در مجمع به احمدی‌نژاد تذکر دادیم، اما سکوت کرد

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در نشست خبری خود که در محل فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به خبرنگاری که با تاکید بر شعار آرامش و رونق اقتصادی لیست امید، از میزان آرامش فعلی در جامعه سوال کرده بود، گفت: اگر مجلس فعلی را با مجالس قبل یا به‌طور مشخص مجلس نهم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم فضای امروز مجلس به مراتب آرام‌تر است و نمایندگان با رفاقت و تفاهم پیگیر امور هستند و با امید به آینده به‌دنبال اصلاح امور هستند.وی با مقایسه شرایط سال ۹۲ با امروز خاطرنشان کرد: اگر شرایط ایجاد دولت و نیز شرایط کاری خود دولت را مدنظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که بسیاری از برنامه‌های دولت در راستای حل مشکلات اقتصادی یا مقابله با آسیب‌های اجتماعی به طور نسبی موفق بوده و امیدواریم در دولت دوم آقای روحانی این حرکات جدی‌تر دنبال شود.رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دومین سال کاری این فراکسیون را بر پایه حرکات و اقداماتی برنامه‌محور طراحی کرده، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد جامعه حامی جریان اصلاحات به دلیل برخی عملکردها در فراکسیون امید یا شورای شهر دچار سرخوردگی شده، اعلام کرد: بهتر است به جای آنکه از جانب مردم صحبت کنیم نگاهی عملیاتی‌تر داشته باشیم. شما دیدید که در ابتدای کار مجلس دهم انتقادات شدیدی علیه فراکسیون امید مطرح می‌شد، اما مردم در اردیبهشت ۹۶ نظرشان را به صراحت اعلام کرده و نشان دادند امیدشان دوچندان شده است، چراکه اختلاف آخرین نفر لیست امید مجلس با نفر نخست لیست رقیب ۷۰ هزار رای بود و این اختلاف در انتخابات شوراها به ۴۰۰ هزار رای افزایش یافت.
وی در پاسخ به اینکه آیا از انتخاب وزرا و اعضای دولت دوازدهم راضی هستید و آیا از اصلاح‌طلبان استفاده شده است یا خیر گفت: فکر می‌کنم اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان از این انتخابات راضی باشند، اما کماکان موضع ما همان موضع حمایتی است.عارف در پاسخ به سوالی درباره ژن خوب فرزندش و نگرانی‌های مردم در رابطه با ورود آقازاده‌ها به ساختار قدرت گفت: انقلاب شد تا آقازادگی از میان برداشته شود. در انقلاب اسلامی بر اساس توانایی و تقوای افراد گزینش صورت می‌گیرد. نباید به سمت افراط هم برویم که یک فرد توانا به دلیل نزدیکی به فردی به‌کار گرفته نشود که مبادا شائبه آقازادگی به‌وجود بیاید.
وی افزود: برای اولین بار است که این موضوع را می‌گویم. زمانی که به سمت معاون اول رئیس دولت اصلاحات انتخاب شدم و به نهاد ریاست‌جمهوری رفتم، دیدم که پسرخاله‌ام در آنجا رئیس دفتر ابطحی است. از او خواهش کردم که به یزد برگردد که مبادا در مظان اتهام به‌کارگیری آشنایان قرار بگیرم. در این بیش از
۳۰ سالی که در کار اجرایی کشور بودم حتی یکبار هم بر اساس آشنایی و نزدیکی، کسی را انتخاب نکردم. رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: نباید به بحث‌هایی که موجب حاشیه‌سازی می‌شود، بپردازیم. اگر جای پسرم بودم آن حرف‌ها را نمی‌زدم، اما راجع به آن موضع‌گیری نمی‌کنم. ما یک بحث ژن خوب به معنی برتری داریم و یک بحث در رابطه با اصالت. بحث آقازادگی که می‌شود عده‌ای موضع می‌گیرند. در بستن لیست شوراها جوانی که بسیار حقش بود که در لیست حضور داشته باشد به این دلیل در لیست او را نیاورده‌ایم که مبادا حرف و حدیثی پیش بیاید.


عارف گفت: بسیاری از فرزندان اشخاصی که در خارج از کشور در بهترین دانشگاه‌های دنیا مدرک PHD گرفتند به این دلیل که ممکن است در ایران بگویند فرزند فلان کس است به ایران برنمی‌گردند و اینجا کار نمی‌کنند.
به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که در مجمع تشخیص مصلحت نظام که آقای احمدی‌نژاد نیز حضور دارند آیا بحثی راجع به اقدامات اخیر ایشان صورت گرفته است و اینکه چرا اصولگرایان در رابطه با اقدامات اخیر آقای احمدی‌نژاد سکوت کرده‌اند، افزود: اصولگرایان باید بگویند چرا در قبال اعمال فعلی فردی که او را در گذشته تا عرش بالا بردند و او را به جایگاه خدایی رساندند، سکوت کرده‌اند. آنها باید پاسخگو باشند. در آنجا هم بحث‌هایی صورت گرفت. یکی از آقایان تذکری در این رابطه داد که خودِ آقای احمدی‌نژاد حضور داشت، ولی چیزی نگفت. در شورایعالی هم بحث‌هایی در گذشته می‌شد که از احمدی‌نژاد خوب می‌گفتند تا رئیس دولت اصلاحات را بکوبند.