پرهیز ازالتهاب و اختلاف


شهروند|  ناآرامی‌های اخیر در شهرها و مناطق دور و نزدیک ایران باعث شده است که بسیاری از مردم با حساسیت و نگرانی اخبار این روزها را دنبال کنند و مسئولانه برای دفاع از امنیت و آزادی کشور تلاش کنند. به همین سبب بسیاری از مردم کشورمان در روزهای اخیر به رویدادهای کشور واکنش نشان داده و با راهپیمایی در شهرهای مختلف ایران موضع انتقادی خودشان را به اقدامات خشونت طلبانه و آشوب طلبانه ابراز کردند. درعین حال با برگزاری راهپیمایی، حمایت خود را از اعاده دوباره وحدت و آرامش به جامعه اعلام کردند.
اما در روزهای اخیر بسیاری از مسئولان نیز در کنار مردم به ناآرامی‌های کشور واکنش نشان داده و ضمن این که راهپیمایی‌های مطالبه گرانه مردم را تایید کردند اما مخالفت خود را با هر گونه اعتشاش ، تخریب اموال عمومی و توهین به ارکان نظام و مقدسات کشور اعلام کرده و بررسی دقیق اتفاقات این روزهای کشور را خواستار شده اند.
آیت الله مکارم شیرازی:
خاموش شدن فتنه به معنای فراموشی مطالبات مردم نیست


آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تقدیر از هوشیاری و آگاهی مردم در برابر آتش فتنه دشمنان گفت: خاموش شدن فتنه اخیر دشمنان به معنای فراموشی مطالبات مردم نیست و تا وقتی مشکلات اقتصادی و فضای مجازی برطرف نشود ریشه معضلات و فتنه ها نیز خشکانده نخواهد شد.
او بر ضرورت دوری از التهاب و اختلاف در جامعه تاکید کرد و گفت: مردم و دلسوزان باید انتقادات خود را همراه با راه کارهای پیش نهادی مطرح کنند.
او شنبه شب در دیدار گروهی از روحانیان مطالبه گر حوزه‌های علمیه قم خاطرنشان کرد: فتنه اخیر از مدتها قبل برنامه ریزی شده بود و دشمنان ازاین طریق به دنبال فروپاشی نظام اسلامی بودند اما با بیداری و هوشیاری مردم تیر آنها به سنگ خورده و هیچ نتیجه ای جز رسوایی دریافت نکردند.
او اظهار داشت:دشمنان بسیار مفتضحانه عمل کردند به گونه ای که حتی رادیو انگلیس مردم را تشویق به مسلح شدن می کرد که این کار بی‌سابقه ای است.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه فتنه اخیر خاموش شده اما فراموش نشده است ادامه داد: دشمنان از همه فرصت ها علیه نظام اسلامی استفاده می کنند بنابراین ما همواره اید بیدار و هوشیار باشیم.
او گفت: در دنیا عده ای یاغی و دیکتاتور به دنبال تسلط بر جهان و چپاول ثروت جهان هستند و گناه بزرگ ملت ایران ایستادگی روی پای خود و مقابله با این سلطه گری هاست و تا زمانی که ما مقاومت و ایستادگی کنیم آنها نیز فتنه ای جدید به راه انداخته و هیچ گاه از ما راضی نمی شوند.
وی بااشاره به اینکه ملت ایران به هیچ کس باج نمی دهد و روی پای خود ایستاده است،گفت: آنها تصور می کردند با اغتشاشات در شهرها کار نظام اسلامی به پایان می رسد اما غافل ازاینکه انقلاب اسلامی ریشه دار است.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ملت ایران استقلال خود را به راحتی به دست نیاورده است و آن را هم به سادگی از دست نمی دهد و ای کاش سیاستمداران غربی پیام این راهپیمایی‌های عظیم ملت را درک می‌کردند و می فهمیدند از این فتنه به جایی نخواهند رسید.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام در کشور تاکید کرد و گفت: اختلاف یکی از عذاب‌های الهی است که با صاعقه و زلزله‌های ویران‌گر برابرست.
او افزود: راهپیمایی‌های وحدت بخش اخیر نشان داد که مردم با وجود همه اختلافات و مطالبات برای مقابله با فتنه دشمنان با هم به صحنه می آیند و اجازه آشوب در کشور را نمی‌دهند
امیر محبیان: جريانات سياسي به عقلاني‌سازي مطالبات بپردازند
امیر محبیان از تحلیل‌گران سیاسی اصولگرا در تحليل خود از اعتراض‌هاي اخير که به نوعی در ایجاد راهی برای گفت‌وگو میان جریانات سیاسی است، می‌گوید: «اگر ما بخواهيم مجموعه اتفاقات را نگاه كنيم، شاهد خواهيم بود كه اين اعتراضات يك هسته مشخص دارد كه بايد حرف‌هاي آنان شنيده شود. طبيعتا چه در حوزه مديريتي و چه در حوزه اقتصادي اگر ضعفي وجود دارد بايد اين نقاط ضعف برطرف شود.» سخنان امیر محبیان می‌تواند بر این فضا سایه بیندازد که مشکلات موجود در کشور در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی و معیشتی مردم را نمی‌توان تنها به دولت مستقر معطوف کرد. روی این اصل است که وی در نقش جريانات سياسي مختلف در اين اعتراض‌ها اینگونه ارزيابي مي‌كند که «جريانات مختلف سياسي تلاش دارند از اين شرايط بهره‌برداري خاص خود را داشته باشند. بخشي از اين جريانات، جريانات سياسي داخلي هستند كه متصور هستند با موج‌سواري بر اين جريان، رقيب را از ميدان خارج خواهند كرد يا اينكه اين اعتراض‌ها را به نحوي مطرح مي‌كنند كه گويا اين اعتراضات در تاييد آنهاست.» این فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از اینکه وظيفه جريانات سياسي در چنين شرايطي چيست، می‌گوید: «متاسفانه جريانات سياسي در اين شرايط بسيار بد عمل مي‌كنند. اين جريانات به جاي آنكه فضا را آرام و روند حركات را به سمت معقولي ببرند كه مديريت‌پذير باشد، ضمن آنكه حرف‌ها و اعتراضات واقعي شنيده شود، سعي مي‌كنند با تشديد اين وضعيت با رقباي خود تسويه‌حساب سياسي كنند. جريانات سياسي در اين شرايط بايد به عقلاني‌سازي مطالبات و ايجاد آرامش در ميان معترضان بپردازند. سياه بودن مطلق منجر به افزايش يأس در ميان مردم خواهد شد كه نتيجه آن گسترش زمينه‌هاي اعتراضي مردم خواهد بود.»
آیت‌الله موحدی‌کرمانی: حساب مطالبات مردم از اغتشاشگران جدا است
آیت‌الله موحدی‌کرمانی نیز دیروز   در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام   با اشاره به حوادث روزهای گذشته گفت: حساب مردم عزیز و مطالبات آنان با اغتشاشگران جداست و در این روزها آمریکا و اسرائیل خوشحال شدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن فکر می‌کند می‌تواند با سوءاستفاده از مطالبات عمومی هر غلطی بکند، گفت: حساب مطالبات مردم از اغتشاشگران جداست.
وی تصریح کرد: آنها فکر کردند می‌توانند با سوءاستفاده از مطالبات عمومی هر غلطی بکنند، غافل از آنکه انقلاب نور خداست و از این رفتارها آسیب نمی‌بیند. انقلاب که تحقق حق است، به مثابه، شجره‌ی طیبه‌ای است که در قرآن آمده و بحمدلله دشمنان باز هم مأیوس شدند.
وی با تشکر از حضور به هنگام و حماسی مردم بصیر کشور که موجب یأس و ناامیدی دشمنان انقلاب شده است، تأکید کرد: با این وجود نباید از کید دشمنان غافل باشیم، چرا که دشمنان دست از دشمنی و شیطنت نخواهند کشید و ما اگر در درون مستحکم باشیم، دشمن نمی‌تواند هیچ غلطی بکند. باید مراقب باشیم که در درون آسیبی به وجود نیاید. آیت‌الله موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه بار مسئولیت کارگزاران نظام بسیار سنگین است، گفت: مسئولان باید به مسئولیت، به عنوان امانت نگاه کنند و حقیقتاً به فکر حل مشکلات و تأمین آسایش و رفاه مردم باشند.
وی با بیان اینکه ارتباط متقابل مردم و مسئولان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: باید سازوکار مراجعه مردم به مسئولان برای رفع مشکلاتشان به گونه‌ای که مردم بتوانند مسائل و مشکلاتشان را با مسئولان مربوطه به راحتی مطرح نمایند، بازتعریف و طراحی شود.
امیرعبداللهیان:  نقشه دشمن شکست، اما مقابل مردم متعهدانه تر عمل کنیم
  همچنین دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: با هوشیاری مردم نقشه دشمن شکست، اما همه ما باید مقابل مردم متعهدانه تر عمل کنیم تا شکافی برای بازی دشمن ایجاد نشود.
به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به حوادث اخیر در برخی شهرها و با بیان اینکه وجود رهبری بی نظیر و مردم فهیم و بصیر از سرمایه‌های بزرگ انقلاب اسلامی ایران بشمار می رود، اظهار داشت: یک بعد مشکلات اقتصادی کشور به رفتار خصمانه کاخ سفید با ایران بر می‌گردد، ولی همه ما در قوای سه گانه کشور در مقابل مردم باید مسئولانه تر، متعهدانه تر و دلسوزانه تر باشیم تا شکافی برای بازی دشمن ایجاد نشود.
وی افزود: مداخلات فعال و شکست خورده مثلث آمریکا، سعودی و تل آویو بار دیگر اثبات کرد که ایران مقتدر است و همانند لیبی و افغانستان جولانگاه آمریکا نیست.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نتیجه مداخلات آمریکا و متحدین در منطقه، رشد فزاینده تروریسم و نا امنی جهانی است اما نتیجه اقدامات سازنده جمهوری اسلامی ایران و متحدین، شکست داعش و امنیت منطقه و تضمین امنیت بالای ایران اسلامی است.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: بازخوانی مداخلات گستاخانه  اخیر آمریکا و همراهانش نشان می دهد که اغتشاشات هفته گذشته در چند مرحله طراحی شده بود؛ اول، تحریک جوانان، ایجاد اغتشاش و نا امنی و کشته سازی. دوم، ورود فعال منافقین به صحنه و تشدید کشتار و اقدامات گسترده مسلحانه و سوم، هدایت عوامل تروریستی شکست خورده داعش در منطقه به سمت جمهوری اسلامی ایران.
وی اضافه کرد: هوشیاری مردم و اقدام به موقع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، نقشه دشمن را شکست اما باید با حفظ وحدت و همدلی، ایران اسلامی را به اوج قله‌های پیشرفت و رفاه رساند.