نشست سازمان تجارت جهانی در سایه پوپولیسم


گروه بين الملل – يازدهمين نشست سازمان تجارت جهاني زيرسايه شعار"اول آمريکا" دونالد ترامپ و ديگر دولت‌هاي پوپوليست در بوينس آيرس آرژانتين آغاز به کار کرد. به گزارش رويترز، اين نخستين نشست سازمان‌ تجارت جهاني از زمان به قدرت رسيدن دونالد ترامپ در آمريکاست و مخالفت با جهاني سازي افزايش يافته است.
 از نظر رئيس‌جمهور آمريکا اين سازمان براي همه مفيد است، به جز کارگران آمريکا. اما سياست اقتصادي حمايت‌گرايي (محافظه‌کارانه) تنها مختص آمريکا نيست. مخالفان جهاني سازي در پايتخت آرژانتين به برگزاري نشست سازمان تجارت جهاني اعتراض کردند.
 درمقابل اعضاي اصلي اين سازمان با انتقاد از حمايت گرايي خواستار يک سيستم قدرتمند چندمليتي شدند. به گزارش شبکه روسيا اليوم صد‌ها نفر از مخالفان جهاني سازي در آرژانتين در اعتراض به برگزاري نشست وزراي سازمان تجارت جهاني به خيابان‌هاي بوينس آيرس پايتخت اين کشور آمدند.اين نشست از روز يکشنبه در بوئنوس آيرس آغاز شده تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.. بر اساس اين گزارش نيرو‌هاي پليس از ورود معترضان به محل برگزاري نشست در مرکز پايتخت جلوگيري کردند.
مخالفت‌هاي آمريکا با رويکرد سازمان
وزير تجارت دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که سازمان تجارت جهاني تمرکز خود را در مذاکرات تجاري از دست داده است و نسبت به کشورهاي ثروتمند درحال توسعه مانند چين سختگيري کمتري مي‌کند. سازمان تجارت جهاني که شاهد اختلافات دروني درباره چين است و از آغاز دور جديدي از مذاکرات گسترده تجاري ناتوان به نظر مي‌رسد، روز يکشنبه نشستي در سطح وزيران در بوئنوس آيرس پايتخت آرژانتين برگزار کرد که نخستين نشست از زمان به قدرت رسيدن دونالد ترامپ به عنوان منتقد اين سازمان بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، اين سازمان که ۱۶۴ کشور عضو آن هستند يازدهمين نشست شش ماهه خود را در سطح وزيران از دهم تا سيزدهم دسامبر برگزار کرد. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که شعارهاي پوپوليستي را سر مي‌دهد همواره از اين سازمان جهاني انتقاد کرده است. 
يک مقام ارشد فرانسوي به خبرگزاري فرانسه گفت: واشنگتن مذاکره مجدد بر سر توافقنامه‌هاي تجاري که زير نظر سازمان تجارت جهاني امضا شده است را بعيد نمي‌داند و تلاش مي‌کند مانع برخي انتصاب‌ها در داخل کميته رسيدگي به اختلافات تجاري در داخل اين سازمان شود.اين کميته که يکي از ارکان سازمان تجارت جهاني محسوب مي‌شود به اختلافات بين دولت‌ها بر سر اختصاص يارانه يا عوارض گمرکي رسيدگي مي‌کند. مثلا اين کميته نقش مهمي‌در جنگ تجاري بين دو قطب هواپيماسازي آمريکايي و اروپايي يعني بوئينگ و ايرباس ايفا مي‌کند. 
واشنگتن بار‌ها اين کميته را ناکارآمد دانسته و خواستار در پيش گرفتن سياستي جسورانه‌تر براي دفاع از منافع خود است. نماينده تجارت آمريکا در اين اجلاس اعلام کرد بسياري از کشورها از قوانين سازمان تجارت جهاني پيروي نمي‌کنند و بسياري از کشورهاي ثروتمند درحال توسعه از معافيت‌هاي غيرمنصفانه بهره مي‌برند. از پنچ کشور ثروتمند ادعا کردند که درحال توسعه هستند اما مدارک کافي ارائه ندادند. اين کشورها شامل قطر و سنگاپور هستند که در مسير توسعه از توافقات سازمان تجارت جهاني فرصت‌هاي خوبي براي تجارت کسب کردند. 
ايالات متحده انتخاب قضات تازه براي بحث‌هاي تجاري در سازمان تجارت جهاني را وتو کرده که باعث بحران در اين سازمان شده است.با اين حال سوزان مالکورا وزير سابق امور خارجه آرژانتين ابراز خوش بيني کرد در نشست بوئنوس آيرس، اتحاديه اروپا و سازمان بازار مشترک کشور‌هاي آمريکاي جنوبي (مرکوسور- متشکل از آرژانتين، برزيل، اروگوئه و پاراگوئه) بعد از ۱۸ سال مذاکره به توافق تجاري دست يابند.
 با اين حال سيسيليا مالمستروم کميسر تجاري اتحاديه اروپا اخيرا گفت: مذاکرات بين اتحاديه اروپا و مرکوسور احتمالا در سال ۲۰۱۸ نيز ادامه پيدا خواهد کرد. منتقدان سازمان تجارت جهاني معتقدند اين سازمان نتوانست است به پيشرفتي در خصوص «توافق دوحه» که مذاکرات درباره آن ۱۵ سال طول کشيد دست يابد و اين سازمان فاقد اختيارات براي حل مشکلاتي است که چين مطرح مي‌کند.
اميدواري چين به حضور قدرتمند 
يازدهمين دور نشست وزراي سازمان تجارت جهاني درحالي برگزار شد که کشورهايي چون آمريکا و ژاپن خواستار تقويت استانداردها در اين سازمان شدند. 
ايالات متحده از مقاومت اتحاديه اروپا دربرابر رسميت يافتن چين به عنوان يک بازار اقتصادي حمايت مي‌کند و مدعي است که دولت چين به طور غيرمنصفانه اي در اقتصاد دخالت مي‌کند. غرب معتقد است پيروزي پکن در سازمان تجارت جهاني مي‌تواند به طور قابل توجهي باعث کاهش تعرفه‌ها کالاهاي وارداتي چيني شود. 
وزير تجارت و بازرگاني چين در اين اجلاس اعلام کرد درحاليکه حمايتگري در تجارت افزايش يافته ، هيچ کشوري نمي‌تواند در انزوا موفق شود و قوانين سازمان تجارت جهاني در حفاظت از جهاني سازي مهم است. به گزارش راديو بين المللي چين، جونگ شان، وزير بازرگاني چين و رييس هيات نمايندگي چين در سخنراني خود در اين نشست تاکيد کرد، چين همواره از مدافعان قطعي جهاني شدن اقتصادي و سازوکار تجارت چند جانبه است. وزير بازرگاني چين تاکيد کرد که کشورش همواره از مدافعان جهاني شدن اقتصادي و سازوکار تجارت چند جانبه است.
 پيشنهاد يک کمربند- يک جاده مورد ستايش و واکنش مثبت بيش از 140 کشور و بيش از 80 سازمان بين المللي قرار گرفته است. چندي پيش، شي جين چينگ در نشست رهبران اپک نيز گفت، بازار چين بيش از پيش گسترش مي‌يابد و پيش بيني مي‌شود در 15 سال آينده، چين 24 هزار ميليارد دلار واردات کالا داشته باشد و ميزان کل سرمايه گذاري در خارج نيز به 2 هزار ميليارد دلار برسد. وي افزود، چين در ماه نوامبرسال آينده نخستين نمايشگاه بين المللي واردات خود را در شانگهاي برگزار خواهد کرد. اين اقدام مشخص کشور براي پيشبرد جهاني شدن اقتصادي و آزاد سازي تجارت و باز کردن بازار خود به جهان است. چين با فراهم آوردن امکانات براي شرکت کنندگان، تسهيلات بيشتر در اختيار کشورهاي در حال رشد و کم تر توسعه يافته قرار خواهد داد.
 يک روز پيش از شروع نشست سازمان تجارت جهاني ، در 9 دسامبر، ششمين نشست پيوستن کشورهاي کمتر توسعه‎يافته به پروژه چين در سازمان تجارت جهاني در بوئنوس آيرس، پايتخت آرژانتين برگزار شد و چين براي روبرتو آزوِدو، مديرکل سازمان تجارت جهاني در اين نشست گفت: پروژه چين بستري براي گفت‎و‎گو در مورد سياست‎ها و تبادل تجربيات کشورهاي کمتر توسعه‎يافته و پيوستن اين کشورها به سازمان تجارت جهاني فراهم خواهد کرد. اين نشست در 5 سال گذشته، به 6 کشور در پيوستن به سازمان تجارت جهاني کمک کرده که يک بار ديگر سهم بزرگ چين در تقويت نظام تجارت چند چانبه را نشان مي‎دهد. به نظر مي‌رسد تصميم گيري سازمان تجارت جهاني درباره چين مي‌تواند آينده اين سازمان را وارد جايگاهي تازه کند.