وزارت ورزش هنگام زلزله مردم را به سمت گسل روانه کرد!

شهردار تهران با انتقاد از نبود سیستم هشدار زلزله در شهر تهران، خاطرنشان کرد: سامانه هشدار در رابطه با زلزله نداریم. در رابطه با گسل‌های اصلی باید ۵۰ سنسور داشته باشیم، این در شرایطی است که ما تنها ۵ سنسور در رابطه با گسل مشا داریم.
محمدعلی نجفی، شهردار تهران با حضور در سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، گفت: ابراز تاسف می‌کنم از حوادث شب گذشته که در شهر تهران رخ داد و خدمت‌رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه کرد. وی افزود: در شب گذشته، خسارت‌هایی به اموال شهرداری تهران وارد شد، اما این خسارت‌ها چندان زیاد نبود. به‌گزارش میزان، شهردار تهران با اشاره به دو زلزله اخیر در شهر تهران، اظهارکرد: دو زلزله را در نزدیکی شهر تهران داشتیم. در زمین‌لرزه دوم، عکس‌العمل مردم و دستگاه‌های مربوط بسیار بهتر بود. وی در خصوص برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران، خاطرنشان‌کرد: بعد از زمین‌لرزه نخست، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد. در طول این مدت، 3 جلسه برگزار شد و در جلسه آخر، شرایط قرمز که آمادگی صددرصد بود به وضعیت زرد که آمادگی معمولی است تبدیل شد. نجفی با ارائه آماری از ارائه خدمات به شهروندان در بوستان‌ها و اماکن پوشیده شهرداری، گفت: در دوهزار و 226 بوستان شهر امکاناتی برای ارائه به شهروندان فراهم شد و پس از آن، نقشه‌های امن محلات به روی سایت شهرداری تهران قرارگرفت.

پلیس بعد از زلزله آماده نبود!


شهردار تهران در رابطه با اقدامات نیروی انتظامی بعد از زمین‌لرزه، تاکیدکرد: نیروی انتظامی در ساعات اولیه زمین‌لرزه آمادگی چندانی نداشت، اما بخش انتظامی شهرداری و یگان حفاظت ما در فاصله زمانی بعد از زلزله، نقش نیروی انتظامی را ایفا کرد. نجفی ادامه داد: بسیج، سپاه و ارتش آمادگی کامل داشتند و ما نیز در کنار آنها، خدماتی را به مردم ارائه کردیم. وی با اشاره به آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته در بحث زمین‌لرزه خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر آسیب‌شناسی دقیقی از وضعیت دستگاه‌ها و امکانات شهر تهران صورت گرفته است. به این نتیجه رسیده‌ایم در آموزش به شهروندان و کارکنان شهرداری و نهاد‌های عمومی غفلت زیادی شده است. شهردار تهران افزود: اگرچه در مدارس مانور‌های زلزله برپا می‌شود، اما آموزش دقیق و جدی در مدارس وجود ندارد. برنامه‌های آموزشی تهیه، اما اجرایی نشده است.

برنامه‌های صداوسیما جنبه آموزشی ندارد
نجفی با بیان اینکه «برنامه‌های صداوسیما جنبه آموزشی در حوزه زمین‌لرزه نداشت» اظهارکرد: زمانی که یک بحران رخ می‌دهد، زمان تصمیم‌گیری نیست، بلکه باید برنامه‌هایی که از قبل داشته‌ایم را اجرایی کنیم. صداوسیما در زمان بحران، تازه جلساتی را برای تصمیم‌گیری برگزار کرد و این موضوع جای بحث دارد.

تهران سیستم هشدار زلزله ندارد
وی با انتقاد از نبود سیستم هشدار زلزله در شهر تهران خاطرنشان کرد: سامانه هشدار در رابطه با زلزله نداریم. در رابطه با گسل‌های اصلی باید ۵۰ سنسور داشته باشیم و این در شرایطی است که ما تنها ۵ سنسور در رابطه با گسل مشا داریم. شهردار تهران افزود: باید ۶۲ دکل در شهر تهران در رابطه با زلزله داشته باشیم، اما این دکل‌ها اکنون در شهر موجود نیستند. نجفی با انتقاد از کمبود اماکن اسکان شهروندان در مواقع بحران، اذعان‌کرد: مدارس امن تهران شناسایی شده‌اند در کنار آن، سوله‌های مدیریت بحران، مساجد و سایر مکان‌ها شناسایی شده‌اند. وی ادامه داد: با ناایمن بودن شریان‌های حیاتی در شهر تهران مواجه هستیم. ۳۰درصد از خطوط لوله‌های آب شهر تهران فرسوده است و با یک لرزه، دچار شکستگی می‌شود. شرکت گاز نیز این قول را داده که وضعیت گازرسانی هوشمند شده و پس از یک زمین‌لرزه، سیستم گاز تهران قطع شود. شهردار تهران با اشاره به وضعیت امدادهوایی در شهر تهران، اظهارکرد: از نظر سیستم امدادهوایی با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم. وزارت بهداشت و هلال‌احمر در این زمینه امکاناتی را دارند، اما این امکانات بسیار اندک است.

مخزن‌های سوخت، بمب‌های خطرناکی هستند
نجفی در رابطه با وضعیت مخازن سوخت موجود در منطقه شهران تهران، گفت: مخازن سوخت شهران باید از شهر تهران خارج شوند. اگر آتش‌سوزی در آن منطقه رخ دهد، بدون‌شک بمب بسیار خطرناکی را شاهد خواهیم بود. وی با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده از سوی مسئولان یا فضای مجازی، اظهارکرد: فردی به‌عنوان متخصص اعلام کرده زمین‌لرزه اولیه، پیش‌زلزله بوده و قرار است زمین‌لرزه بزرگ‌تری رخ دهد. بیان چنین موضوعی سبب نگرانی شهروندان شده و باید به این موضوع توجه شود که هنوز تشخیص زلزله اولیه و پیش‌لرزه فراهم نیست. شهردار تهران با اشاره به رفتار برخی از شهروندان در زمان زلزله اولیه در تهران، خاطرنشان‌کرد: زمان زلزله شاهد ترددهای بی‌مورد شهروندان بودیم. مردم برای درامان ماندن از زلزله به خیابان‌ها پناه برده بودند، اما مرتبط از یک منطقه به منطقه دیگر می‌رفتند و اگر حادثه بدتری رخ می‌داد، به هیچ‌وجه شرایط برای امدادرسانی فراهم نبود.

نمی‌دانم چرا زلزله می‌شود مردم به سمت پمپ‌بنزین‌ها می‌روند
نجفی ادامه داد: به‌طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین در پمپ‌بنزین‌ها مصرف می‌شود، اما در شب زمین‌لرزه 15میلیون لیتر بنزین از سوی رانندگان خودروها وارد باک ماشین‌ها شد. مشخص نیست چرا بعد از یک زلزله مردم به سمت پمپ‌های بنزین می‌روند. وی در خصوص شایعات مطرح شده در فضای مجازی، اذعان‌کرد: عده‌ای با قصد و نیت، شروع به شایعه‌پراکنی کردند. آنهایی که قصد و نیت شومی ندارند، در فضای مجازی به انتقال شایعات و اخبار نادرست نپردازند.

وزارت ورزش در زمان زلزله اشتباه کرد
شهردار تهران با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش بعد از زلزله خاطرنشان‌کرد: وزارت ورزش اعلام کرد که استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است. این استادیوم به سمت کانون زلزله یعنی ملارد نزدیک بود و سوق مردم به این سمت به هیچ‌وجه اقدام صحیحی نبود. نجفی تاکیدکرد: باید یک شهرک تهیه شده و این شهرک به‌عنوان اسکان موقت برای شهروندان درنظر گرفته شود. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، قادر نیستیم جمعیت قابل‌توجه شهروندان تهرانی را در کانکس جای دهیم.

حذف تمامی سهمیه‌های آرم طرح ترافیک
شهردار تهران با بیان اینکه با فروش طرح و آرم مخالف هستم، از حذف تمامی سهمیه‌بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید خبر داد. محمدعلی نجفی گفت: با فروش طرح و آرم مخالف هستم، چراکه در هیچ کجای دنیا این روش‌ها سابقه نداشته است. وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است، اما ممکن است مشکلاتی هم در حین اجرای کار ایجاد شود، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که تهران باید دچار تحول شود و اینکه طرحی در دهه 50 اجرایی شود، ولی هیچ‌کس جرات آن را نداشته باشد که آن را اصلاح کند قابل‌قبول نیست و باید به علم و تجربه دیگران توجه کرد و حتی ممکن است اشکالاتی نیز در ابتدای راه وجود داشته باشد، اما آنها را حل می‌کنیم. شهردار تهران از حذف تمامی سهمیه‌بگیران آرم طرح ترافیک در طرح جدید خبر داد و گفت: چهار سال فرصت داریم و عجله‌ای نیست و ممکن است برای اجرای هر مرحله مشکلی وجود داشته باشد که آن را با درایت حل خواهیم کرد.

پیشنهاد افزایش 150 تا 200 تومانی قیمت بنزین
از سوی دیگر، نجفی در خصوص وضعیت آلودگی هوا نیز گفت: گزارشی به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در خصوص آلودگی هوای تهران داشته‌ایم و پیشنهاد دادیم در یک برنامه پنج‌ساله، هر سال با پرداخت 2000 میلیارد تومان اعتبار به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم، قول می‌دهیم در سال اول 22درصد آلودگی هوا را کاهش دهیم و این برنامه در یک جدول مشخص روشن است که 10 الی 14 پیشنهاد مختلف در خصوص وضعیت اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت‌ها و... در نظر گرفته شده است، از آنجایی که برنامه‌ریزی کمی و سنجش‌پذیر است، دولت می‌تواند به شهرداری اعتماد کاملی در این زمینه داشته باشد. وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از اقدامات باید انجام شود تا منابعی که ما برای این پیشنهاد لازم داریم تامین شود، گفت: مثلا پیشنهاد کردیم 150 تا 200 تومان قیمت بنزین در شهر تهران افزایش یابد که چیزی حدود 700میلیارد تومان می‌شود که آن را صرف پیشبرد اهداف کاهش آلودگی هوا کنیم.