ابراهیم نمادی برای انتفاضه سوم

شهروند|  مراسم تشییع‌جنازه یک فرد ناتوان فلسطینی که در روز جمعه در تظاهراتی در نوار غزه علیه ترامپ کشته شد، برگزار شد. مرگ ابراهیم ابوثریا 29ساله که از ناحیه دو پا نقص عضو داشت، در خونین‌ترین روز پس از اعلامیه بحث‌برانگیز ترامپ مبنی بر به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس، به‌عنوان پایتخت اسراییل، صورت گرفته است. ابوثریا به دلیل مبارزاتش با اشغالگران با وجود قطع پاها در درگیری‌های‌ سال ۲۰۰۸ در غزه مشهور شد. وی در‌ سال ۲۰۰۸ در جریان یورش اسراییلی‌ها به نوار غزه و حمله هوایی یک پهپاد جاسوسی اسراییل به گروهی از جوانان فلسطینی و شهادت 7تن از آنها، از ناحیه دو پا زخمی شد که این جراحت در ادامه منجر به قطع هر دو پای او شد. تصاویر منتشر‌شده نشان می‌دهند که پیکر این ماهیگیر سابق، روز شنبه در شهر غزه تشییع شد. ابوثریا، یکی از 4نفری بود که در روز جمعه در غزه و کرانه باختری به دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی کشته شده است. وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «یاسر سوخار» 31ساله نیز به همراه ابوثریا، در درگیری‌هایی میان معترضان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی کشته شده است.
ارتش اسراییل گفته است که آنها، «به طور انتخابی، به سوی رهبران اعتراض‌ها» شلیک کرده‌اند که یکی از آنها، ابوثریا بوده است.
اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین گفته است: فریاد ابوثریا نیروهای اسراییلی را به وحشت انداخت، به‌طوری که به سر او شلیک کردند تا شهید شد.
وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین تأکید کرد؛ شهید ویلچری ابوثریا اصرار ملت فلسطین را بر آزادی و دفاع از قدس تحت هر شرایطی ثابت می‌کند و وحشیانه‌بودن اشغالگران را با اعدام جوانی معلول نشان می‌دهد. این وزارتخانه از موسسات حقوقی و انسانی خواست به تعقیب قاتلان ابوثریا بپردازند؛ نهادهایی که به جهان، سیاست تروریسم و خشونت اسراییل را ثابت می‌کنند.


ابوثریا، دو روز پیش از شهادتش در یک مصاحبه ویدیویی گفته بود که او علیه تصمیم آمریکا دست به اعتراض زده است: «این سرزمین، مال ماست. ما قصد تسلیم‌شدن نداریم. این، آمریکاست که باید دست از تصمیم خود بکشد و آن را لغو کند.»
گفته می‌شود که حدود 3500 فلسطینی روز جمعه در نزدیکی فنس‌های مرز غزه، دست به اعتراض زدند. وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در جریان درگیری‌ها، سربازان ارتش اسراییل، به‌طور انتخابی به رهبران و لیدرهای اصلی اعتراض، شلیک کرده‌اند.» ارتش اسراییل اعلام کرده که درحال تحقیق روی شرایط مرگ ابوثریا است.
اسراییل کل شهر بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌داند، درحالی ‌که فسلطینیان معتقد هستند بخش شرقی آن‌که در اشغال اسراییل است، به فلسطین تعلق دارد.
فیلمی که جهان را تکان داد
17 سال پیش، در جریان انتفاضه دوم، موسوم به انتفاضه الاقصی، در سپتامبر سال 2000، «محمد الدره» 12 ساله و پدرش «جمال»، هنگامی که در یکی از مناطق غزه در کنار سکویی پناه گرفته بودند هدف تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند و در نهایت محمد، شهید و پدرش نیز مجروح می شود. محمد الدوره به همراه پدرش قصد رفتن به منزل را داشت که در منطقه «نتساریم» در نوارغزه، در میان درگیری‌ها گیر افتاده بودند. نظامیان صهیونیست به مدت 45 دقیقه در حال تیراندازی به سوی فلسطینی ها بودند و پدر محمد الدوره برای حفاظت از فرزندش وی را در پشت خود پناه داده بود، اما در نهایت توسط دژخیمان رژیم اسرائیل به شهادت رسید.
تصویر کشته شدن محمد در هنگامی که در پشت پدر خود مخفی شده بود تا از تبادل آتش میان نیروهای دفاعی اسراییل و شبه نظامیان فلسطینی در امان باشد، توسط تصویربردار عرب شبکه دو فرانسه ضبط و از این شبکه پخش شد. انتشار فیلم این جنایت، جهان را تکان داد و عکس این پدر و پسر، به نمادی برای انتفاضه دوم فلسطین تبدیل شد.
این تصاویر به سرعت از شبکه های خبری سراسر جهان پخش شد و بار دیگر خشم ملت‌های جهان از جنایات رژیم صهیونیستی را برانگیخت.