده شده است مجهز به دو اسلحه پلاستیکی بود که در پی تیراندازی پلیس، از ناحیه شکم و ساق پا مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
 بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حمله در نزدیکی محل وقوع حمله به برج‌های دوقلو در یازدهم سپتامبر  رخ داده است. نیویورک تایمز و ان‌بی‌سی هم نوشتند که «عامل حمله تروریستی نیویورک یادداشتی از خود به جا گذاشته است که طی آن با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سایبوف با استفاده از «لاتاری» یا همان «ویزای مهاجرتی گوناگونی» وارد خاک آمریکا شده بود، مسئله‌ای که ترامپ از مدت‌ها پیش تلاش کرده است در چارچوب محدود کردن مهاجرت به این کشور، آن را پایان ببخشد. منهتن مرکز اقتصادی و اداری نیویورک است.
واکنش‌ها
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این حمله تروریستی در توئیتی نوشت که «به نظر می‌رسد یک حمله دیگر توسط یک فرد دیوانه به وقوع پیوسته است. قانون با دقت اجرا خواهد شد. جای این (اقدامات) در آمریکا نیست. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز خطاب به آمریکایی‌ها توئیت کرده که «مبارزه ما برای آزادی، ما را بیش از هر زمان دیگری متحد می‌کند». «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی با قربانیان حمله نیویورک ابراز همدردی کرده است. گوترش در توییت خود نوشته، «امروز قلب ما با مردم میزبان مقر سازمان ملل در نیویورک است. امروز همه ما در مقر سازمان ملل نیویورکی هستیم.»
«بهرام قاسمی»، سخنگو و رئیس‌مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان نیز ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز سه‌شنبه منهتن و  ابراز تاسف از وقوع این حادثه و همدردی با خانواده قربانیان آن، گفته: «اتخاذ تاکتیک هجوم  و کشتار شهروندان بی‌گناه و بی‌دفاع در خیابان‌ها و اماکن عمومی، بیانگر میزان قساوت، بی‌رحمی و وحشیگری گروه‌های تروریستی همچون داعش است که نشان داده‌اند پایبند به هیچ قاعده و اصول اخلاقی و انسانی نیستند. مردم ایران به عنوان یکی از قربانیان تروریسم هرگاه چنین حوادثی در یکی از کشورها رخ می‌دهد، خاطرات تلخ آنها از اینگونه حوادث زنده می‌شود.»
گفتنی است پس از شکست پروژه شیطانی داعش در منطقه، بازگشت تروریست‌های وحشی به غرب تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقامات امنیتی غرب شده است.