نبايد دانشجوي ستاره‌دار داشته باشيم

شرق، محمدحسن نجمي: دانشجوي ستاره‌دار؛ وجود دارد يا نه؟ وزير علوم مي‌گويد نداريم؛ رئيس‌جمهوري به او مي‌گويد «نبايد» داشته باشيم. يکي، دو جمله از سخنان روحاني در جلسه‌اي با موضوع حقوق شهروندي انگار يادآوري بود به «منصور غلامي»، وزير علوم؛ آنجا که مي‌گويد: «بگذاريم فضاي دانشگاه آزاد باشد. همين‌جا به آقاي دکتر غلامي مي‌گويم دانشجوي ستاره‌دار نبايد داشته باشيم». اما اين فقط رئيس‌جمهوري نيست که چنين نظري دارد، نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس هم با روحاني هم‌نظرند؛ حتي به گفته محمود صادقي، وزير اطلاعات نیز معتقد است نبايد دانشجويي به دلايل سياسي از تحصيل محروم شود.
چند روز پيش بود که وزير علوم در سخناني گفته بود: «در ميان دانشجويان ستاره‌دار، اشخاصي با مشکل سياسي يا گرايش و اقدامات سياسي وجود ندارند؛ چراکه مسائل سياسي در گزينش دانشجو مطرح نمي‌‌شود». منصور غلامي همچنين افزوده بود: «عنوان ستاره‌دار به آن معنا که به افکار عمومي القا شده، در ميان دانشجويان و متقاضيان مقاطع بالاي دانشگاهي وجود ندارد؛ چراکه مشکل اکثر اين دانشجويان نقص پرونده است و مسئله تعداد بسياري از اين دانشجويان با تلاش سازمان سنجش و ديگر مسئولان حل‌وفصل شده است». اين سخنان با واکنش‌ زيادي در فضاي مجازي روبه‌رو شد.
27 نفر باقي مانده‌اند
در همين ارتباط، «محمود صادقي»، عضو کميسيون آموزش مجلس که از حاميان غلامي در جريان رأي اعتماد بود، به «شرق» مي‌گويد: «آقاي غلامي منظورش اين بوده که واژه ستاره‌داري که قبلا اسم عده‌اي اعلام مي‌شده و کنار اسمشان ستاره مي‌خورده، ديگر اين‌طور نيست و واقعا هم همين است. سياست آقاي غلامي حل موضوع بدون سر‌وصداست. خودم موارد زيادي را دنبال کردم و مشکل تعداد زيادي از آنها حل شده است. چيزي که ما مي‌دانيم، این است که 27 نفر باقي مانده‌اند که در حال پيگيري هستيم. من شهادت مي‌دهم ايشان خيلي پيگيرانه مسائل دانشجويان را دنبال مي‌کند و شخصا وارد اين مسائل شده است».


دولت در حال پيگيري است
صادقي به جلسه روز دوشنبه خود با وزير اطلاعات اشاره و يکي از موضوعات مطرح‌شده در اين جلسه را دانشجويان ستاره‌دار عنوان مي‌کند: «من روز دوشنبه جلسه‌اي با آقاي علوي، وزير اطلاعات، داشتم که يکي از موضوعاتي که با ايشان مطرح شد، همين موضوع بود. در اين جلسه، مطلع شدم اين موضوع با جديت در دولت در حال پيگيري است». صادقي درباره توضيحات علوي در‌ اين‌ زمینه هم گفته: «ايشان گفتند تلاش زيادي انجام شده که مشکلات حل شود. ديدگاه خودش اين بود که نبايد هيچ دانشجويي به دلايل سياسي از تحصيل محروم شود».
قانون اصلاح مي‌شود
او درباره اينکه گفته مي‌شود 150 دانشجو ستاره‌دار هستند نیز گفته: «اين تعداد کاهش پيدا کرده؛ خيلي‌هايشان با تعهد پذيرفته شدند. من آمار هم دادم که بالاي 500 نفر با تعهد پذيرفته شده‌اند». او مجموع دانشجويان ستاره‌دار را 27 نفر در مقاطع ارشد و دکترا اعلام کرد که به گفته او، آنها هم در حال پيگيري هستند. عضو فراکسيون اميد افزوده: « غلامي تلاش بي‌وقفه‌اي انجام مي‌دهد و من از نزديک اين فعاليت‌ها را دنبال مي‌کنم». صادقي همچنين گفته: «با آقاي علوي که صحبت مي‌کردم، گفتم قانون ايرادهايي دارد و در دستور کار کميته آموزش فراکسيون اميد است که قانون اصلاح شود و آقاي علوي هم از اين اصلاح قانون استقبال کرد». صادقي درباره قانون نیز با بيان اينکه در قانون وابستگي به گروه‌هاي محارب آمده، افزوده: «خيلي از اين بچه‌ها، افرادي بودند که در انتخابات براي آقاي روحاني فعاليت کردند. به‌عنوان مثال نهضت آزادي گروه محارب است؟ خير. بعضي‌ها به صرف حضور در جمعي که نيروهاي ملي- مذهبي هم آنجا بودند، دچار مشکل شدند. بنا داريم ان‌شاءالله قانون به شکل مناسبي اصلاح شود».
نقص مدارک است؟
 زودتر رفع شود
«محمدرضا تابش»، نايب‌رئيس فراکسيون اميد، به «شرق» مي‌گويد: «آقاي غلامي در جلسه‌اي که با فراکسيون اميد داشت، همين مطلب را گفت؛ ولي ما استدعايمان اين بود كه اگر ملاحظاتي هست و پرونده‌هايي تکميل شده يا برخي نهادها هر بحثي دارند، زودتر مشخص کنند و بحث ستاره‌دارها به‌طور کلي منتفي شود. ايشان هم همين قول را داد. ايشان مي‌گويد نقص مدارک؛ خب استدعا داريم که نقص مدارک زودتر رفع شود». به گفته او: «ايشان عزمش جزم است که اين مسئله حل شود و به ما گفت اين مسئله را جمع مي‌کنم. استدعايمان از وزير محترم علوم اين است که بنا بر قولي که به نمايندگان دادند، اين مسئله را جمع کند».
هفته آينده در جلسه با غلامي پيگيري مي‌کنيم
عبدالکريم حسين‌زاده، ديگر نايب‌رئيس فراکسيون اميد، نیز معتقد است: «چيزي که ما شنيديم، اين است که ما دانشجوي ستاره‌دار داريم؛ قاعدتا فکر مي‌کنم اصلا نبايد در کشور ما موضوع ستاره‌دارکردن وجود داشته باشد». او درباره پيگيري ستاره‌دارها و اظهارات وزير علوم هم گفت: «هفته آينده با آقاي غلامي جلسه داريم و ان‌شاءالله حتما چندوچون قضيه را خواهيم پرسيد. به‌هرحال نمي‌شود به‌جاي پرونده تعدادي از دانشجويان پرونده همه‌شان نقص داشته باشد. افرادي هستند که مسائل ديگري درباره آنها مطرح است. تعدادي که گفته شده عدد بالايي نيست و مي‌توان پرونده همه آنها را بررسي کرد. اين در جلسه مشترکي که خواهيم داشت، مطرح خواهد شد».
نبايد دانشجو حذف شود
حسين‌زاده مي‌گويد: «معتقدم دانشجو پرسش‌گر است و برايش سؤال پيش مي‌آيد و به‌جاي اينکه اقدام به حذف دانشجويان از ساحت دانشگاه کنيم، بايد روحيه پاسخ‌گوبودن خودمان را بالا ببريم. اگر جايي هم مشکل دارد، اين موضوع با مذاکره و صحبت حل مي‌شود. حتي اگر اين تصور را داشته باشيم که تعدادي دانشجو زاويه داشته باشند، بايد اين ظرفيت را در دانشگاه‌ها داشته باشيم که اين تعداد را به مسير سياست گذاري‌هاي کلان دانشگاه و نظام بياوريم. در هر صورت فکر مي‌کنم حذف دانشجو از دانشگاه يا ستاره‌دارکردن دانشجويان، پاک‌کردن صورت‌مسئله است که اين درست نيست».
ستاره‌دارکردن براي نظام خوب نيست
تابش نيز معتقد است: «ستاره‌دارکردن دانشجويان براي کشور و نظام خوب نيست که فعال‌ترين قشرش دلهره داشته باشند و دچار يأس شوند». او درباره عملکرد وزير علوم هم مي‌گويد: «عملکرد وزير علوم تا الان خوب بوده. مراسم 16آذر در هر صورت خوب برگزار شد. ايشان قول‌هايي هم داده، تغيير و تحولاتي در معاونت‌هاي حوزه مديريتي داشته که مثبت بود. ايشان قول داده در هر صورت اين مسئله را حل کند و بايد فرصت دهيم تا حل کند». هرچند وزير علوم معتقد است دانشجوي ستاره‌دار سياسي نداريم؛ ولي تأکيد رئيس‌جمهوري بر اينکه «نبايد» داشته باشيم، معني ديگري با حرف‌هاي وزير علوم دارد؛ وزير علومي که به گفته خيلي‌ها گزينه کمتر اولويت‌دار روحاني براي وزارت علوم بود؛ اما به‌هرحال عملکرد وزير علوم و نتيجه آن نشان خواهد داد آيا نقص مدارک بوده يا مسئله‌اي ديگر.