مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده‌گذار مؤسسات غیرمجاز حل شد



با تعیین تکلیف سه تعاونی غیرمجاز باقی مانده از مؤسسات غیرمجاز اکنون ضمن اینکه ساماندهی این مؤسسات به خط پایانی خود رسیده است، تعیین تکلیف مالباختگان این مؤسسات با همکاری سه قوه روی ریل افتاده است. در این زمینه معاون اقتصادی رئیس جمهوری از حل مشکل یک میلیون و 200 هزار سپرده‌گذار مؤسسات مالی غیرمجاز خبر داد و گفت: این موضوع باعث سرمایه‌گذاری بیشتر مردم در بانک‌ها شده است.
به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز افزود: دو هفته پیش اعلام کردم که کمیته منتخب سران سه قوه تصمیم به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران گرفته است و این تصمیم برای تأیید نهایی به سران سه قوه ارسال می‌شود و ظرف هفته آینده درباره سه مؤسسه غیرمجاز باقیمانده تصمیم‌گیری می‌شود.


 وی ادامه داد: در دو هفته گذشته، این روال کاری انجام شد و روز پنجشنبه و جمعه (2 و 3 آذر) اطلاعیه‌های مربوطه توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معین صادر شد.
نهاوندیان با بیان اینکه برای سپرده‌گذاران فرشتگان و تعاونی‌های افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان تصمیم‌گیری شده و جدول زمانی تعیین شد، گفت: پرداخت‌ها طبق جدول زمان‌بندی آغاز شده است و به این ترتیب تردید و این نگرانی که بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان ما را درگیر کرده بود، برطرف می‌شود.
سپرده‌ها با سود 15 درصد پرداخت شد
معاون اقتصادی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: با تصمیمی که گرفته شد، بانک مرکزی به میدان آمد و چون دارایی‌های این بنگاه‌ها باید نقد و پرداخت می‌شد، زمان بر بود ولی با خط اعتباری که بانک مرکزی تخصیص داد، سپرده‌های مردم با سود قانونی متعارف 15 درصد به این افراد پرداخت شد.
وی تصریح کرد: کسانی که تا سقف 100 میلیون تومان سپرده دارند، پول خود را با سود قانونی آن دریافت می‌کنند و سپرده‌گذارانی که میزان سپرده آنها بیش از این رقم است می‌توانند تا همین سقف اعلام شده، دریافت کنند.
نهاوندیان با بیان اینکه در این مرحله مشکل یک میلیون و 200هزار سپرده‌گذار رفع می‌شود، گفت: البته بقیه بدهی‌های آنها توسط این مؤسسات باید حتماً با نقد کردن دارایی‌های آنها پرداخت شود و باید برای آنها تعیین تکلیفی صورت گیرد.
معاون رئیس جمهوری موضوع مؤسسات غیرمجاز را امری عبرت آموز برای مردم دانست و گفت: مردم باید بدانند، ریسک نرخ‌های بالای سود، بالاست که نتیجه آن را در موضوع مؤسسات غیرمجاز می‌بینیم.
وی خاطرنشان کرد که این مؤسسات در زمان فعالیت خود در نظام پولی کشور ایجاد اخلال کردند اما از زمان ساماندهی این مؤسسات، نرخ سود در بازار بین بانکی از 28 درصد به حدود 18 درصد کاهش یافته و حتی در نرخ سود اوراق منتشره از سوی دولت نیز اثر کرده است.
نهاوندیان گفت: آمار سپرده‌های بانکی در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال از افزایش 21درصدی سپرده‌های مردم حکایت دارد که نشان می‌دهد مردم به نظام بانکی اعتماد دارند. وی تأکید کرد: نتیجه این اعتماد به نظام بانکی این است که در این مدت تسهیلات دهی بانک‌ها به بخش تولید کشور نیز 20 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده چرخش مطلوب و امیدوارانه اقتصاد کشور است.
رسیدگی به حساب‌های بیش از
یک میلیارد ریالی تعاونی وحدت از 11 آذر
همچنین مؤسسه اعتباری ملل اعلام کرد: پرداخت حداکثر یک میلیارد ریال به اشخاصی که مجموع مانده سپرده‌های آنها در تعاونی منحله وحدت (آرمان) بیش از این مبلغ است، از 11 آذر ماه آغاز می‌شود.
به گزارش این مؤسسه، سپرده‌گذاران این تعاونی منحل شده می‌توانند طبق جدول زمان‌بندی و با به ‌همراه داشتن اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی و دفتر حساب یا گواهی سپرده به یکی از شعبه های مؤسسه اعتباری ملل در سراسر کشور مراجعه کنند.
از سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار منحله وحدت (آرمان) خواسته شده است در صورت بروز ابهامات احتمالی با دو شماره تلفن 88620771 و 88620779 تماس بگیرند. فرآیند پرداخت یک میلیارد ریال به حساب‌هایی با موجودی بیش از این مبلغ به سپرده‌گذاران تعاونی منحله وحدت از 11 آذر ماه آغاز می‌شود و تا 5دی ادامه دارد.
مؤسسه اعتباری ملل مرداد ماه امسال با مصوبه شورای پول و اعتبار مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی منحله وحدت (آرمان) را عهده دار شد؛ تعیین تکلیف سپرده‌گذاران این تعاونی با موجودی حداکثر یک میلیارد ریال به‌دنبال تصمیم سران سه قوه برای رفع مشکل سپرده‌ گذاران مؤسسات غیرمجاز، از هفته گذشته آغاز شد و اکنون افرادی که بیش از این مبلغ در حساب خود دارند، می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان برداشت داشته باشند.