اصلاح ساختار دولت در دستور کار


حسن روحاني رييس جمهور، صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه و علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌در نشست سران قوا درباره مهم‌ترين مسائل کشور و منطقه گفتگو و تبادل نظر کردند. رييس جمهور در پايان اين جلسه درباره اهداف برگزاري جلسه سران سه قوه اظهارداشت: بسياري از مسايل در دستگاه اجرايي، يا قضايي و يا مقننه مورد بررسي قرار مي‌گيرند که بهم مرتبط هستند و چنانچه به طور طبيعي و عادي مورد رسيدگي قرار بگيرند، چه بسا نيازمند زمان بسيار طولاني است و اين به نفع کشور نيست. لذا در جلسه روساي قوا چنين مسايل مهمي‌مورد بحث و بررسي قرار گرفته و تصميماتي اتخاذ مي‌شود که سرعت عمل را بيشتر کند.
روحاني خاطرنشان کرد: بعضي از تصميماتي که در ساير جلسات از جمله جلسه شوراي عالي فضاي مجازي نيز اتخاذ مي‌شوند، نياز است که در جلسات سران قوا در خصوص عملياتي و اجرايي شدن آن تصميم‌گيري شود که جزء مباحث بود.
رييس جمهور از تاکيد بر "اميدواري مردم کشورمان نسبت به آينده کشور، شرايط اقتصادي، سياسي و فرهنگي" در اين جلسه خبرداد و گفت: همه رسانه‌ها از جمله رسانه ملي، گردانندگان فضاي مجازي و تريبون‌هاي مختلف، بايد متوجه اين نکته مهم باشند که تصميم و هدف قدرت‌هاي بزرگ بويژه‌امريکا و آنچه در منطقه شاهديم نسبت به ايران، نهايتاً براي اين است که مردم را به آينده نااميد و کم‌اميد کرده و در فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها دچار ترديد کنند؛ لذا همه بايد هوشيار باشند که در زمين دشمن بازي نکرده و در اين دام نيافتند. روحاني، بررسي موضوع مالباختگان موسسات اعتباري را يکي ديگر از جلسات سران سه قوه برشمرد و گفت: در اين خصوص اولاً اينکه پيش از اين مجوز چنين مؤسساتي را دستگاه‌هاي مختلف مي‌دادند، لذا اگر از اين به بعد، اين مؤسسات صرفاً از بانک مرکزي مجوز بگيرند و کاملاً مراقبت و نظارت شود، بخش بزرگي از مشکلات حل و فصل خواهد شد.
رييس جمهور اضافه کرد: در برخي از موارد هم مؤسساتي دچار مشکلاتي شده و مردم گرفتار شدند، از اين‌رو تصميم بر اين شد که نمايندگان روساي سه قوه اين مسأله را پيگيري کنند تا هر چه سريع‌تر حل و فصل شود. روحاني گفت: اگر مؤسسات دچار مشکلاتي شدند، ضمن اينکه وظيفه داريم مشکلات مردم را برطرف کنيم؛ ‌از طرف ديگر بانک مرکزي هم محذوراتي دارد و نمي‌توان گفت که از پول بانک مرکزي براي حل اين مشکلات استفاده کند. البته براي اين مسايل مي‌توان اعتباراتي در نظر گرفت، ضمن اينکه در اين زمينه سه قوه بايد با يکديگر همکاري داشته باشند. رييس جمهور اظهارداشت: گشايش‌هايي از جلسه قبلي سران سه قوه در اين خصوص ايجاد شده و گام‌هاي خوبي برداشته شده است و ان‌شاء‌الله در اين گام‌ها تسريع خواهد شد. براي آينده نيز بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شود و مردم هم مراقبت کنند و سرمايه خود را به بانک‌ها و مؤسساتي که کاملاً معروف و مورد اعتماد هستند، بسپارند و در خصوص مؤسساتي که به ارايه سودهاي بالا تشويق مي‌کنند، ترديد داشته باشند.
روحاني با اشاره به اينکه بحث و بررسي در مورد مسايل منطقه‌اي از ديگر مباحث جلسه بود گفت: مردم منطقه موفقيت‌هاي بسيار بزرگي به دست آوردند اين در حالي است که در خرداد سال 93، ‌شاهد بوديم که تروريست‌ها در عراق جولان داده و داعش شهر بزرگ موصل را تصرف کرد. اين خطر براي کل عراق از جمله بغداد نيز متصور بود و در سوريه نيز همين شرايط جريان داشت، اما امروز مردم عراق، سوريه و لبنان با پشتيباني ارتش‌هاي خود و حمايت‌هاي کشورهاي دوست و بويژه جمهوري اسلامي‌ايران توانستند تقريباً از اين مشکلات رهايي يابند و مسأله تروريسم در حال پايان يافتن است و ديگر شهري در اختيار داعش و تروريست‌ها نيست و در آينده نزديک بساط اينها جمع خواهد شد. رييس جمهور گفت: از سوي ديگر به دنبال تجزيه‌طلبي و بر هم زدن مرزهاي جغرافيايي در منطقه برآمدند که در اين مسير هم ناموفق بودند. لذا امروز شاهد موفقيت‌هاي بزرگي در سطح منطقه هستيم و با اين موفقيت‌ها طبيعي است که‌امريکا و رژيم صهيونيستي و اذناب آن ناراحت و عصباني باشند. روحاني اضافه کرد: در مسأله يمن سال‌هاست که مردم فقير اين کشور را بمباران مي‌کنند و بيماري وبا شيوع پيدا کرده و مردم در قحطي و گرسنگي بسر مي‌برند و فضاي دريا و هوا را براي کمک به مردم اين کشور بسته‌اند و اين غيرقابل تحمل است. رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: شرايط منطقه نشان مي‌دهد که توطئه‌ها نقش بر آب شده، لذا دنبال نقشه‌ها و توطئه‌هاي ديگري در منطقه هستند و مردم لازم است که در اين زمينه هوشيار باشند و مسئولين هم توجه و برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهند. رييس جمهور تأکيد کرد: آنچه براي ثبات و امنيت منطقه لازم باشد و هماهنگي‌هاي ضروري در اين زمينه را در جلسه سران قوا مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهيم. روحاني در پايان با قدرداني از حضور مردم بزرگوار ايران در راهپيمايي عظيم و جهاني اربعين حسيني(ع)، اظهار داشت: راهپيمايي اربعين بزرگترين اجتماع جهاني است که در طول چند روز در عراق انجام مي‌شود. از مردم بزرگوار ايران بخاطر عشق به اهل بيت(ع) و فداکاري در مسير امام حسين(ع) قدرداني و از مردم و دولت عراق نيز بخاطر ميزباني از زائران ابا عبدالله(ع) سپاسگزاري مي‌کنيم.
رييس جمهور با قدرداني از تلاش تمامي‌نهادها و دستگاه‌هاي عمومي، دولتي و مردمي‌بخاطر خدمتگزاري به زائران حسيني ابراز اميدواري کرد عشق مردم نسبت به اهل بيت(ع) پايدار بوده و همواره بتوان از سرمايه‌هاي معنوي بزرگي که از خاندان رسالت نشأت گرفته بهره‌مند گرديد.